دانش و فناوری

اسپیس ایکس برای چهارمین پرتاب آزمایشی استارشیپ از FAA آمریکا مجوز گرفت

اسپیس ایکس برای چهارمین پرتاب آزمایشی فضاپیمای غول‌پیکر استارشیپ از اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) مجوز دریافت کرد. این شرکت قرار است فردا پنجشنبه از ساعت 15:30 بعد از ظهر به وقت ایران دوباره برای این پرتاب اقدام کند.

اداره هوانوردی فدرال مجوز چهارمین پرتاب آزمایشی استارشیپ از مرکز فضایی استاربیس در نزدیکی ساحل بوکا چیکا در تگزاس را صادر کرد. این اداره می‌گوید اسپیس ایکس تمامی پیش‌نیازهای لازم برای انجام این پرتاب آزمایشی را داراست.

پس از هر پرتاب آزمایشی استارشیپ، اداره هوانوردی فدرال تحقیقاتی مفصل را درباره علت شکست انجام می‌دهد و به اسپیس ایکس توصیه می‌کند که چه اقداماتی را باید پیش از پرتاب بعدی به انجام برساند. شرکت فضایی ایلان ماسک و FAA برای پرتاب آزمایشی چهارم روی رویکردی تازه توافق کردند.

اسپیس ایکس برای چهارمین پرتاب آزمایشی استارشیپ از FAA آمریکا مجوز گرفت

توافق جدید اسپیس ایکس و اداره هوانوردی فدرال آمریکا

در بیانیه FAA گفته شده است که اسپیس ایکس برای بازگشت استارشیپ به مدار سه سناریو را پیشنهاد کرده است تا در صورت ناکامی در تکمیل این آزمایش و ازدست‌رفتن فضاپیما، دوباره نیازی به تحقیقات مفصل وجود نداشته باشد. FAA این سناریوها را تأیید کرده است. اما اگر ناهنجاری متفاوتی رخ دهد، ممکن است لازم باشد دوباره تحقیقات صورت بگیرد. به‌علاوه، اگر بوستر سوپر هوی دچار مشکل شود، احتمالاً دوباره نیاز به انجام تحقیقات خواهد بود.

طبق این توافق، اسپیس ایکس سه شیوه احتمالی شکست آزمایش استارشیپ را پیش‌بینی کرده است. ولی ظاهراً اطلاعات و جزئیات زیادی از این سناریوها در دسترس نیست.

اسپیس ایکس در پرتاب آزمایشی چهارم، استارشیپ و سوپر هوی را در مسیری مشابه پرتاب آزمایشی سوم قرار می‌دهد. استارشیپ بر فراز اقیانوس هند دوباره به مدار وارد می‌شود، و بوستر سوپر هوی نیز انتظار می‌رود که در جنوب تگزاس به زمین برگردد و در خلیج مکزیک فرود کنترل‌شده داشته باشد. منظور از فرود کنترل‌شده ظاهراً همان فرود آرام در داخل آب است.

اسپیس ایکس می‌گوید هدف آزمایش چهارم بر بازگشت به زمین و استفاده مجدد از استارشیپ و سوپر هوی متمرکز خواهد بود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا