دانش و فناوری

توسعه اقتصادی و علمی منوط به توسعه فرهنگی است/لزوم شناخت نیازهای جوانان دهه ۸۰

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: تا زمانی که نتوانیم جامعه را از لحاظ فرهنگی توسعه دهیم، به نتیجه مطلوب دست پیدا نمی‌کنیم. بحث حوزه فرهنگ، تعطیل‌بردار و تحریم‌پذیر نیست و هیچکس نمی‌تواند کشوری را به لحاظ فرهنگی تحریم کند.

به گزارش ایسنا، دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در هشتاد و هفتمین گردهمایی (ششمین گردهمایی غیرحضوری) معاونان فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی و رؤسای مراکز و سازمان‌های تخصصی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی سراسر کشور که صبح امروز (۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰) برگزار شد، با اشاره به ضرورت توجه ویژه به بحث توسعه فرهنگی گفت: توسعه اقتصادی و علمی منوط به توسعه فرهنگی است و اگر نتوانیم توسعه فرهنگی را ایجاد کنیم، توسعه اقتصادی و توسعه علمی هم محقق نخواهد شد.

دکتر علیزاده افزود: با توجه به پیمایش‌ها انجام‌شده، مهم‌ترین فعالیتی که این روزها مورد نیاز جامعه است، تقویت حوزه فرهنگ است و تا زمانی که نتوانیم جامعه را از لحاظ فرهنگی توسعه دهیم، به نتیجه مطلوب دست پیدا نمی‌کنیم. بحث حوزه فرهنگ، تعطیل‌بردار و تحریم‌پذیر نیست و هیچکس نمی‌تواند کشوری را به لحاظ فرهنگی تحریم کند و در این حوزه، مسئولیت متولیان فرهنگی کشور بسیار سنگین است.

لزوم شناخت نیازهای جوانان دهه ۸۰

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به بحث کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها گفت: شاهد ورود جوانان متولد دهه ۸۰ به دانشگاه‌ها هستیم، درحالیکه این گروه از دانشجویان به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ هنوز محیط دانشگاه را تجربه نکرده‌اند و قطعاً با بازگشایی دانشگاه‌ها، شاهد تضادی بین دانشجویان دهه ۸۰ و دانشجویان دهه‌های قبل خواهیم بود. نهاد فرهنگی در این مسیر موفق خواهد بود که بتواند متناسب با جوانان دهه ۸۰ نیز برنامه‌هایی داشته باشد و تا خودمان را به روز نکنیم و نیازهای این نسل را به خوبی شناسایی نکنیم، در برقراری ارتباط با آنها دچار مشکل خواهیم شد.

دکتر علیزاده تأکید کرد: برنامه‌های خوبی در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی انجام شده است، (کتاب سال دانشجویی، پایان‌نامه سال دانشجویی، مناظرات دانشجویی، دفاع سه دقیقه ‎ای و …) اما اگر نتوانیم برنامه‌های خود را به روز کنیم، نمی‌توانیم در عرصه فرهنگی‌دانشجویی موفق عمل کنیم.

توجه به جذب نیروی انسانی دانشجویی علاقه‌مند به حوزه فرهنگی

وی گفت: معتقدم اقتصاد فرهنگ مهم است و می‌توان از طریق فرهنگ، اقتصاد فرهنگ را نیز فعال کنیم، اما فرهنگ باید برای فرهنگ باشد و اینکه تنها بدنبال درآمدزایی از طریق فرهنگ باشیم، کار مطلوبی نیست. در عین حال باید به بحث نیروی انسانی هم توجه ویژه‌ای داشته باشیم. جذب نیروی انسانی دانشجویی علاقه‌مند، نکته بسیار مهمی است و این موضوع باید از سوی واحدها مطالبه شود. بزرگترین چالش جهاد دانشگاهی در سال‌های آینده، چالش نیروی انسانی خواهد بود.

گفتنی است، در این گردهمایی، دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، دکتر مسعود حبیبی، رییس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، دکتر حامد علی اکبرزاده، رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، دکتر مهدی عباسی، رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، دکتر محمود علیگو، مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران (وابسته به جهاد دانشگاهی)، دکتر مهدی رفیعی، رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) حضور داشتند و معاونان فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی و رؤسای مراکز و سازمان‌های تخصصی معاونت فرهنگی نیز به صورت برخط (آنلاین) در این جلسه مشارکت داشتند.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا