دانش و فناوری

AMD از پردازنده‌های رایزن AI 300 برای لپ‌تاپ‌های کوپایلوت پلاس رونمایی کرد

شرکت AMD در کامپیوتکس ۲۰۲۴ در کنار پردازنده‌های دسکتاپ رایزن ۹۰۰۰، از نسل جدید پردازنده‌های رایزن برای لپ‌تاپ‌ها هم رونمایی کرد که روی وظایف مبتنی بر هوش مصنوعی مولد تمرکز دارند و همچنین با نام‌گذاری جدید رایزن AI 300 از راه رسیده‌اند.

مایکروسافت نزدیک به دو هفته پیش از نام تجاری جدید کوپایلوت پلاس برای محصولات مجهز به قابلیت‌های هوش مصنوعی رونمایی کرد. حالا پردازنده‌های AMD برای لپ‌تاپ‌های +Copilot معرفی شده‌اند.

مشخصات پردازنده‌های رایزن AI 300

پردازنده‌های لپ‌تاپ جدید AMD مانند رایزن ۹۰۰۰ مبتنی بر معماری Zen 5 هستند. AMD در این پردازنده‌ها از معماری XDNA2 برای واحد پردازش عصبی (NPU) و RDNA 3.5 برای iGPU با ۱۶ واحد محاسباتی استفاده کرده است. اولین پردازنده‌های این خانواده با نام‌های رایزن AI 9 HX 370 و رایزن AI 9 365 وارد بازار می‌شوند. درحالی‌که قدرت NPU هردو پردازنده برابر 50 TOPS است، درحالت کلی مدل HX قدرتمندتر است.

پردازنده Ryzen AI 9 HX 370 به ۱۲ هسته و ۲۴ رشته مجهز شده است و حداکثر فرکانس آن به ۵.۱ گیگاهرتز می‌رسد. این پردازنده که ۳۶ مگابایت حافظه کش دارد، از گرافیک رادئون 890M بهره می‌برد. پردازنده Ryzen AI 9 365 به ۱۰ هسته، ۲۰ رشته، ۳۴ مگابایت حافظه کش و گرافیک رادئون 880M مجهز شده است و حداکثر فرکانس ۵.۰ گیگاهرتز دارد.

پردازنده‌های سری ۹ رایزن AI 300 در مقایسه با سایر پردازنده‌های دارای واحد پردازش عصبی، TOPS بالاتری دارد. برای مثال سری اسنپدراگون X‌ قدرتی برابر 45 TOPS دارد، قدرت اپل M4 به 38 TOPS می‌رسد. حتی پردازنده‌های رایزن ۸۰۴۰ و اینتل Meteor Lake به‌ترتیب قدرتی برابر 16 TOPS و 10 TOPS دارند. البته انتظار می‌رود نسل بعدی پردازنده‌های اینتل با افزایش چشمگیر قدرت NPU همراه باشد.

طبق ادعای AMD، واحد پردازش عصبی XDNA2 نسبت به نسل قبلی تا ۵ برابر ظرفیت محاسباتی بیشتری دارد و همچنین بهره‌وری انرژی‌اش دو برابر بهتر شده است.

پردازنده‌های رایزن AI 300 از ماه ژوئیه به دنیای لپ‌تاپ‌ها می‌آیند. برخی لپ‌تاپ‌های مجهز به این پردازنده‌ها عبارت‌اند از ایسوس S 15، اچ‌پی OmniBook و MSI Stealth A16.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا