بین الملل

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با پوتین درباره توافق غلات


رئیس جمهور ترکیه شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور روسیه گفت که اطمینان دارد همکاری راه حل محور می‌تواند در زمینه توافق صادرات غلات اوکراین ایجاد شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ریاست جمهور ترکیه شامگاه سه‌شنبه خبر داد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور در گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود تاکید کرده که اطمینان دارد همکاری راه حل محور، می‌تواند در زمینه توافق صادرات غلات ایجاد شود.

اردوغان به پوتین گفت که آنکارا با تمامی طرف‌ها تلاش خواهد کرد که چالش‌ها در خصوص اجرای توافق صادرات غلات که در ماه جولای با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل حاصل شد، حل شود.

رئیس جمهور ترکیه گفت که وی اطمینان دارد روسیه و اوکراین یک همکاری راه حل محور را ایجاد کرده و راه حل برای بحران غلات از طریق رویکردی سازنده، می‌تواد مشوق بازگشت به مذاکرات باشد.

اردوغان همچنین از پوتین و اظهارات صادقانه‌اش درباره ترکیه و شخص خود در سخنرانی روز دوشنبه در باشگاه ولدای، قدردانی کرد.

ساعتی پیش بود که «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه خبر داد که رجب طیب اردوغان» قصد دارد تا در آینده نزدیک با پوتین و «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین درباره توافق غلات گفت‌وگو کند.

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: «توافق غلات، بر تمام مردم تاثیر خواهد گذاشت و باید جدای از جنگ مورد بررسی قرار بگیرد».

وی همچنین خواستار برداشته شدن موانع صادرات غذا و کود شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی شده و گفت آنکارا در این زمینه نیز تلاش خواهد کرد.

عصر شنبه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مشارکت این کشور در توافقنامه صادرات غلات با اوکراین پس از هدف قرار گرفته شدن سواستوپول با پهپاد به حالت تعلیق در آمده است.

پیش از آن، مقام‌های شهر بندری «سواستوپول» واقع در کرانه دریای سیاه و جنوب غربی «کریمه» گفته بودند که پس از حمله پهپادی صبح به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه، کشتی‌گاه این شهر به طور موقت مسدود شد و کشتی‌ها و قایق‌ها قادر به عبور از طریق این خلیج نبودند.

پایان پیام/.


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا