دانش و فناوری

عدم حمایت و مشارکت کافی دانشگاه‌ها در فرآیند ساخت یک فیلم کوتاه

کارگردان فیلم کوتاه داستانی “ولگردی” گفت: در فرآیند ساخت فیلم های کوتاه دانشگاه ها نقش و همکاری کافی نداشته و در بخش تامین بودجه تقریبا هیچ همکاری نمی کنند. در بخش تجهیزات که معمولا اکثر دانشگاه ها به سختی امکانات لازم در اختیار دانشجویان قرار می دهند و اجازه خروج تجهیزات اصلی را به دانشجویان نمی دهند.

مهدی قره جه داغی کارگردان فیلم کوتاه داستانی “ولگردی” فیلم راه یافته به هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال درباره ایده ساخت این فیلم به ایسنا گفت: ایده ساخت فیلم بخش بیشترش دغدغه های شخصی خودم بود و مشکلاتی که افرادی امثال خودم با آنها در زندگی درگیر هستم. اینها را سعی کردم با تِم خروج از انزوا و تلاش برای تغییر و همچنین با ایده ای که زمانی داشتم و  این بود که اگر چارلی چاپلین در زمان حال زندگی می کرد چه جوری بود تلفیق کنم؛ که در نهایت به این فیلم نامه رسیدم.

وی درباره سختی ها و مشکلات در مسیر ساخت فیلم تصریح کرد: در فرآیند ساخت فیلم های کوتاه دانشگاه ها خیلی نقش و همکاری ندارند. در بخش تامین بودجه تقریبا هیچ همکاری نمی کنند. در بخش تجهیزات که معمولا اکثر دانشگاه ها به سختی  امکانات لازم در اختیار دانشجویان قرار می دهند و اجازه خروج تجهیزات اصلی را به دانشجویان نمی دهند و این تجهیزات بیشتر برای امور آموزشی استفاده می شود و عملا امکان ساخت فیلم با تجهیزات دانشگاه برای دانشجویان وجود ندارد.

وی ادامه داد: حتی با این وجود که در برخی دانشگاه ها هزینه های زیادی صرف خرید و تامین این تجهیزات شده است. اما تنها همکاری دانشگاه در بخش اخذ مجوزها و اعطای معرفی نامه است که آن هم بسیاری از فیلم ها به آن نیازی ندارند و یا از جاهای دیگری هم می توان این معرفی نامه ها را تهیه کرد. البته برخی از اساتید دانشگاه لطف داشتند و در فرآیند نوشتن فیلم نامه به بنده کمک و مشاوره  ارائه دادند.

کارگردان فیلم کوتاه داستانی “ولگردی” در ادامه افزود: اصلی ترین مشکلی که اکثر فیلم های کوتاه با آن دست به گریبان هستند مشکلات مالی است. با توجه به اینکه برای فیلم کوتاه اساسا چرخه اقتصادی تضمین شده ای ندارد و نمی توان از برگشت پول مطمئن بود، نمی توان این اطمینان را به تهیه کننده یا سرمایه گذار داد که پول آنها برخواهد گشت. برای همین منبع تامین مالی اکثر فیلم های کوتاه یا از طریق خود دانشجویان تامین می شود یا در موارد دیگری تهیه کننده، حامی یا سرمایه گذاری که پیدا می شود از طریق آشنایان و روابطی است که خارج از سیستم معمول باید به دنبال آنها گشت.

این کارگردان جوان تصریح کرد: با توجه به هزینه های فیلم سازی که روز به روز هم بالاتر رفته است عملا امکان ساخت فیلم با کیفیت فنی قابل قبول به دلیل همین مشکلات تامین بودجه از بسیاری از دانشجویان صلب می شود و عملا بسیاری از فیلم های خوب ساخته نمی شوند و رقابت بسیار بالایی در این زمینه وجود دارد.

قره جه داغی درباره کیفیت فیلم “ولگردی” گفت: این فیلم در بخش تماشای جشنواره نهال پذیرفته شده است و آنچه برای من اهمیت دارد دیده شدن هرچه بیشتر فیلم است. الان هم در بین فیلم های پرتماشاگر جشنواره حضور دارد در واقع من به بخش بزرگی از هدف خودم رسیده ام.

وی درباره جشنواره و سایر فیلم های ارایه شده در آن اظهار کرد: جشنواره به دلیل مشکلات کرونا سال قبل برگزار نشد و امسال انباشت زیاد فیلم وجود داشت که کار هیئت انتخاب را سخت کرد. در نهایت هم جشنواره به صورت آنلاین برگزار شد که شاید از شور و شوق جشنواره نهال کم کرد. اما نقطه قوت آن به نظرم دسترسی رایگان به فیلم ها در پلتفرم ودیو بود که به نظر تاثیر بسیار بالایی در دیده شدن فیلم ها خواهد داشت و این نقطه قوتی برای جشنواره حساب می شود.

کارگردان فیلم کوتاه داستانی “ولگردی” در ادامه افزود: من تا امروز بخشی از فیلم هایی که دیده ام از کیفیت فنی قابل قبولی برخوردار بودند. نکته ای که در بسیاری از فیلم ها مشاهده می شود تمرکز زیاد بر کیفیت فنی و استفاده از دوربین و تجهیزات گران قیمت و اغفال از بخش های مهم تری مانند ایده، فضای فیلم و کیفیت متوسط دراماتیک داستان هاست. بسیاری از فیلم ها حال و هوای فیلم های دانشجویی را نداشتند و دغدغه و جهان بینی خلاقانه و دانشجویی در آنها دیده نمی شد که این برای یک جشنواره دانشجویی و فیلم های آن به نظرم نقطه ضعف محسوب می شود.

وی درباره جایگاه و موقعیت اجتماعی فیلم سازان حاضر در هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال گفت: در فیلم من چون با بودجه شخصی ساخته شده است، بسیاری از عوامل از قشر دانشجویان و به صورت داوطلبانه و بدون دریافت دستمزدی حضور داشتند که از همه آنها تشکر می کنم و بیشتر بودجه فیلم صرف تامین تجهیزات و هزینه های تولید و تدارکات شد. در مرحله پس  از تولید نیز مانند تدوین، صداگذاری و موسیقی نیز عوامل اکثرا از دانشجویان  و به همان صورت همکاری کردند.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا