دانش و فناوری

لغو دوباره اولین پرواز فضایی بوئینگ

یک مشکل کامپیوتری در آخرین لحظه باعث شد نخستین پرواز فضایی بوئینگ که مدتها به تأخیر افتاده بود، موفق به پرتاب نشود.

پس از آن که شمارش معکوس سیستم کامپیوتری که دقیقه‌های آخر پرتاب را کنترل می‌کند در دقیقه ۳ و ۵۰ ثانیه متوقف شد، دو فضانورد ناسا در کپسول «استارلاینر» این شرکت گیر افتادند.

از آنجایی که فرصتی برای حل مشکل وجود نداشت، پرتاب لغو شد.

تکنسین‌ها برای کمک به فضانوردان از کپسولی که بالای موشک «اطلس V» در ایستگاه نیروی فضایی «کیپ کاناورال» بود به سمت سکو دویدند و طی یک ساعت دریچه باز شد.

توری برونو، مدیر عامل سازنده موشک گفت که تیم نمی‌تواند تا زمانی که موشک از تمامی سوخت خود تخلیه نشده به مشکل کامپیوتر‌ها رسیدگی کند.

برونو گفت که یکی از سه کامپیوتری که در نزدیکی موشک قرار داشت، کند بود و هر سه باید به درستی کار کنند تا پرتاب صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بسته به اینکه چه چیزی باید اصلاح شود، تلاش بعدی برای پرتاب ممکن است چهارشنبه آینده صورت گیرد. اگر انجام نشود نیز باید تا اواخر ماه خرداد برای جابه‌جایی موشک و تعویض باتری‌ها صبر کنند.

این دومین تلاش برای پرتاب بود. اولین تست در هفدهم اردیبهشت برای بررسی نشت و تعمیر موشک به تعویق افتاد.

ناسا به دنبال گزینه‌‌ پشتیبانی برای «اسپیس ایکس» است که از سال ۲۰۲۰ فضانوردان را به فضا می‌برد.

بوئینگ باید اولین خدمه خود را تقریباً همزمان با «اسپیس ایکس» پرتاب می‌کرد ولی اولین پرواز آزمایشی آن بدون سرنشین در سال ۲۰۱۹ با مشکلات نرم‌افزاری مواجه شد و هرگز به ایستگاه فضایی نرسید.

بار دیگر در سال ۲۰۲۲ عملکرد بهتری نشان داد ولی مجموعه‌ای از مشکلات از جمله برای چتر نجات باعث تاخیرهای بیشتر شد.

زمانی که این مأموریت در نهایت انجام شود، انتظار می‌رود دو فضانورد پیش از ماندن در ایستگاه فضایی بین‌المللی یک روز را در مدار بگذرانند.

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا