دانش و فناوری

چهارمین پرواز آزمایشی استارشیپ موفقیت‌آمیز بود

پس از دو آزمایش اول استارشیپ در سال گذشته که هر دو چند دقیقه پس از بلند شدن منفجر شدند و آزمایشی در ماه مارس که بسیار بهتر عمل کرد و به بسیاری از اهداف خود دست یافت، پرواز هفته گذشته تا به امروز موفق‌ترین آزمایش استارشیپ بوده است.

برای اولین بار، هم پیشران و هم فضاپیما مانورهای موفقیت آمیز ورود مجدد و فرود را انجام دادند که باعث شد هر بخش به فرود نرم در اقیانوس دست یابد.

اسپیس‌ایکس در تحلیل خود از این پرواز گفت: چهارمین پرواز استارشیپ گام‌های بزرگی برداشت تا ما را به سمت آینده‌ای با قابلیت استفاده مجدد نزدیک کند. دستاوردهای آن داده‌هایی را برای ایجاد پیشرفت‌ها فراهم می‌کند زیرا ما به توسعه سریع استارشیپ به یک سیستم حمل‌ونقل کاملا قابل استفاده مجدد که برای حمل سرنشینان و محموله به مدار زمین، ماه، مریخ و فراتر از آن طراحی شده است، ادامه می‌دهیم.

استفاده مجدد از هر دو بخشِ قدرتمندترین موشکی که تاکنون پرواز کرده است یکی از اهداف کلیدی برنامه استارشیپ اسپیس ایکس است زیرا هزینه پروازهای فضایی برای سرنشینان و ماموریت‌های ارسال به محموله به ماه و فراتر از آن را کاهش می‌دهد و امکان سرعت بخشیدن به دوره‌های پرواز را فراهم می‌کند.

فرود بخش‌های سوپرهوی و استارشیپ در آب در هفته گذشته فقط برای اهداف آزمایشی بود. در حالی که استارشیپ باید روزی بر روی دیگر اجرام آسمانی و همچنین زمین فرود بیاید، اسپیس‌ایکس می‌خواهد پیشران سوپرهوی را به روشی مشابه با نحوه فرود اولین مرحله موشک فالکون ۹ خود به خانه بیاورد.

شایان ذکر است، رئیس اسپیس ایکس، ایلان ماسک، روز یکشنبه فاش کرد که آزمایش بعدی استارشیپ از بازوهای برج پرتاب در پایگاه پرتاب اسپیس‌ایکس در بوکا چیکا، تگزاس استفاده می‌کند تا سعی شود پیشران مرحله اول را هنگام فرود در هوا بگیرد.

ماسک تمایل خود را برای در هوا گرفتن سوپرهوی در سال ۲۰۲۰ آشکار کرد و گفت که این امر باعث صرفه جویی در هزینه ساخت پایه‌های فرود برای موشک اسپیس ایکس می‌شود. برداشتن این بخش از ساختار همچنین وزن پیشران را کاهش می‌دهد و به آن اجازه می‌دهد سوخت کمتر یا محموله‌های بزرگتری حمل کند.

هنوز تاریخی برای پنجمین پرواز آزمایشی استارشیپ مشخص نشده است، اما تمایل اسپیس‌ایکس برای افزایش تعداد پروازهای استارشیپ نشان می‌دهد که این آزمایش می‌تواند در چند ماه آینده انجام شود.

منبع: ایسنا

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا