دانش و فناوری

نسل جدید تراشه‌ هوش مصنوعی AMD برای رقابت با انویدیا معرفی شد

شرکت AMD از جدیدترین تراشه هوش مصنوعی خود با نام Instinct MI1325X رونمایی کرد. این تراشه در فصل چهارم سال جاری میلادی در دسترس قرار می‌گیرد.

شرکت AMD در کامپیوتکس امسال در کنار رونمایی از نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ رایزن ۹۰۰۰ و پردازنده‌های لپ‌تاپ Ryzen AI 300، نسل جدید شتاب‌دهنده هوش مصنوعی‌‌اش را هم معرفی کرد و همچنین از برنامه‌های خود برای سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ پرده برداشت.

مشخصات تراشه هوش مصنوعی AMD Instinct MI325X

تراشه هوش مصنوعی AMD Instinct MI325X در فصل چهارم ۲۰۲۴ از راه می‌رسد. این چیپ به ۲۸۸ گیگابایت حافظه HBM3E با پهنای حافظه ۶ ترابایت بر ثانیه مجهز شده و مبتنی بر معماری CDNA 3 است. طبق اعلام AMD، این شتاب‌دهنده در مقایسه با انویدیا H100 تا ۱.۳ برابر عملکرد بهتری دارد. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که MI325X باید با تراشه‌های انویدیا H200 یا حتی B100/B200 رقابت کند.

تراشه هوش مصنوعی <a href='https://sayeb.ir/tag/amd'>AMD</a>

AMD پس از این تراشه، در سال ۲۰۲۵ تراشه‌های سری MI350 را با معماری CDNA 4 روانه بازار خواهد کرد. طبق ادعای AMD، این چیپ‌ها در مقایسه با سری MI300 تا ۳۵ برابر عملکرد استنتاج هوش مصنوعی بهتری خواهند داشت. نسل بعدی تراشه‌های هوش مصنوعی AMD با لیتوگرافی ۳ نانومتری ساخته می‌شوند، از فرمت‌های دیتا جدید FP4 و FP6‌ پشتیبانی خواهند کرد و همچنین حداکثر 288 گیگابایت حافظه HBM3E خواهند داشت.

در سال ۲۰۲۶ نسل بعدی تراشه‌های هوش مصنوعی AMD یعنی سری MI400 از راه می‌‌رسند که مبتنی بر نسل بعدی معماری CDNA با نام «CDNA Next» خواهند بود.

تراشه‌های هوش مصنوعی سری Instinct MI200 و Instinct MI300 توسط ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال مایکروسافت Azure از این شتاب‌دهنده‌ها برای سرویس‌های OpenAI استفاده می‌کند و یا دل آن‌ها را درون سیستم‌های هوش مصنوعی سازمانی PowerEdge ادغام کرده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا