بین الملل

استاد دانشگاه پاکستان: افغانستان می‌تواند محل همکاری تهران و اسلام آباد باشد


استاد دانشگاه پاکستان در نشست «مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها» با توجه به تحولات اخیر و روی کار آمدن طالبان گفت: افغانستان می تواند محل همکاری تهران و اسلام آباد تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «محمدخان»، استاد روابط بین المللی دانشگاه اسلام‌آباد و رئیس سابق علوم سیاسی دانشگاه دفاع ملی پاکستان چهارشنبه(امروز) در نشست «آینده روابط ایران و پاکستان» در مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در تهران گفت: امام خمینی(ره) به ما نشان داده است که کشور خود را از تحت سلطه استعمار و امپرالیسم رها کنیم. 

وی افزود: پاکستان و ایران در حال حاضر با مشکلات  فنی و توطئه‌های مختلفی روبرو هستند و روابط میان دو کشور در اندازه مورد انتظار نیست، اما رهبران دو کشور مصمم هستند که سطح روابط خود را ارتقا دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هنوز بی‌اعتمادی میان دو کشور وجود دارد، ادامه داد: مردم پاکستان، رسانه‌ها و جوامع دانشگاهی و روشنفکران بروی روابط دو کشور تاثیر عمده دارند و متاسفانه این عوامل قادر نبودند نقش خود را در نزدیکی دو ملت ایران و پاکستان ایفا کنند. 

وی تاکید کرد: با عدم ایفای نقش رسانه‌های دو کشور، رسانه‌های رقیب افکار عمومی را شکل داده و این موضوع باعث عدم شناخت دو کشور نسبت به یکدیگر شده است. 

خان تصریح کرد: حکومت این کشور انتخابی بوده و به همین دلیل سیاست در پاکستان منجسم و ادامه دار نیست و همچنین بورکراسی دو کشور ایران و پاکستان نتواسته به خوبی نقش خود را در شناخت دو کشور ایفا کند. 

وی گفت: قمر باجوا، فرمانده ارتش پاکستان برای اولین بار از تهران دیدار کرده و ۳ روز در این کشور اقامت دارد و این موضوع بسیار مهمی است و نشان از این دارد که اسلام آباد به تحولات منطقه ای و جهانی و همچنین شکل دهی توطئه علیه ایران و پاکستان حساس شده است.

ایران و پاکستان آینده امت اسلامی را شکل می‌دهند

استاد روابط بین المللی دانشگاه اسلام‌آباد با بیان اینکه ایران و پاکستان آینده امت اسلامی را شکل می‌دهند، گفت: ایران به‌رغم فشارهای ناشی از تحریم از خود انعطاف نشان داده و از این موضوع با عزت و افتخار جان سالم به دره برده است و این نشان می‌دهد که ایران کشور بسیار مقاوم است. 

وی به پاکستان اشاره گرد و گفت: پاکستان نیز طی سالهای گذشته تحت تحریم قرار داشته و به اندازه ایران از خود انعطاف و مقاومت نشان داده است و پس از آزمایش اتمی نیز مقامات ارشد ایران اولین کشورهای بودند که از اسلام آباد بازدید کردند. 

خان گفت: دو کشور پاکستان و ایران نشان دادند که از سختی‌ها سربلند آمده و پیشرفت کردند و این موضوع پتانسیل این دو کشور برای تبدیل شدن به الگو برای کشورهای اسلامی را نشان می‌دهد.

طالبان متحد پاکستان نیست

این استاد دانشگاه به تغییرات در عرصه جهانی، منطقه‌ای و محلی اشاره کرد و گفت: درگیری چین و آمریکا  و تلاش برای تحریم پاکستان و ایران، حمایت تهران از موضوع کشمیر و ظهور طالبان در افغانستان از جمله عوامل موثر بر روابط تهران و اسلام‌آباد است. 

وی به تحولات افغانستان اشاره کرد و گفت: این تصورات که طالبان متحد پاکستان بوده و با این کشور روابط خوبی دارد، تصور بسیار اشتباهی است و موضوع اصلی قدرت گرفتن این گروه از طریق غیرقانونی نیست بلکه موضوع این است که این گروه پس از امضا توافقنامه به آمریکا به قدرت رسیده است.

خان تاکید کرد: آمریکا طرح جدیدی در منطقه دارد و پس از روی کار آمدن طالبان حملات به پاسگاههای مرزی پاکستان تشدید شده است. 

بی‌اعتمادی میان پاکستان و ایران پایان یافته است

این استاد دانشگاه گفت: موضوع جندالله، مشکلات مرزی و تهدیدات تهران و اسلام آباد علیه یکدیگر باعث تیرگی روابط بوده، اما طی ۵ سال گذشته روابط میان دو کشور به تدریج بهبود یافته و دو کشور به بی اعتمادی را کنار گذاشتند، اما سوءتفاهم میان دو کشور هنوز به قوت خود باقی است. 

وی تاکید کرد: برای بهبود روابط نیاز است تا مباحث جدی میان مردم، دانشگاهیان و رهبران دو کشور برای حل موضوعات شکل بگیرد. 

این استاد دانشگاه در پایان به موضوع انرژی اشاره کرد و گفت: پاکستان نیاز به انرژی دارد و ایران نیز یکی از کشورهای تامین کننده انرژی در جهان است و نیاز است تا با همکاری با یکدیگر در این حوزه فشارهای بین المللی را کاهش دهند.

وی همچنین به سیاست جدید دولت ایران نسبت به اهمیت دادن به کشورهای همسایه نیز گفت: پاکستان نیز مشتاق روابط با ایران است و تهران و اسلام آباد تنها با کمک یکدیگر زنده خواهند ماند. به عنوان مثال اگر ایران و پاکستان در افغانستان همکاری نکنند، رقبا وارد شده و این به ضرر دو کشور تمام خواهد شد. 

امنیت مهمترین مسئله روابط دو کشور ایران و پاکستان است

مجیدرضا مومنی، استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این دیدار گفت: روابط پاکستان و ایران فراز و نشیب‌های زیاد به خود دیده و دو کشور برای ارتقا روابط تلاش کرده، اما موضوعاتی امنیت هنوز مهمترین مسئله دو کشور است.

وی گفت: افغانستان، چین، چابهار از جمله موضوعاتی است که روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار داده ونیاز است برای بهره برداری و نزدیکی روابط دو کشور در این موضوعات همکاری لازم را داشته باشند.

این استاد دانشگاه همچنین تاکید کرد: افغانستان نقش محوری داشته و می توانند به موضوع برای همکاری میان دو کشور تبدیل شود. 

انتهای پیام/ ر


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا