بین الملل

پیام رئیس جمهور چین به رهبر جدید حزب مخالف دولت تایوان


رئیس جمهور چین در نامه‌ای به رهبر جدید حزب مخالف دولت تایوان، درخصوص افزایش تعاملات میان دو طرف و ایجاد ملتی واحد ابراز امیدواری کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری، «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین روز یکشنبه در نامه‌ای به «اریک چو» رئیس جدید حزب مخالف دولت غرب‌گرای تایوان، درخصوص وضعیت تاریک و پیچیده تنگه تایوان هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اریک چو که پیش‌تر شهردار یکی از شهرهای مهم تایوان بوده، پس از انتخاب شدن به عنوان رهبر حزب «کومینتانگ تایوان» وعده داده است که روابط با حزب کمونیست چین را احیا خواهد کرد.

رئیس جمهور چین در نامه خود به این مقام تایوانی که توسط کومینتانگ منتشر شده نوشته است، دو طرف بر اساس موضع مشترکی که در قبال جدایی تایوان دارند، از «تعاملاتی خوب» بهره‌مند هستند.

شی جین‌پینگ در این نامه نوشته است: «در حال حاضر، وضعیت تنگه تایوان پیچیده و تاریک است. تمام پسران و دختران ملت چین باید در کنار یکدیگر تلاش کنند با قلبی واحد، پیش بروند».

او در ادامه ابراز امیدواری کرد، حزب کمونیست چین و حزب کومینتانگ بتوانند در زمینه «تلاش برای دستیابی به صلح در تنگه تایوان، بازگرداندن اتحاد ملی و تجدید حیات ملی» همکاری داشته باشند.

اریک چو که در انتخابات سال ۲۰۱۶ شکست سنگینی از «سای اینگ وِن» رئیس جمهور غرب‌گرای فعلی تایوان خورد، در پاسخ به نامه شی نوشت، مردم هر دو سوی تنگه تایوان «همگی فرزندان امپراطور زرد» هستند (اشاره به سلسله تاریخی هان).

این مقام تایوانی، «حزب پیشرو دموکراتیک» به رهبری سای اینگ ون را بابت ایجاد تنش با پکن از طریق اتخاذ سیاست‌های ضد چینی متهم کرد.

اریک چو در ادامه ابراز امیدواری کرد که «زمینه‌های مشترک مورد توجه قرار گرفته، به تفاوت‌ها احترام گذاشته شود، اعتماد دوجانبه و خوش‌رویی بین دو طرف افزایش یابد و تبادلات و همکاری‌ها تقویت شوند تا توسعه روابط مسالمت‌آمیز در دو سوی تنگه فراهم شود».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

نیروی دریایی آمریکا بارها و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است. فقط ۱۵ کشور در جهان به‌صورت رسمی با تایوان روابط دیپلماتیک دارند اما بسیار از دولت‌ها دفتر نمایندگی خود در این کشور را تحت عنوان «دفاتر تجاری» اداره می‌کنند.

به‌رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.

روز گذشته (شنبه) خبرگزاری آمریکایی«آسوشیتدپرس» مدعی شد که ارتش چین روز پنجشنبه در دو نوبت با هواپیماهای جنگنده به سمت جزیره تایوان پرواز کرد. این ماموریت یک نوبت صبح پنجشنبه با ۱۹ هواپیما و بعد از ظهر با پنج فروند دیگر رخ داد.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که جت‌های گشت هوایی را در پاسخ به جنگنده‌های چینی به پرواز درآورده و سامانه‌های پدافند هوایی این جزیره نیز درحالت آماده باش هستند.

اواسط ماه گذشته نیز تایوان مدعی شد که ۱۹ هواپیمای نظامی چین از جمله بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌های این کشور وارد حریم هوایی تایوان شده‌اند.

سخنگوی ارتش چین در این‌باره گفته است که ارتش قاطعانه از حاکمیت و امنیت کشور و همچنین از صلح و ثبات منطقه محافظت می‌کند. به گفته وی، ارتش چین تمرینات رزمی را در اطراف دریا و حریم هوایی در منطقه جنوب غربی جزیره تایوان انجام داد  که اقدامی برای بهبود توانایی‌های رزمی نیروهای مسلح بود.

انتهای پیام/م


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا