بین الملل

استعفای گانتز و آیزنکوت؛ میخ جدیدی بر تابوت شکاف سیاسی صهیونیست‌ها

استعفای گانتز و آیزنکوت؛ میخ جدیدی بر تابوت شکاف سیاسی صهیونیست‌ها


استاد علوم سیاسی و نویسنده لبنانی تأکید کرد که اعتراض‌های سراسری صهیونیست‌ها پاشنه آشیل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه خواهد بود.

«یوسف آلبرت صادق» استاد علوم سیاسی در چندین دانشگاه لبنان و پژوهشگر مسائل سیاسی در تحلیل و تشریح پیامدهای خروج دو عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی برای آینده سیاسی اسرائیل و حیات سیاسی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ با تهاجم بی‌سابقه‌ای از سوی سرویس‌های امنیتی و نظامی مختلف اسرائیل مواجه است. عملیات طوفان الاقصی که به طور دقیق آماده و اجرا شد، بیشترین تأثیر را بر رژیم اسرائیل گذاشت که از زمان تأسیس خود تا به امروز هرگز شاهد وضعیت مشابهی نبوده است. سوء مدیریت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در جنگ غزه و طولانی شدن جنگ به دلیل عدم دستیابی به اهداف بزرگ خود موجب انفجار موج گسترده‌ای از اعتراض‌ها در سرزمین‌های اشغالی شد و فرسودگی پرسنل نظامی مستقر در تمام جبهه‌های جنگ، موضوع اسرای اسرائیلی در دست جنبش حماس و وخامت اوضاع اقتصادی نیز مزید بر علت شدند.

وی در ادامه افزود: استعفای «گادی آیزنکوت» و «بنی گانتز» از کابینه جنگ هر چند که قابل پیش‌بینی بود اما به مثابه میخ جدیدی بر تابوت اختلافات و شکاف‌های روزافزون در صفوف سیاسی صهیونیست‌ها بر سر همه پرونده‌های داخلی به ویژه مدیریت نتانیاهو در جنگ علیه حماس به شمار می‌رود. 

آلبرت صادق گفت: در نگاه اول، شاید چنین تصور شود که استعفای این دو ژنرال اسرائیلی بازتاب‌ها و پیامدهایی در صحنه سیاسی و میدانی اسرائیل خواهد داشت، به ویژه  اینکه آنها از رؤسای سابق ستاد ارتش بوده‌اند و اسرائیلی‌ها آن دو را واجد شرایط و شایسته مدیریت جنگ می‌دانند چنانکه برخی از تحلیلگران سیاسی و نظامی اسرائیل نیز مدعی هستند پیشینه نظامی آنها مورد اتکا است. اما بررسی دقیق‌تر، این تصورات را برای کوتاه‌مدت رد می‌کند. اگر نگاهی گذرا به تعداد کرسی‌های ائتلاف نتانیاهو بیندازیم، در می‌یابیم که وی بیش از ۶۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را در اختیار دارد و این بدان مفهوم است که وی هنوز اکثریت پارلمان را در دست دارد.

وی در ادامه گفت: علاوه بر این، اگر به تعداد کرسی‌ها دقت بیشتری کنیم، متوجه می‌شویم که در ائتلاف نتانیاهو، چهره‌ها و احزاب زیادی وجود دارند که نمایندگی خود را در کنست مدیون او هستند و آنها به خوبی می‌دانند که در صورت بدتر شدن شرایط و سقوط نتانیاهو نمی‌توانند دوباره کرسی های خود را کسب کنند، و این به خودی خود یک اتفاق قابل توجه است. در همین زمینه باید گفت که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۹ میلادی پس از اولین انتخابات پارلمانی شاهد انشعاب در درون احزاب و خروج نمایندگان از تشکیلات خود برای پیوستن به تشکیلات دیگر بوده است و همین امر منجر به تغییر شکل و اندازه ائتلاف‌ها شده است.

این استاد دانشگاه لبنانی گفت: اما در میان مدت، اگر فرض کنیم که گانتز یا آیزنکوت تصمیم به تشکیل یک ائتلاف خاص داشته باشند، قطعا از حمایت راست مسیحی یا یهودیان ارتدوکس برخوردار نخواهند بود، زیرا به عنوان مثال گانتز قصد دارد قانونی را که آنها را از خدمت سربازی معاف می‌کند، لغو کند اما اعضای حزب لیکود که نتانیاهو در حال حاضر ریاست آن را بر عهده دارد، از او حمایت نخواهند کرد زیرا راهکار دو کشوری در دایره اهداف آنها قرار ندارد. اقدام گانتز و آیزنکوت به خروج از کابینه جنگ باعث تشدید لجاحت‌های نتانیاهو می‌شود زیرا کسانی که او را می شناسند، می‌دانند که نخست‌وزیر هنگام احساس خطر تضعیف شدن، بیش از پیش ناسازگار و سرسخت می‌شود.

وی افزود: درباره مدیریت جنگ غزه نیز عده‌ای احتمال جانشینی «بتسلئیل اسموتریچ» و «ایتمار بن گویر» برای دو ژنرال مستعفی در کابینه جنگ را مطرح می‌کنند که ممکن است بر ماهیت عملیات در نوار غزه تأثیر بگذارد. در اینجا نیز به نظر می‌رسد که این امر دشوار باشد زیرا این دو ژنرال صلاحیت تصدی امور نظامی را ندارند و این به دو دلیل است: بن گویر با دیدگاه‌های بسیار افراطی خود، یک مورد منحصر به فرد و استثنائی بوده است که حتی از سوی ارتش نیز پذیرفته نشد. اسموتریچ نیز در زمینه اقتصاد و اجرای عملیات شهرک‌سازی تخصص دارد. از آنجایی که آنها در این وضعیت با مسائل پیچیده نظامی ناآشنا هستند، به احتمال زیاد از هیچ قدرت مهمی در سطوح نظامی و استراتژیک برخوردار نخواهند شد. بنابراین این پارادوکس ظاهر می‌شود: واضح است که نتانیاهو متحمل شکست از پی شکست در مدیریت جنگ است و خود را در محاصره یهودیان ارتدکس که هرگز در زندگی خود اسلحه به دست نداشته‌اند و همچنین محاصره افراط‌گرایان بی‌کفایت خواهد دید. بنابراین به نظر می‌رسد که او سبد دفاعی را در دستان خود نگه دارد.

آلبرت صادق گفت: در پایان در ارتباط با حمایت سیاسی آمریکا و «جو بایدن» رئیس‌جمهوری این کشور که اکنون در اوج مبارزات انتخاباتی خود قرار دارد، باید گفت که او قطعا نمی‌خواهد آرای مسیحیان را که تعداد آنها حدود ۱۰۰ میلیون تخمین زده می‌شود و از رژیم غاصب حمایت می‌کنند، از دست بدهد. با خروج گانتز از کابینه جنگ، آمریکایی‌ها و فرانسو‌ی‌ها اهرم فشار  خود را که تا حدودی می‌توانست در مقابل نتانیاهو بایستد، از دست دادند. گانتز از ابتدا صرفا با انگیزه قومی وارد این کابینه شد تا با خطر علیه موجودیت اسرائیل مقابله کند. فرانسه و ایالات متحده فقط این امکان را دارند که با نتانیاهو در سطح دولت در برابر دولت مبارزه کنند و این امر برای بایدن به یک شرمساری انتخاباتی پرهزینه تبدیل خواهد شد.

وی افزود: تنها راه متزلزل کردن نتانیاهو و خاموش کردن ماشین سرکوب او اقدام گسترده همه اسرائیلی‌هاست. روزنامه «هاآرتص» گزارش داد که خانواده‌های صدها سرباز اسرائیلی به گالانت و سایر ژنرال‌های این رژیم تأکید کرده‌اند که پس از معافیت حریدیم‌ها از خدمت اجباری از پسرانشان خواهند خواست که جنگ را متوقف کنند. تنها افزایش فشار و نافرمانی عمومی، نتانیاهو را از ادامه مبارزات وحشیانه خود علیه غزه و دیگر اردوگاه ها باز می‌دارد.

 

 



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا