عکس و فیلم

روستای «چشمه جنتی» آب ندارد/ مردم از برکه آب می خورند

مهر- مردم روستای چشمه جنتی در شهرستان مٌهر استان فارس ۲۰ روز گذشته را با بی آبی سپری کرده اند و آب مورد نیازشان را از برکه نزدیک روستا تامین می کنند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: چشمه جنتی یکی از روستاهای محروم شهرستان مُهر در استان فارس و در فاصله حدوداً ۹۰ کیلومتری مرکز شهرستان است. این روستا از توابع بخش اسیر شهرستان مُهر و در منطقه دارالمیزان قرار دارد.

روستای چشمه جنتی، آخرین نقطه آبرسانی منطقه است که آبرسانی از چاه‌های روستای برکه آبی (برکو) انجام می‌شود. سیستم آبرسانی منطقه فرسوده است و مدام با قطعی آب مواجه می‌شود و این مشکل باعث شده تا اهالی روستا با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.

شکستگی لوله و رویش گیاهان

سیدمنصور نسیمی یکی از معتمدین این روستا درباره مشکل بی‌آبی این روستای محروم اظهار کرد: اهالی این روستا برای تهیه آب شرب خود از چاه‌های موجود در روستا استفاده می‌کردند که متأسفانه با نارضایتی مردم، و عدم توجه به حرف این اهالی تمامی هشت چاه موجود پُر شد.

وی در همین زمینه گفت: هم اکنون در این روستا یک چاه آب بیشتر موجود نیست که آب این چاه نیز شور و غیرقابل استفاده است.

وی با اشاره به اینکه شبکه آب این روستا از چاه‌های روستای برکه آبی (برکو) و مسیر سه کیلومتری تا این روستا با استفاده از لوله‌های پلی اتیلین طراحی شده، اظهار داشت: عواملی همچون افت فشار آب به دلیل آخر خط قرار داشتن روستا، عبور از زمین‌های کشاورزی (عبور و مرور ادوات کشاورزی و صدمه دیدن شبکه آب)، نشتی قریب به ۳۰ نقطه از شبکه (رویش سبزه‌ها به درون لوله و مسدود شدن مسیر آب) باعث قطعی ۲۰ روزه آب در این روستا شده است.

وی در همین زمینه گفت: شبکه آبرسانی روستا شبکه ای غیراستاندارد است و با ایجاد شبکه جدید و همچنین ایستگاه پمپاژ تقویت فشار آب، مشکل روستای چشمه جنتی و روستاهای مجاور مرتفع خواهد شد.

نسیمی ادامه داد: برای برطرف شدن مشکل فرسودگی لوله‌های آب شرب روستا که اهالی را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده بارها به مسئولان شهرستان مراجعه کرده ایم ولی هیچ اقدامی در این زمینه شکل نگرفت.

مسئولان به روستا سر نمی‌زنند

وی تصریح کرد: عدم سرکشی مسئولان به محرومین این منطقه باعث شده است تا اهالی امیدی به ماندن در این روستا ندارند.

وی گفت: اهالی به ناچار برای آب شرب مدتی است که از آب برکه استفاده می‌کنند که برای مصارف غیرشرب و احشام به کار می‌رود.

نسیمی عنوان کرد: اهالی روستا برای تهیه آب شرب واقعاً در مضیقه‌اند و هرچه به ادارات مختلف مراجعه می‌کنند جواب سربالا می‌شنوند و مدام با گفتن اینکه بودجه و اعتبار نداریم پاسخ‌های تکراری می‌دهند.

نسیمی فعال اجتماعی منطقه دارالمیزان در پایان این را هم تاکید کرد که مشکل بی آبی مختص روستای چشمه جنتی تنها نیست و هم اکنون بیشتر روستاهای منطقه دارالمیزان ازجمله؛ سمنگان، گنبدو، برکه آبی، بلکره و حتی خود روستای دارالمیزان و گاوچاه، کوری بلندو… نیز دچارمشکل هستند که می‌طلبد فکر و چاره‌ای اساسی برای آب منطقه دارالمیزان اندیشیده شود.

کد خبر ۵۳۷۹۸۰۰

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا