دانش و فناوری

مطالعه جدید: پدران بیشتر از سایر مردان در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار دارند

پژوهشگران آمریکایی در یک مطالعه بلندمدت و چندقومیتی به ارتباط میان پدر بودن و ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی پرداخته‌اند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که پدران، در مقایسه با مردان دیگر، در سنین پیری سلامت قلب پایین‌تری دارند.

گرچه این نتایج با توجه به سن پدر شدن و پیش‌زمینه‌های قومی شرکت‌کنندگان متفاوت بود، اما به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد که فشار و مسئولیت‌های فرزندداری باعث می‌شوند تا حفظ عاداتی که برای سلامت قلب مفید هستند سخت‌تر شود.

پژوهشگران می‌گویند نتایج مطالعه آن‌ها حوزه‌هایی را مشخص می‌کند که اطرافیان و متخصصان سلامت می‌توانند به پدران کمک کنند. آن‌ها مقاله مطالعه خود را در ژورنال AJPM Focus منتشر کرده‌اند.

در این پژوهش از داده‌های مربوط به ۲٬۸۱۴ مرد ۴۵ تا ۸۴ ساله استفاده شد که به مدت ۱۸ سال تحت‌نظر بودند. داده‌ها شامل گزارش‌های رژیم غذایی، ورزش و مصرف دخانیات، و همچنین شاخص توده بدنی، فشار خون، کلسترول و سطح گلوکز خون بودند.

مطالعه جدید: پدران بیشتر از سایر مردان در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار دارند
پژوهشگران گمان می‌برند که پدر بودن باعث می‌شود حفظ یک سبک زندگی سالم سخت‌تر شود.

ریسک پدر بودن برای سلامت قلب

همان‌طور که اشاره شد، پدران در مقایسه با مردانی که هرگز فرزند نداشتند، سلامت قلب پایین‌تری داشتند. سلامت قلب مردانی که در ۲۵ سالگی یا قبل از آن پدر شده بودند از بقیه پدرها بدتر بود؛ مخصوصاً در مردان سیاه‌پوست یا هیسپانیک (اقلیت اسپانیایی‌زبان آمریکا). این گروه نرخ مرگ بالاتری نیز داشتند.

پژوهشگران می‌گویند عوامل متنوع و گسترده‌ای در این مسئله دخیل هستند. برای مثال، پدران جوان‌تر شاید از لحاظ مالی ثبات کمتری داشته باشند، و ساعات فراغت آن‌ها انعطاف کمتری داشته باشد.

پژوهشگران می‌گویند سلامت پدرها اثر بسیار بزرگی روی سلامت کل خانواده دارد. اما بسیاری از پژوهش‌ها روی سلامت فرزندان و مادران خانواده‌ها متمرکز هستند. این پژوهش می‌تواند راه را برای بررسی ارتباط چندجانبه میان پدران، مادران و فرزندان باز کند.

یکی از نتایج جالب این مطالعه این بود که نرخ مرگ برای پدران سیاه‌پوست از باقی مردان سیاه‌پوست کمتر بود. این یعنی احتمالاً پدر شدن باعث ایجاد عاداتی در سبک زندگی می‌شود که برای اقلیت‌های دچار مشکل مفید هستند.

نتایج این تحقیق به‌طور مستقیم هیچ علت و معلولی را اثبات نمی‌کنند. همچنین تفاوت‌های سلامتی میان گروه‌ها بسیار کوچک، اما از لحاظ آماری معنادار بودند. با توجه به این که بیماری‌های قلبی یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر هستند، نتایج این پژوهش می‌توانند ارزش بالایی داشته باشند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا