دانش و فناوری

خانواده قربانیان تیراندازی مدرسه تگزاس، از متا و سازنده بازی Call of Duty شکایت کردند

سال 2022، یک دانش‌آموز 18 ساله در مدرسه‌ای در یووالدی، تگزاس، 19 دانش‌آموز دیگر و 2 معلم را با تیراندازی به قتل رساند و خودش توسط مأموران انتظامی کشته شد. حالا خانواده قربانیان این حادثه از متا و توسعه‌دهنده بازی‌های Call of Duty، یعنی اکتیویژن شکایت و آن‌ها را به ترویج استفاده از سلاح گرم برای پسران زیر سن قانونی متهم کرده‌اند.

در دادخواست آن‌ها ادعا شده است که هر دو شرکت «به‌طور آگاهانه تیرانداز را در معرض سلاح قرار داده‌اند، شرایطی را به او القا کرده‌اند که [استفاده از سلاح را] تنها راه‌حل برای مشکلات خود ببیند و به او آموزش داده‌اند تا از آن استفاده کند.» تاکنون ادعاهای مشابه زیادی نسبت به شرکت‌های سازنده بازی‌های ویدیویی مطرح شده است که البته تمام آن‌ها ناموفق بوده‌اند.

شکایت از متا و اکتیویژن به‌دلیل ترویج استفاده از سلاح گرم

خانواده قربانیان تیراندازی مدرسه تگزاس، از متا و سازنده بازی Call of Duty شکایت کردند

این شکایت روز جمعه به نمایندگی از حدود 45 عضو این خانواده‌ها در دادگاه عالی لس آنجلس ثبت شده است. خانواده‌های شاکی در دادخواست خود اکتیویژن و متا را متهم می‌کنند که با «اغفال» مردان جوان، آن‌ها را در مسیر اعمال خشونت‌آمیز قرار می‌دهند.

آن‌‌ها همچنین ادعا کرده‌اند که این دانش‌آموز علاقه زیادی به بازی‌های Call of Duty داشته است و از طریق آن توانسته تا مهارت‌هایش در تیراندازی را افزایش دهد. نکته دیگری که در این شکایت وجود دارد به حضور سلاح AR-15 مورداستفاده در تیراندازی، در بازی‌های این فرنچایز اشاره دارد.

در شکایت از متا نیز شاکیان ادعا کرده‌اند که «شخص تیرانداز از طریق بازاریابی تهاجمی» اینستاگرام که «صدها تصویر نشان‌دهنده هیجان جنگ در آن وجود دارد» دست به چنین اقدامی زده است.

علاوه‌بر اکتیویژن و متا، خانواده‌های قربانی این حادثه همچنین از Daniel Defense، شرکت اسلحه‌سازی که تولیدکننده سلاح AR-15 این تیراندازی است نیز شکایت کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند که این شرکت سلاح‌های خود را از طریق پست‌هایی در اینستاگرام که جنگ را «ستایش» می‌کنند، به کودکان زیر سن قانونی تبلیغ می‌کند.

متا در قوانین اینستاگرام، شرکت‌ها را از فروش اسلحه منع می‌کند، هرچند در این حادثه، فرد مسلح اسلحه AR-15 را از وب‌سایت Daniel Defense خریداری کرده است.

«جاش کوسکوف»، وکیل خانواده‌های شاکی می‌گوید:

«اینستاگرام باید بازاریابی AR-15 برای بچه‌ها توسط شرکت‌های اسلحه‌سازی را متوقف کند. و اکتیویژن باید آموزش و عادت‌دادن کودکان به کشتن را متوقف کند. مسئله ساده است.»

بااین‌حال، «دلانی سیمونز»، رئیس ارتباطات شرکتی اکتیویژن در بیانیه‌ای به The Verge گفته است: «میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، بدون روی‌آوردن به اعمال وحشتناک از بازی‌های ویدیویی لذت می‌برند.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا