دانش و فناوری

آموزش: چگونه عکس‌ها و فیلم‌های اصلاح شده با هوش مصنوعی را تشخیص دهیم؟

تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی بهتر و بهتر می‌شوند، اما هنوز هم نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توانید صحت و سقم آنها را بررسی کنید. لبه‌های اضافی، سبک‌های ناهماهنگ و کاراکترهای تار می‌توانند نشانه‌ای از ایجاد یا ویرایش محتوا توسط هوش مصنوعی باشند.

به گزارش ایتنا، در گذشته، فناوری دیپ‌فیک کامل نبود و نشانه‌های واضحی از دستکاری بر جای می‌گذاشت. اما با بهبود هوش مصنوعی، فرآیند تشخیص جعلی بودن دشوارتر شده است و جستجوی الگوهای غیرعادی در ویدیوهای جعلی دیگر امکان پذیر نیست. با این حال، هنوز مواردی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

به چهرها نگاه کنید
تغییر چهره یکی از رایج‌ترین ترفند دیپ‌فیک‌ها است. کارشناسان توصیه می‌کنند که لبه‌های صورت را با دقت نگاه کنید. آیا رنگ پوست صورت با بقیه سر و بدن مطابقت دارد؟ آیا لبه‌های صورت تیز هستند یا تار؟ و اگر مشکوک هستید که ویدیویی از صحبت کردن کسی تایید شده است، به دهان او نگاه کنید. آیا حرکات لب او دقیقاً با صدا و همچنین آنچه می‌شنوید مطابقت دارد؟ همچنین می‌توانید به دندان‌ها نگاه کنید. آیا دندان‌ها تا حدودی مبهم و ناسازگار با ظاهر واقعی آن است؟ همین امر در مورد حرکات غیر طبیعی چشم نیز صدق می‌کند.

 

براق الکترونیکی!
بسیاری از موارد تقلب‌ هوش مصنوعی، مخصوصاً تصاویر مربوط به افراد، دارای e-glow هستند که باعث می‌شود پوست فوق‌العاده براق به نظر برسد. همچنین، اگر عکس بیشتر شبیه یک نقاشی باشد تا یک عکس واقعی، احتمالاً جعلی است.

سازگاری سایه و نور
سوژه اغلب در فوکوس واضح است و به طور متقاعد کننده‌ای واقعی به نظر می‌رسد، اما عناصر موجود در پس زمینه ممکن است به اندازه کافی واقع گرایانه یا صیقلی نباشند. در نتیجه برای اطمینان بهتر است سازگاری سایه‌ها و نور را برای تشخیص خطاهای عکس هوش مصنوعی بررسی کنید.

دست و اندام
تعداد زیادی از عکس‌ها و ویدیوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی کمی از شکل انسانی دور می‌شوند. مثلا در برخی از تصاویر، ممکن است از شش انگشت انسان یا تعداد بیشتری پا استفاده شود و برخی از دست‌ها ظاهری نامناسب و غیرمعمول داشته باشند. بنابراین عکس را به طور دقیق  بررسی کنید تا متوجه موارد غیرعادی شوید.

 

آموزش: چگونه عکس‌ها و فیلم‌های اصلاح شده با هوش مصنوعی را تشخیص دهیم؟

استفاده از هوش مصنوعی
روش دیگر، استفاده از هوش مصنوعی برای مبارزه واقعی با خودش است. به عنوان مثال، مایکروسافت یک احراز هویت ایجاد کرده است که می‌تواند عکس‌ها یا ویدیوها را تجزیه و تحلیل کند تا در مورد دستکاری یا عدم دستکاری آن‌ها امتیاز کسب کند.

در همین زمینه، برنامه FakeCatcher اینتل از الگوریتم‌هایی برای تجزیه و تحلیل پیکسل‌ها در تصویر استفاده می‌کند تا تشخیص دهد واقعی یا جعلی هستند.

به گزارش ایتنا، همچنین ابزارهای آنلاینی وجود دارد که در صورت دانلود فایل یا وارد کردن لینک به مورد مشکوک، می‌توانند محصولات تقلبی را شناسایی کنند. اما برخی از آنها فقط برای افراد خاص و نه برای عموم در دسترس است. این محدودیت به این دلیل است که کارشناسان نمی‌خواهند به کلاهبرداران و خرابکارها مزیت بیشتری در مسابقه دیپ‌فیک بدهند.

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا