دانش و فناوری

افزایش نگرانی‌ها از نقش هوش مصنوعی در «جعل عمیق» و انتشار اطلاعات نادرست

مایکروسافت می‌گوید اگرچه موارد چندانی از به کارگیری هوش مصنوعی برای ایجاد کارزارهای انتشار اطلاعات نادرست در انتخابات پارلمان اروپا را مشاهده نکرده، اما «انتخابات هنوز تمام نشده است» و نباید کار را تمام شده دانست. 

این در حالی است که موارد جعل عمیق، یا «دیپ‌فیک‌»، تولید شده توسط هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در انتخابات در کشورهای مختلف جهان از جمله هند، ایالات متحده، پاکستان، و اندونزی مورد استفاده قرار گرفته است.

برد اسمیت، رئیس شرکت مایکروسافت، روز دوشنبه ۱۴ خرداد در استکهلم گفت: «ما باید خطراتی را که هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه ایجاد محتوای آزاردهنده ایجاد کند، بشناسیم و یکی از اشکال محتوای آزاردهنده، موارد جعل عمیق تولید شده توسط هوش مصنوعی است.»

اسمیت به استکهلم رفته است تا برنامه مایکروسافت را برای سرمایه گذاری بیش از ۳ میلیارد دلاری در زمینه توسعه زیرساخت‌های ابری و هوش مصنوعی در سوئد طی یک دوره دو ساله اعلام کند.

در هند، ویدئوهای «جعل عمیق» دو بازیگر درجه یک بالیوود در فضای مجازی پخش شده است. در این ویدیوها به نظر می‌رسد بازیگران مزبور از نارندرا مودی، نخست وزیر هند، انتقاد می‌کردند و از مردم می‌خواستند در انتخابات عمومی کشور به حزب مخالف کنگره رأی دهند.

تیم مبارزه با اطلاعات نادرست اتحادیه اروپا نیز به تازگی ویدئویی به زبان روسی در یوتیوب شناسایی کرد که می‌گفت شهروندان از دیکتاتوری در لهستان، که عضو اتحادیه اروپا است، می‌گریزند و به بلاروس، متحد نزدیک روسیه، پناه می‌برند.

انتخابات پارلمان اروپا از ۱۷ تا ۲۰ خرداد برگزار می‌شود. این در حالی است که قوانین این اتحادیه در مورد هوش مصنوعی یک معیار جهانی بالقوه را در مورد فناوری‌های مورد استفاده در تجارت و زندگی روزمره تعیین می‌کند.

اسمیت گفته که مایکروسافت در حال آموزش نامزدهای پارلمان اروپا برای نظارت بر وضعیت بوده است.

او گفت: «ما موارد زیادی از تلاش برای ایجاد جعل عمیق در این انتخابات ندیده‌ایم. البته انتخابات هنوز تمام نشده است» و نباید کار را تمام شده دانست. اسمیت افزود: «ما فقط می‌بینیم که روس‌ها روی المپیک متمرکز شده‌اند.»

کمیته بین‌المللی المپیک مهر گذشته کمیته المپیک روسیه را به دلیل به رسمیت شناختن شوراهای المپیک منطقه‌ای برای مناطق تحت اشغال روسیه در اوکراین – لوهانسک، دونتسک، خرسون، و زاپوریژیا – از حضور در المپیک امسال محروم کرد.

از سویی دیگر وزیر امور دیجیتالی‌سازی لهستان، تاکید کرده است که این کشور قصد دارد امنیت سایبری را تقویت کند.

خبرگزاری دولتی پی‌ای‌پی لهستان روز جمعه هدف حمله سایبری روسیه قرار گرفت، و مقاله‌ای جعلی درباره بسیج نظامی در آن منتشر شد. در پی این رویداد، کریستوف گاوکوفسکی، وزیر امور دیجیتالی‌سازی، گفت که بیش ۷۶۰ میلیون دلار برای تقویت امنیت سایبری هزینه خواهد کرد.

به گزارش رویترز، کریستوف گاوکوفسکی در یک کنفرانس خبری گفت: «ما می‌خواهیم بیش از ۷۶۰ میلیون دلار برای «سپر سایبری» اختصاص دهیم. لهستان امروز در خط مقدم نبرد سایبری علیه روسیه قرار دارد. لهستان بیشترین حملات را دارد.

در آستانه انتخابات پارلمان اروپا که قرار است روز یکشنبه بیستم خرداد برگزار شود، مقامات لهستان در واکنش به تلاش‌های مسکو برای مداخله در رأی‌گیری در حالت آماده‌باش هستند.

ورشو بارها مسکو را به تلاش برای بی ثبات کردن لهستان به دلیل نقش این کشور در ارائه کمک‌های نظامی به همسایه خود اوکراین متهم کرده است، روسیه این اتهامات را رد می‌کند.

گاوکوفسکی گفت که لهستان در روزهای یکشنبه و دوشنبه چندین حمله سایبری به زیرساخت‌های حیاتی را مسدود کرده است.

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا