بین الملل

این کابل بود که آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را ۶ماه به تعویق انداخت

مقام ارشد طالبان در قطر به سفرای آمریکا، اتحادیه اروپا، آلمان، بریتانیا، نروژ، فرانسه، ایتالیا و سازمان ملل اعلام کرد: این کابل بود که آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را ۶ ماه به تعویق انداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «محمد نعیم وردک» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با انتشار مطلبی در حساب رسمی خود در توییتر اعلام کرد که شیرمحمد عباس استانکزی معاون هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در قطر با برگزاری ارتباطی از طریق ویدئو کنفرانس با نمایندگان و سفرای آمریکا، اتحادیه اروپا، آلمان، بریتانیا، نروژ، فرانسه، ایتالیا و سازمان ملل گفتگو کرده است.

معاون هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در قطر در این رایزنی اعلام کرد: طالبان ۱۰ روز پس از امضای توافقنامه دوحه برای آغاز مذاکرات بین الافغانی آماده بود. اما طرف مقابل این روند را ۶ ماه به تعویق انداخت. اگر مذاکرات آغاز می‌شد، تاکنون شاهد پیشرفت زیادی بودیم.

شیرمحمد عباس استانکزی در این خصوص ادامه داد: ما امیدواریم که مشکلات را از راه گفتگو حل و فصل کنیم. کلیه تعهدات که در توافقنامه با آمریکا از جمله آزادی زندانیان باید اجرایی شود، تا اعتماد بیشتر بر روند صلح ایجاد شود. از سوی دیگر ما خواهان انحصار قدرت نیستیم.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا و آمریکا در بیانیه ای مشترک از گروه طالبان خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر جنگ بهاری اعلام نشده خود علیه دولت افغانستان را متوقف کند.

نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناتو، نروژ، انگلیس و آمریکا پس از نشستی درباره روند صلح افغانستان در برلین خشونت جاری طالبان را با شدیدترین لحن محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: ما ادامه خشونت جاری در افغانستان را که طالبان عمدتاً مسئول آن است به شدیدترین لحن محکوم می‌کنیم و از تمام طرف‌ها می‌خواهیم گام‌هایی فوری برای کاهش خشونت و به ویژه جلوگیری از تلفات غیرنظامی بردارند تا شرایط سازنده برای رسیدن به توافق سیاسی فراهم شود. شرکت‌کنندگان جلسه از طرف‌ها همچنین می‌خواهند به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و هرچه سریع‌تر در خصوص گام‌هایی در راستای رسیدن و اجرای آتش‌بس فراگیر و دایمی به توافق برسند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا