دانش و فناوری

اپل مقایسه انحصاری مایکروسافت را رد می کند

یک هفته بعد اپل که خود را در پایان یک شکایت مهم از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده قرار داده است، به شدت هرگونه تشابه بین خود و مایکروسافت در دهه 1990 را انکار می کند. این مقایسه ای است که مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده در پرونده هفته گذشته به شدت به آن متمایل شد.

در حالی که بخش‌هایی از ایالات متحده علیه مایکروسافت تا حدی لغو شد، سازنده ویندوز در نهایت ملزم به اصلاح برخی از روش‌های تجاری بود که توسط دولت انحصاری در نظر گرفته می‌شد. گارلند و 16 دادستان کل ایالتی که در شکایت اپل شرکت کردند، بدون شک به دنبال نتیجه ای مشابه برای محدود کردن اقداماتی هستند که معتقد است این شرکت 2.65 تریلیون دلاری مزیت ناعادلانه ای دارد.

در سال 1998، استیو جابز، یکی از بنیانگذاران اپل، از انحصار مایکروسافت و «تاکتیک‌های کثیف» در سیستم‌عامل‌ها برای هدف قرار دادن اپل انتقاد کرد، که باعث شد شرکت «به وزارت دادگستری» مراجعه کند تا بتواند مایکروسافت را «عادلانه بازی کند». یادداشت های کت و شلوار، که به شدت دلالت بر ریاکاری از جانب اپل دارد. «اما حتی در آن زمان، اپل با همان نوع محدودیت‌هایی که امروز بر اشخاص ثالث اعمال می‌کند، مواجه نشد. کاربران اپل می توانستند از آی پاد خود با رایانه ویندوزی استفاده کنند و مایکروسافت برای هر آهنگ دانلود شده از فروشگاه iTunes اپل 30 درصد هزینه از اپل دریافت نکرد. به طور مشابه، زمانی که اپل در سال 2007 آیفون را به بازار آورد، از رقابت بین سازندگان قطعات و اپراتورهای بی سیم بهره برد.

به نوبه خود، اپل به اعداد جهانی آیفون اشاره می کند که به هیچ وجه به سهم بازار 90+ درصدی که ویندوز قبل از آغاز هزاره از آن برخوردار بود، نزدیک نمی شود. دعاوی حقوقی مانند این فرصت نادری است برای دیدن یک شرکت بزرگ که در مورد چگونگی آن لاف می زند تعداد کمی دستگاه هایی که آنها نسبت به بازار گسترده تر فروخته اند. در واقع، با اعدادی که در سراسر جهان حدود 20 درصد در نوسان هستند، دشوار است که این شرکت را بر رقابت مسلط کند، همانطور که مایکروسافت ربع قرن پیش اپل را انجام داد.

مطمئناً این درست است که آیفون در بازار داخلی، جایی که با رقابت مستقیم کمتری با بسیاری از گوشی‌های ارزان‌قیمتی که در هند و چین (به ترتیب بازارهای شماره یک و دو) تسلط دارند، مواجه است. با این حال، اپل پیشنهاد می‌کند که پیشنهاد وزارت دادگستری مبنی بر اینکه «سهم آن از کل بازار گوشی‌های هوشمند ایالات متحده بیش از 65 درصد است» گمراه‌کننده است، زیرا به درآمد اشاره می‌کند تا واحدهای فروخته شده. از دومی، این شرکت معتقد است که کمتر از نیمی از بازار داخلی خود را در اختیار دارد.

تمایز بین این ارقام به قیمت هر واحد مربوط می شود. اینجاست که DOJ پیشنهاد می‌کند که اپل 70 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند «عملکرد» را در اختیار دارد. مطمئناً درست است که دستگاه‌های اپل تا حد زیادی در دسته پریمیوم قرار می‌گیرند، که این شرکت بخش بزرگی از آن را در ایالات متحده کنترل می‌کند. وزارت دادگستری احتمالاً زمان دشواری برای اثبات اینکه – به خودی خود – یک انحصار است، خواهد داشت.

به همین دلیل است که بسیاری از شکایات 88 صفحه‌ای بر جنبه‌هایی مانند کنترل شدید اپ استور اپل، ناتوانی ساعت در ارتباط با دستگاه‌های اندرویدی و – البته – حباب‌های سبز مخوف تمرکز دارد. در مجموع، وکلای دادگستری که این شکایت را نویسندند، نشان می‌دهند که این شواهد ثابت می‌کند که شرکت از موقعیت خود در بازار برای اجبار اشخاص ثالث استفاده می‌کند و به طور کلی زندگی را برای توسعه‌دهندگان اندروید سخت‌تر می‌کند.

از جمله جنبه‌های جالب‌تر این کت و شلوار، این ادعاست که چنین اقداماتی منجر به از بین رفتن تلاش‌های آمازون، اچ‌تی‌سی، ال‌جی و مایکروسافت برای رقابت در این فضا شده است.

در این پرونده آمده است: «بسیاری از شرکت‌های برجسته و دارای سرمایه خوب تلاش کرده‌اند و به دلیل این موانع ورود موفق به ورود به بازارهای مربوطه نشده‌اند. شکست‌های گذشته شامل آمازون است (که تلفن همراه فایر خود را در سال 2014 عرضه کرد اما نتوانست به طور سودآوری تجارت خود را حفظ کند و سال بعد از آن خارج شد). مایکروسافت (که تجارت موبایل خود را در سال 2017 متوقف کرد)؛ HTC (که در سپتامبر 2017 با فروش تجارت گوشی های هوشمند خود به گوگل از بازار خارج شد). و ال جی (که در سال 2021 از بازار گوشی های هوشمند خارج شد). امروزه تنها سامسونگ و گوگل به عنوان رقبای معنی دار در بازار گوشی های هوشمند عملکرد ایالات متحده باقی مانده اند. موانع آنقدر زیاد است که گوگل با وجود اینکه گوگل توسعه سیستم عامل اندروید را کنترل می کند، یک سوم دور از اپل و سامسونگ است.

اپل عملاً به این پیشنهاد می‌خندد که چنین شکست‌هایی در بازار تقصیر هر کسی بود به جز شرکت‌های پشت سر آنها. رقبایی که وزارت دادگستری با آنها در هنگام جمع‌آوری پرونده با آنها مشورت کرده است، احتمالاً نظرات متفاوتی در مورد نقش مستقیم سازنده آیفون در ناتوانی آنها در تصاحب سهم معنادار بازار داشته است (و هر یک از موارد فوق به طور چشمگیری با یکدیگر متفاوت هستند)، اما در حداقل در مورد Fire Phone، آمازون باید انگشت خود را مستقیماً به سمت خود بگیرد.

در مورد اینکه چرا شرکت‌هایی مانند هوآوی در زمین خانگی اپل چالشی ایجاد نمی‌کنند، دولت ایالات متحده باید نگاهی طولانی و خوب به آینه بیندازد.

مثال ساعت هوشمند یک نمونه جالب است. حتی تیم حقوقی پردرآمد کوپرتینویی نیز برای اثبات این موضوع که دارندگان اپل واچ از انحصار iOS آن در تنگنا قرار نگرفته‌اند، تلاش می‌کنند. با این حال، این شرکت به نوبه خود پیشنهاد می کند که محدودیت های فنی دلیل این امر است. اپل می‌گوید سه سال تلاش کرده است تا سازگاری WatchOS/Android را ایجاد کند، اما با استناد به نگرانی‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی دست از کار کشیده است.

به طور مشابه، در حالی که اپل به اطلاعیه اخیر مبنی بر پشتیبانی از پیام‌های RCS در آیفون اشاره می‌کند، این شرکت اصرار دارد که حضور مداوم حباب‌های سبز رنگ برای تمایز رمزگذاری و سازگاری با ویژگی‌های پیام‌های خاص ضروری است.

این شکایت به ایمیل های داخلی مدیران اپل اشاره می کند که نشان می دهد حذف حباب های سبز برای تجارت مضر است.

در نهایت، اپل معتقد است که این شکایت به دنبال تبدیل موثر iOS به اندروید است. این شرکت به پرونده دادگاه عالی سال 2008، Pacific Bell Co. v. LinkLine Communications اشاره می کند. دادگاه به اتفاق آرا به نفع Pac Bell رای داد و بیان کرد که شرکت مخابراتی قوانین ضد انحصار را نقض نکرده است و می تواند تعیین کند که با کدام شرکت ها همکاری می کند.

هنگامی که زمان ارائه استدلال های شرکت فرا می رسد، شرکت احتمالاً استدلال می کند که وظیفه اپل حمایت از رقبا نیست.

“در صورت موفقیت، [the lawsuit] در بیانیه ای که اندکی پس از تشکیل پرونده هفته گذشته منتشر شد، اشاره کرد که توانایی ما را برای ایجاد نوعی فناوری که مردم از اپل انتظار دارند – جایی که سخت افزار، نرم افزار و خدمات با هم تلاقی می کنند، مختل می کند. همچنین یک سابقه خطرناک ایجاد می‌کند و به دولت قدرت می‌دهد تا دست سنگینی در طراحی فناوری مردم بگیرد. ما معتقدیم که این دعوا از نظر حقایق و قانون اشتباه است و به شدت در برابر آن دفاع خواهیم کرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شکایت ضد تراست اپل، اینجا را بررسی کنید:

  • DOJ ادعا می‌کند که حباب‌های سبز یک مشکل در دعوای حقوقی ضد انحصار آیفون اپل است
  • چرا دعوای ضد انحصار اپل می‌تواند برای اپیک گیمز نقش مهمی داشته باشد
  • آیفون اپل مانند ویندوز یک انحصار نیست
  • Epic، Spotify، Deezer، Match Group و دیگران شکایت DOJ اپل را تحسین می کنند
  • DOJ از اپل برای شکستن راه حل iMessage-on-Android، Beeper، درخواست می کند
  • معنای لباس DOJ برای اپل واچ چیست
  • اپل کیس DOJ را به عنوان تلاشی نادرست برای تبدیل آیفون به اندروید محکوم می کند

اپل مقایسه انحصاری مایکروسافت را رد می کند

منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا