دانش و فناوری

چهارمین پرتاب آزمایشی موشک استارشیپ انجام شد [تماشا کنید]

شرکت اسپیس ایکس همانطور که برنامه‌ریزی‌شده بود، امروز برای چهارمین بار موشک استارشیپ خود را پرتاب کرد. اسپیس ایکس می‌گوید هدف آزمایش چهارم بر بازگشت به زمین و استفاده مجدد از استار‌شیپ و سوپر هوی متمرکز خواهد بود.

حدود ساعت 16:20 دقیقه به وقت ایران، SpaceX موشک غول پیکر استار‌شیپ را از پایگاه تگزاس خود پرتاب کرد. پس از گذشت چند دقیقه، یکی 33 موتور موشک خاموش شد اما این امر هیچ تأثیری بر صعود استارشیپ نداشته است.

لحظه چهارمین پرتاب آزمایشی استارشیپ را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:

بازگشت صحیح و سالم بوستر استارشیپ

پس از حدود 10 دقیقه نیز اسپیس ایکس اعلام کرد که بوستر سوپر هوی استا‌رشیپ به خلیج مکزیک بازگشته است. نکته قابل توجه اینکه در پروازهای قبلی، بوستر پیش از رسیدن به روی سطح آب منهدم شده بود، اما این بار Super Heavy صحیح و سالم در بالای آب شناور شده است.

لحظه فرود بوستر روی آب را در ویدیو زیر می‌توانید مشاهده کنید:

اسپیس ایکس در پرتاب آزمایشی چهارم، استارشیپ و سوپر هوی را در مسیری مشابه پرتاب آزمایشی سوم قرار می‌دهد. استار‌شیپ بر فراز اقیانوس هند دوباره به مدار وارد می‌شود، و بوستر سوپر هوی همانطور که محقق شد، انتظار می‌رفت تا در جنوب تگزاس به زمین برگردد و در خلیج مکزیک فرود کنترل‌شده داشته باشد. منظور از فرود کنترل‌شده ظاهراً همان فرود آرام در داخل آب است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا