بین الملل

مقام ترکمن: حضور زنان در ساختارهای دولتی ترکمنستان پر رنگ است


رئیس مجلس ترکمنستان گفت: زنان در ترکمنستان به طور گسترده در ساختارهای دولتی، به ویژه در دو مجلس نمایندگان حضور پر رنگی دارند.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «گلشاده محمدآوا» رئیس مجلس ملی ترکمنستان از طریق ویدئویی در نشست سالانه گفت‌وگوی زنان آسیای مرکزی که در شهر تاشکند برگزار شد، شرکت کرد.

در این مراسم نمایندگان پارلمان‌ها و دولت‌های آسیای مرکزی، روسای سازمان ملل و  مرکز منطقه‌ای سازمان ملل برای دیپلماسی پیشگیرانه در آسیای مرکزی، زنان سازمان ملل، نمایندگان نهادهای جامعه مدنی در آسیای مرکزی، نمایندگان زنان عرب در پارلمان و انجمن‌های زنان آفریقایی حضور داشتند.

سخنرانان خاطرنشان کردند که در سال ۲۰۲۱ این ساختار توانست در بالاترین سطح به رسمیت شناخته شود و از آرزوهای زنان و نقش فعال‌تر آنان در فرآیندهای سیاسی، اجتماعی-اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه، توسعه پایدار و تضمین صلح برخوردار شود.

«ناتالیا ژرمن»، رئیس مرکز منطقه ای سازمان ملل برای دیپلماسی پیشگیرانه در آسیای مرکزی، گفت: بر اهمیت گفت و گو برای کمک به ظرفیت سازی و تقویت همکاری میان زنان در منطقه در همه سطوح تاکید می‌کنم.

وی با اشاره به نقش این نشست در توسعه اقدامات برای مقابله با تهدیدهای موجود مانند تغییرات آب و هوا و تخریب محیط زیست گفت: این یکی از جدی‌ترین چالش‌های منطقه‌ای به ویژه چالشی برای صلح و امنیت در منطقه است. مایلم به فعالیت‌های مثمر ثمر گفت و گوی رهبران زن آسیای مرکزی اشاره کنم.

وی خاطرنشان کرد که چنین نشستی می‌تواند به نیروی محرکه‌ای برای تغییرات مثبت در سال ۲۰۲۲ و در سال‌های آینده تبدیل شود.

رئیس مجلس ملی ترکمنستان نیز در سخنان خود به دستاوردهای این کشور در زمینه برابری جنسیتی، اشاره و خاطرنشان کرد که ترکمنستان ابزارهای قانونی و تضمینی برای مشارکت برابر زن و مرد در دولت و بهبود شرایط کاری آنها فراهم می‌کند.

وی افزود: امروزه، زنان در ترکمنستان به طور گسترده در ساختارهای همه شاخه‌های حکومت، به ویژه، در هر دو مجلس نمایندگان حضور دارند. این کشور در حال اجرای موفقیت آمیز دومین برنامه اقدام برای برابری جنسیتی برای سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۵ است.

رئیس مجلس ملی ترکمنستان ادامه داد: به ابتکار «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور، مراکز حمایت از سلامت مادر و کودک مجهز به تجهیزات پزشکی روز دنیا در اقصی نقاط کشور ساخته شده و یک چارچوب قانونی محکم برای اجرای حقوق مادران و کودکان تنظیم می‌شود.

وی گفت: قانون ترکمنستان در مورد ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر از سوی سازمان‌های بین‌المللی به عنوان نمونه برای انتشار در منطقه شناخته شده است.

شایان ذکر است که در این نشست ریاست این ساختار در سال ۲۰۲۲ به ترکمنستان تفویض شد.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا