دانش و فناوری

سایپا اطلس در نیمه دوم سال عرضه می‌شود؛ عضوی جدید از خانواده تیبا + امکانات و مشخصات فنی احتمالی

مدیرعامل سایپا اسفند ماه در سخنانی کوتاه از رونمایی سایپا اطلس خبر داد، محصولی جدید از این خودروسازی که گویا قرار است در آستانه مراسم ۲۲ بهمن ماه و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط این گروه صنعتی رونمایی شود، با این حال از آنجا که درست مانند همیشه اطلاع رسانی خودروسازان ناقص و مبهم است، طی چندساعت گذشته گمانه زنی های بسیاری در زمینه چیستی این محصول تازه مطرح شده است و آنطوری که از گفته های منابع آگاه بر می آید بار دیگر قرار است تا با محصولی از خانواده خودروهای تیبا و کوییک طرف باشیم. آنطور که از شواهد امر بر می‌آید نسخه اولیه سایپا اطلس بعد از گذشت حدود دوماه به صورت آزمایشی وارد خط تولید شده‌است.

اطلس، از نیمه دوم امسال به تولید انبوه می‌رسد [به روز رسانی] – تیر ۱۴۰۰

به تازگی مدیرعامل گروه خودروسازی در تازه ترین سخنان خود در  رابطه با خودرو سایپا اطلس گفته‌است: «تولید انبوه خودرو اطلس در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد.»

سید جواد سلیمانی، با اشاره به رشد ۱۵ درصدی تولید در گروه خودروسازی سایپا گفت: «میزان تحویل خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته و تا پایان خردادماه، ۱۰۰ هزار خودرو تحویل مشتریان داده شده است. همچنین در راستای توسعه و تنوع محصولات، خودرو اطلس به زودی رونمایی و در نیمه دوم سال تولید انبوه آن انجام می‌شود؛ هم زمان با این اتفاق خودروی شاهین اتوماتیک نیز رونمایی خواهد شد که قطعا این خودرو برای جانبازان عزیز بسیار مناسب است.»

سایپا اطلس وارد خط تولید شد [به روز رسانی] – اردیبهشت ۱۴۰۰

بر اساس اطلاعات منتشر شده تولید اولیه و آزمایشی سایپا اطلس در کارخانه تهران آغاز شده و قرار است تا نمونه‌های اولیه به مرکز تحقیقات این شرکت ارسال شوند.

با توجه به اینکه هنوز برخی از اجزای اطلس به تولید انبوه و رسمی نرسیده و از سویی معرفی عمومی برای این هاچ بک کراس خانواده X200 سایپا برگزار نشده است، بعضی از قطعات مانند تریم داخلی، چراغ ها، سپرها و… بر روی اطلس‌های تولیدی نصب نمی شوند.

به نقل از اسب بخار در اصل دلیل تولید این خودروها، آماده سازی اطلس برای انجام برخی تست‌های تطبیق است و با توجه به سابقه فعالیت خودروسازان در پروژه های جدید، نمی‌توان این محصولات را معیار نهایی خودروهای هاچ بک کراس اطلس دانست.

مشخصات فنی و اطلاعات اولیه از سایپا اطلس

اوایل اسفند بود که تصویری مربوط به یکی از طرح های گرافیکی و اصطلاحا اسکچ های طراحی سایپا از طریق یک شرکت آفریقایی در رسانه ها منتشر شد که مورد توجه کاربران قرار گرفت و باعث شد تا برخی افراد به ارائه یک کراس اوور جوان پسند از سوی سایپا امیدوار شوند، اما بازهم مشخص شد که تصویر مربوط به یکی از برگزیدگان مسابقات طراحی است که چند سال قبل توسط سایپا برگزار شده بود. اینبار اما ماجرا جدی تر به نظر می رسد، چرا که شخص مدیرعامل از عرضه مدل تازه اطلس خبر داده است و منابع آگاه نیز از ارتباط فنی این خودرو با پلت فرم X200 خبر می دهند که با سری محصولات سایپا تیبا، سایپا کوییک و ….مشترک است.

به عبارت دیگر سایپا قصد دارد تا در کنار عرضه نسخه هاچ بک شاهین (آریا) به عنوان یک کراس اوور تک دیفرانسیل سایز سی، یک نسخه کوچکتر در سگمنت بی را نیز عرضه نماید و طبیعتا بار دیگر شاهد استفاده از موتور تیبا یا به قول سایپا ساینا و در خوشبیانه ترین حالت موتور شاهین (نسخه توربو از موتور تیبا) خواهیم بود.

براساس اطلاعات تکمیلی به نظر می رسد که سایپا اطلس در نسخه پایه ( اطلس S ) به پیشرانه ۱۴۹۷ سی سی تنفس طبیعی مجهز است و در ساختار این پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دیده می‌شود. این پیشرانه که M15GSI نام دارد، نسخه جدید و ارتقا یافته پیشرانه کوییک، ساینا و تیبا است و برخی ویژگی‌های جدید در آن دیده می‌شود.

خروجی دود موتور M15GSI نسبت به M15 متفاوت است و از نوع استیل ( هدرز ) به حساب می‌آید. همچنین سر سیلندر این پیشرانه ارتقا یافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M15GSI تغییراتی را داشته است. رینگ‌های پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به M15 معمولی تقویت شده و می‌تواند عملکرد بهتری را در طولانی مدت از خود نشان دهد. از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M15GSI ، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است.

اما یکی از اصلی‌ترین تغییرات قابل مشاهده در موتور M15GSI سایپا و مگا موتور، تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغییر سوپاپ‌های سوخت است. همچنین در موتور M15GSI از بالانسر بهبود یافته‌ای نسبت به M15 معمولی استفاده شده است. موتور M15GSI می‌تواند تا ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را با قدرت ۸۸٫۴۴ تا ۸۹٫۷۲ اسب بخار تولید کند. البته به گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلا این ویژگی‌ها مربوط به نسخه‌های اولیه پیشرانه M15GSI است و می‌توان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر از این پیشرانه دریافت کرد

اما نکته عجیب آنکه بازهم عرضه یک خودرو فیس لیفت با اندک تغییرات فنی، با یک نام تازه انجام می شود و عملا خودروسازان کشور از نام گذاری های متعدد برای افزایش تیراژ یک پلت فرم و ساختار فنی واحد استفاده می نمایند، بدون آنکه قائل به عرضه نسل های تازه و ارتقا یافته از محصولات قبلی و از رده خارج کردن خودروهای قدیمی خود باشند.

فولکس واگن اطلس

در نهایت لازم به ذکر است که استفاده از نام اطلس برای خودرو سایپا در حالی انجام می شود که چند سالی است این نام از سوی فولکس واگن نیز برای یکی از بزرگترین شاسی بلندهای این کمپانی مورد استفاده قرار می گیرد و البته تضاد فنی و تکنولوژیک و ابعادی بین این دو خودرو احتمالا دست مایه مطالب طنز آمیز بسیاری در فضای مجازی خواهد شد.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b3%d8%a7%db%8c%d9%be%d8%a7'>سایپا</a> اطلس

تصویر فوق منتسب به سایپا اطلس در فضای مجازی منتشر شده است که از طراحی مدرن و نسبتا خشن این خودرو حکایت می‌کند. جالب توجه آنکه فاصله زیاد بین در کاپوت و سپر جلو در این تصویر مورد توجه کاربران قرار گرفته و بار دیگر شائبه وجود اشکالات مونتاژی را برای یک خودرو تازه داخلی ایجاد کرده‌است.

امکانات سایپا اطلس

سایپا هنوز اطلاعات رسمی خودرو اطلس را اعلام نکرده است و از این رو برخی از موارد در مورد این خودرو به صورت حدس و گمان یا براساس گفته های منابع آگاه اعلام می شود. بر این اساس فهرست امکانات سایپا اطلس به شرح زیر در رسانه ها منتشر شده است.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b3%d8%a7%db%8c%d9%be%d8%a7'>سایپا</a> اطلس

امکانات ایمنی سایپا اطلس:

دو کیسه هوا- صندلی‌های ایزوفیکس- ترمز ABS – EBD – BAs

تجهزات جانبی سایپا اطلس:

فرمان کمکی برقی- تهویه اتوماتیک- نمایشگر لمسی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای-کروز کنترل – سامانه ورود بدون کلید

اتصال هوشمند خودرو- استارت دکمه‌ای- چراغ روشنایی روز – محدود کننده سرعت- سامانه راهنما و تعویض دنده GSI

دوربین و سنسور پارک عقب- سنسور نور- سنسور باد لاستیک – سامانه BCM

رینگ آلومینیومی – تریم داخلی چرم و پارچه – شیشه‌ها و آینه‌های برقی

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b3%d8%a7%db%8c%d9%be%d8%a7'>سایپا</a> اطلس

دیجیاتو

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا