بین الملل

حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، دارای عوارض منطقه‌ای و بین‌المللی بسیاری است

الحره:

الحره با انتشار تحلیلی به امکان وقوع جنگ میان ایران و اسرائیل در ماه‌های پیش رو پرداخت و مدعی شد: ادامه روند اصرار ایران بر خواسته‌هایش در مذاکرات هسته‌ای زمینه تفاهم بین‌المللی برای اقدام نظامی علیه ایران را فراهم خواهد کرد و بعید نیست که اوضاع از کنترل خارج شود و به یک جنگ سراسری بدل شود.


به گزارش ایلنا، الحره در گزارشی به احتمال بروز جنگ میان ایران و رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: به شکل غیر منتظره‌ای، طی روزهای گذشته، جنگ کلامی میان ایران و اسرائیل افزایش پیدا کرده به گونه‌ای که از کلمات جدیدی در آن استفاده شده است که نشان می‌دهد گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران پیش از هر زمان دیگری جدی به نظر می‌رسد!

آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل اخیرا مدعی شده بود که آمادگی برای اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران یک واجب اخلاقی و موضوع مهمی برای امنیت ملی اسرائیل است و باید ارتش اسرائیل زمانی که فرماندهان سیاسی تصمیمی گرفتند، آمادگی داشته باشند.

این گزارش در ادامه به صحبت‌های مالی و ادعای وی مبنی بر اینکه ایران خواستار احیای برجام نیست اشاره کرد و نوشت که مالی در گفت‌وگو با پولتیکو اخیرا گفته بود که جهان باید برای نقشه جایگزین تعامل با ایران آماده شود و ایران در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی از کنترل خارج شده است. 

در همین شرایط، بایدن به اسرائیل سفر کرد و اعلامیه قدس را امضا کرد که در آن نوشته شده بود که آمریکا تاکید می‌کند بخش جدایی ناپذیری از این اعلامیه التزام به عدم اجازه به ایران برای دستیابی به سلاح اتمی است و آمریکا آماده است تا از همه عناصر قدرت ملی برای دستیابی به این هدف استفاده کند.

این احتمال وجود دارد که اسرائیل چندین سناریو برای انجام حملات نظامی علیه برخی از امکانات حساس در پروژه هسته‌ای ایران داشته باشد که ماهها و شاید سالها آن را به عقب برگرداند ، اما چنین گامی دارای عوارض منطقه‌ای و بین‌المللی بسیاری است که نشان دادن ابعاد آن بسیار دشوار است.

این گزارش در ادامه ادعا می‌کند که ادامه روند اصرار ایران بر خواسته‌هایش در مذاکرات هسته‌ای زمینه تفاهم بین‌المللی برای اقدام نظامی علیه ایران را فراهم خواهد کرد و بعید نیست که اوضاع از کنترل خارج شود و به یک جنگ سراسری بدل شود.

الحره در ادامه می‌نویسد: هواپیماهای ایران همگی قدیمی و مستهلک هستند و پدافندهای دفاع هوایی ایران نیز بهتر از آنچه این کشور در سوریه دارد نیست اما در مقابل ایران موشک‌های زمین به زمین و هواپیماهای بدون سرنشین و شبه نظامیانی را در عراق و سوریه و لبنان در اختیار دارد.

برای اسرائیل تصمیم گیری در مورد جنگ علیه ایران و گروه‌های نیابتی آن و به خطر انداختن شهرهای اسرائیل در اثر حمله موشک‌های ایرانی آسان نیست.

با این حال رژیم صهیونیستی در انتظار دریافت چراغ سبز از هیچ کس نیست و هفته‌های پیش رو تعیین خواهد کرد که خاورمیانه به کدام سو می‌رود و همانند اروپا به میدان جنگ گسترده‌ای از نظر حجم و مدت زمان تبدیل خواهد شد یا اینکه مواضع ایران بسیار شدید نخواهد بود و مانع از بروز جنگ در منطقه خواهد شد.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا