بین الملل

انگلیس: به رسمیت شناختن طالبان به اقداماتش بستگی دارد


وزیر امور خارجه انگلیس پس از دیدار با امیر قطر در دوحه، گفت که لندن با توجه به اقدامات طالبان، درباره به رسمیت‌شناختن یا نشناختن آن تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های قطری، ظهر امروز (پنجشنبه)، گزارش دادند که «دومنیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس با «تمیم بن حمد آل ثانی»‌ امیر قطر در دیوان امیری دیدار کرده است.

بر اساس گزارش شبکه «الجزیره مباشر»، وزیر امور خارجه انگلیس و هیأت همراه صبح امروز وارد دوحه شده‌اند.

الجزیره مباشر همچنین گزارش داد که دو طرف در این دیدار مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه تحولات مربوط به کشور افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

همزمان با این گزارش، روزنامه قطری «الشرق» خبر داد که دومنیک راب و امیر قطر به همکاری‌های دوجانبه مستحکم میان دو کشور و چشم‌اندازی‌های توسعه این‌همکاری نیز در این دیدار پرداخته‌اند.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه انگلیس از تلاش‌های دوحه برای تخلیه شهروندان انگلیسی از افغانستان و همچنین سعی این کشور برای برقراری صلح در افغانستان تشکر کرده است.

کنفرانس مطبوعاتی وزرای خارجه انگلیس و قطر

لحظاتی بعد، منابع قطری از کنفرانس مطبوعاتی «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر با همتای انگلیسی او خبر دادند.

بر اساس گزارش شبکه «الجزیره»، وزیر خارجه قطر در کنفرانس مذکور اظهار داشت: «ما همچنان در روند ارزیابی فرودگاه کابل قرار داریم و هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه این فرودگاه چه زمانی آماده راه‌اندازی مجدد خواهد بود، وجود ندارد. ما به اینکه بتوانیم فرودگاه کابل را در اسرع وقت راه‌اندازی کنیم، خوشبین هستیم».

آل ثانی ادامه داد: «ما با شرکای بین‌المللی خود برای حفظ دستاوردهایی که طی ۲۰ سال در افغانستان داشتیم، همکاری می‌کنیم».

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه انگلیس در مقابل گفت: «ما می‌خواهیم دولتی تشکیل شود که تمام طیف‌های افغانستان را در بر بگیرد و باتوجه به اقدامات طالبان درباره آن حکم خواهیم کرد».

این گزارش در حالی منتشر شده است که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز شامگاه روز گذشته در تماسی تلفنی با عبدالرحمن بن محمد آل ثانی همتای قطری خود از دوحه بابت تسهیل روند خروج شهروندان آمریکایی از افغانستان تشکر کرد.

بامداد روز سه‌شنبه (به وقت تهران) مقام‌های ارشد آمریکایی شامل جو بایدن رئیس‌جمهور، «لوید آستین» وزیر دفاع این کشور در اظهارات و بیانیه‌های جداگانه از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بعد از بیست سال حضور اشغالگرانه در این کشور خبر دادند.

طولانی‌ترین جنگ و اشغالگری دو دهه‌ای آمریکا در افغانستان در دوران چهار رئیس‌جمهور این کشور به بهانه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد و در نهایت پس از صرف هزینه‌ای سرسام‌آور و از دست رفتن ده‌ها هزار جان، بامداد سه‌شنبه و با پرواز آخرین هواپیمای آمریکایی از فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» در کابل به پایان رسید.

آمار رسمی دولت آمریکا هزینه صرف شده از زمان آغاز جنگ افغانستان را حدود ۸۸۷ میلیارد دلار برآورد می‌کند؛ اما پروژه «هزینه‌های جنگ» دانشگاه براون تخمین زده که هزینه کلی این جنگ ۲.۲۶ تریلیون دلار بوده است. صرف هزینه بالغ بر دو تریلیون دلار در ۲۰ سال گذشته به معنی صرف مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار در روز به مدت دو دهه در این جنگ است.

طبق داده‌های پروژه هزینه‌های جنگ در دانشگاه براون که هزینه‌های پنهان جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر را مستند می‌کند، از سال ۲۰۰۱ تا نیمه ماه آوریل امسال، بیش از ۲۴۱ هزار نفر در نتیجه مستقیم جنگ افغانستان کشته شده‌اند که شامل دست‌کم ۷۱ هزار و ۳۴۴ غیرنظامی می‌شود. این آمار کلی، مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری، نداشتن دسترسی به غذا، آب، زیرساخت یا سایر پیامدهای غیر مستقیم جنگ را شامل نمی‌شود.

انتهای پیام/




خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا