بین الملل

وزرای دفاع ترکیه و آمریکا درباره مسائل امنیتی تبادل نظر کردند

وزارت دفاع ترکیه از گفتگوی تلفنی وزیر دفاع این کشور باهمتای آمریکایی، پیرامون مسائل امنیتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه درباره مسائل دوجانبه امنیتی و منطقه ای با همتای آمریکایی خود «لوید آستین»، گفتگوی تلفنی انجام داد.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که گفتگوها بین آکار و آستین «مثبت و سازنده» بوده است.

این گفتگوی تلفنی تنها چند روز پس از پایان اجلاس سران ناتو در شهر بروکسل پایتخت بلژیک انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیشتر «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی در دیداری که در حاشیه اجلاس سران ناتو در بروکسل داشتند توافق کردند که همزمان با خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان، ترکیه در تضمین امنیت فرودگاه کابل نقش اصلی را ایفا کند.

علیرغم دستیابی به این توافق، رهبران این دو کشور نتوانستند مناقشه و اختلاف دیرینه خود بر سر خرید سامانه پدافند موشکی اس -۴۰۰ روسیه توسط ترکیه را که باعث تیرگی روابط واشنگتن- آنکارا شده است حل و فصل کرده و به یک اتفاق نظر دست یابند.

این در حالی است که به ادعای مقامات واشنگتن، خرید سامانه اس -۴۰۰ روسیه از سوی آنکارا در طرح‌های ایالات متحده برای فروش جت‌های جنگنده اف -۳۵ به ترکیه اختلال ایجاد می‌کند. از این رو، واشنگتن نام ترکیه را از برنامه جت جنگنده اف -۳۵ حذف و تحریم‌هایی علیه این کشور وضع کرد.

گفتنی است، ترکیه و ایالات متحده علاوه بر جدال بر سر خرید سامانه پدافند موشکی اس -۴۰۰ روسیه بر سر موضوعاتی دیگر از جمله سیاست‌ها در قبال سوریه و منطقه مدیترانه شرقی با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا