سیاسی

آمادگی جهاد دانشگاهی برای همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سوریه

رییس جهاد دانشگاهی در نشست مشترک با وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی سوریه گفت: آمادگی داریم در حوزه‌های مختلف علمی و فناورانه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی- تحقیقاتی کشور سوریه همکاری و تعامل داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی در نشست مشترک با وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی سوریه و هیأت همراه گفت: غربی‌ها با دستیابی به دانش و فناوری، صاحب اقتدار سیاسی و نظامی شدند. به خوبی به ارزش علم و فناوری در ایجاد اقتدار در دنیا پی برده‌اند و به روش‌های مختلف از جمله استعمار مستقیم و غیرمستقیم،‌ تلاش می‌کنند تا سایر کشورها را از توسعه علمی و فناورانه عقب نگه دارند.

دکتر طیبی افزود: پیش از انقلاب اسلامی این عقب‌ماندگی علمی عمدی را به خوبی احساس می‌کردیم. اگر صنایعی در کشور وجود داشت، مونتاژی بود که غرب،‌ دانش و تجهیزات آن را در اختیار ما قرار داده بود. ما تنها مصرف‌کننده محصولات علمی و فناورانه غربی‌ها بودیم و دانشگاه‌های ما نیز تنها اپراتورهایی برای بهره‌برداری از این فناوری‌های غرب تربیت می‌کردند.

رییس جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه خودباروی در مردم، ‌تلاش کردیم که خودمان تولیدکننده علم و فناوری باشیم. در ابتدای انقلاب،‌ امام (ره) از وضعیت دانشگاه‌ها به دلیل اینکه تولیدکننده علم و فناوری نبودند، گله‌مند بودند و دانشگاه‌ها به مدت دو سال تحت عنوان انقلاب فرهنگی تعطیل شدند. تعطیلی دانشگاه‌ها فرصت مناسبی برای شکل‌گیری سازمان جهاد دانشگاهی برای توسعه علمی و فناورانه در کشور بود.

وی تأکید کرد: از آنجا که ایده شکل‌گیری این نهاد مورد قبول همه از جمله جوانان بود،‌ به سرعت در تمام دانشگاه‌های کشور صاحب نمایندگی شدیم و در طی این دو سال (انقلاب فرهنگی)، مدیریت دانشگاه‌ها به جهاد دانشگاهی سپرده شد. فعالیت در حوزه‌های مختلف فناوری و مهندسی، پزشکی، کشاورزی، علوم انسانی را آغاز کردیم و در حوزه‌های فرهنگی نیز ساختارسازی‌های مورد نیاز جامعه در دستور کار قرار گرفت. با انجام کارهای علمی و فناورانه بزرگ نشان دادیم که قادر به حرکت در مرزهای علم و فناوری هستیم.

دکتر طیبی در این نشست، ضمن اشاره به برخی از دستاوردهای علمی و فناورانه جهاد دانشگاهی که زمینه همکاری مشترک خوبی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی سوریه دارند، گفت: تقسیم کار ملی صورت گرفته است تا از انجام کارهای موازی در جهاد دانشگاهی جلوگیری شود. مرکز بسیار بزرگ تحقیقاتی در استان البرز (مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی) در اختیار داریم که بسیاری از پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در آنجا مستقر هستند. جهاد دانشگاهی دارای سه پارک علم و فناوری از جمله نخستین پارک علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی کشور است. علاوه بر حوزه پژوهش و فناوری، در بخش آموزش نیز فعالیت جدی داریم که شامل دو دانشگاه (علم و فرهنگ- تهران، علم و هنر- یزد) و ۶ مؤسسه آموزش عالی است.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت‌های مرکز اطلاعات علمی‌ جهاد دانشگاهی گفت: یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز علمی سوریه،‌ مرکز اطلاعات علمی (SID)‌ است که بیش از یک میلیون و ۱۶۰ هزار مقاله در این پایگاه وجود دارد.

دکتر طیبی با موفقیت جهاد دانشگاهی در بخش طراحی های‌تک‌ترین بخش قطار مترو نیز اشاره کرد و گفت: در شرایطی که پیش از این، واگن‌های مترو به صورت کامل از خارج وارد کشور می‌شدند، ‌موفق شدیم یک قطار مترو را به صورت کامل بومی‌سازی کنیم که سیستم رانش مترو به عنوان های‌تک‌ترین بخش قطار مترو توسط جهاد دانشگاهی طراحی و تولید شد و در مرحله عقد قرارداد برای ساخت ۴۲۰ واگن قطار مترو هستیم.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در بخش نفت، ‌گاز و پتروشیمی، این حوزه را یکی از زمینه‌های مناسب همکاری مشترک با سوریه عنوان کرد.

دکتر طیبی تأکید کرد: اگر اراده کنیم، می‌توانیم فناوری‌های مورد نیاز را تولید کنیم. باید خودمان علم را تولید و آن را به فن تبدیل کنیم و در اختیار جامعه و مردم قرار دهیم. آمادگی خود را برای همکاری و تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز علمی- تحقیقاتی کشور دوست و برادر، سوریه در حوزه‌های مختلف علمی و فناورانه اعلام می‌کنیم.

گفتنی است، دکتر بسام بشیر ابراهیم،‌ وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی سوریه، شفیق دیوب، سفیر سوریه در ایران، یسار عابدین، رییس دانشگاه دمشق،‌ صبح امروز (۱۹ آبان‌ماه ۱۴۰۰) از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی بازدید کردند. در این بازدید، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، ‌دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید، مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی، دکتر عبدالحسین شاهوردی، رییس پژوهشگاه رویان و جمعی از اعضای هیأت علمی این پژوهشگاه حضور داشتند.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا