دانش و فناوری

امیرالمومنین، کارگزاران را از رذیلت اخلاقی و اقتصادی برحذر می‌داشت

ایسنا/لرستان استادیار تاریخ اسلام دانشگاه لرستان می‌گوید: امیرالمومنین، کارگزارانش را از هرگونه سوءاستفاده و رذیلت اخلاقی و اقتصادی برحذر می‌داشت.

مجتبی گراوند در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: دوران کوتاه حکومت امام علی(ع) مصداقی جامع و الگویی ماندگار از نظام سیاسی و حکومت حق و عدل پس از حکومت پیامبر(ص) است.

وی ادامه داد: از مهمترین دغدغه‌های آن امام بزرگوار رفع ظلم و محرومیت در دوران حکومتش بود که با تمام توان به آن مبادرت ورزید و برخورد با انحراف‌های اداری و اقتصادی و مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی را از نخستین روزهای حکومت آغاز کرد.

گراوند افزود: نگاه امام علی علیه‌السلام به اقتصاد و امور مادّی و دنیایی که از معرفت‌شناسی او تأثیر می‌پذیرد، از افق دید مکاتب مادّی فراتر است که تنگ‌نظرانه خواسته‌اند همه چیز را در جهان مادّی خلاصه کنند.  

این استادیار تاریخ اسلام دانشگاه لرستان گفت: امام علی علیه‌السلام در حفظ منافع مردم از هیچ کوششی دریغ نورزید و با یادآوری آخرت و رستاخیز، به مردم و کارگزارانش، آنان را از هر گونه سوءاستفاده و رذیلت اخلاقی و اقتصادی برحذر می‌داشت.  

وی اضافه کرد: ایشان در دوران حکومت خود که بسیار کوتاه و آن‌ هم همراه با درگیری‌ها و جنگ‌های فراوان داخلی بود، برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، همّت فراوانی گماشت و باعث بهبود وضعیت اقتصادی جامعه شد و مردم کوفه و سایر شهرهای اسلامی از امکانات اولیه زندگی بهره‌مند شدند.

گراوند افزود: در کنار این مناسبات، امیرالمومنین(ع) را می‌بینیم که او هم می‌توانست بهترین امکانات را در اختیار خود بگیرد، اما سطح زندگی خود را در حد فقیرترین مردم نگاه داشت.

وی تأکید کرد: اگر همه‌ی مسئولان امام علی(ع) را الگوی خود قرار دهند، بدون تردید شرایط در هر جامعه‌ای به مراتب بهتر خواهد شد.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا