سیاسی

مخاطب برنامۀ توسعه‌ای که نوشتیم «خانواده» است

قالیباف در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از سیاست های قطعی ما در برنامه هفتم آن بود که به خانواده توجه شود و خانواده نگاه مهم برنامه هفتم توسعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری، درباره برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: برنامه هفتم از زمان شروع دولت سیزدهم در دستورکار قرار گرفت. در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم کار کارشناسی دقیق و زیادی روی لایحه برنامه هفتم توسعه انجام شد و مجلس و دولت در این زمینه با هم هماهنگ بودند.

وی بیان کرد: تمام تلاش ما آن بود که برنامه هفتم توسعه ایرادات برنامه‌های پنج ساله قبلی را نداشته باشد. یکی از سیاست‌های قطعی ما در برنامه هفتم آن بود که به خانواده توجه شود و خانواده نگاه مهم برنامه هفتم توسعه است. رشد اقتصادی هم در این لایحه مدنظر قرار گرفت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بحث اشتغال هم در آن مورد توجه قرار گرفت. گرانی فشار زیادی روی سطوح مختلف جامعه آورده است و ریشه در ناترازی بانکی و سیاست گذاری‌های پولی و مالی دارد که در برنامه هفتم راه‌های برون رفت از تورم مدنظر قرار گرفته است.

قالیباف ادامه داد: رویکرد ما در بررسی برنامه هفتم توسعه «مسئله محوری» بوده است. ما در این برنامه مسئله محوری را مبنای کار قرار دادیم و رویکرد اصلی هم خانواده بوده است.

وی گفت: ما در مجلس دقت کردیم که قانونی که می‌نویسیم دقیق، روشن و مشخص باشد و قابلیت اجرایی داشته باشد. این موضوع در بررسی و تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه مورد نظر قرار گرفت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: همه تلاش ما باید اجرای برنامه هفتم توسعه باشد. در گذشته و در بررسی و تصویب برنامه‌های پنج ساله کشور به مسئله محوری توجه نمی‌شد و همین باعث شد که ۶ برنامه توسعه قبلی کشور نهایتاً ۳۰ درصد اجرایی شود اما در برنامه هفتم توسعه مسئله محوری و ضمانت اجرای آن مورد توجه قرار گرفت.

قالیباف بیان کرد: یک شورای راهبری بر اجرای برنامه هفتم توسعه نظارت خواهد داشت. ما در برنامه هفتم توسعه به جای آرزو محوری، مسئله محوری را لحاظ کردیم. نظارت و کنترل دقیق بر اجرای قانون برنامه هفتم توسعه باعث خواهد شد که به خوبی اجرایی شود.

وی افزود: در طول دهه ۹۰ نقدینگی کشور به شدت افزایش یافت و دولت در آن زمان معتقد بود که اصلاً نیاز نیست برنامه به مجلس بیاید و برنامه در خود دولت باید تدوین و اجرا شود اما در برنامه هفتم توسعه، دولت و مجلس به خوبی تعامل کردند. من با برنامه هفتم توسعه زندگی کردم و صدها جلسه برای بررسی آن برگزار کردیم. برنامه یکی از ضرورت‌های مهم کشور است و امیدواریم با اجرای دقیق آن مشکلات کشور رفع شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما معتقدیم که بودجه و برنامه برای دولت نیست و قبل از آنکه مسیر کاری دولت‌ها را تعیین کند، روی زندگی مردم اثر دارد. در برنامه هفتم توسعه تاکید ما آن بود که مخاطب برنامه خانوارها هستند و برنامه هفتم نقشه راه و حرکت ماست. اگر مردم به ما اعتماد کردند، گام به گام و با قدرت، برنامه هفتم توسعه را اجرایی خواهیم کرد.

قالیباف اظهار کرد: بین کارهای تولی گری و تصدی گری در برنامه هفتم توسعه تفاوت قائل شدیم. در برخی از کشورها که رشد ۹ درصدی داشتند در طول یک دهه، ۴.۵ درصد از این رشد را از طریق بهره وری به دست آوردند که ما هم باید به بهره وری توجه کنیم.

وی ادامه داد: نکته مهم در بهره وری، نحوه مدیریت و مداخلات دولت در این بخش است؛ برای مثال سهم دولت در ایران خودرو حدود ۷ درصد است اما دولت با همین ۷ درصد، ۱۰۰ درصد در قیمت گذاری و بخش‌های دیگر خودرو دخالت می‌کند و همین برای دولت بدهی و دیونی را به دنبال داشته است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: درست جایی که دولت باید مداخله کند، در بخش انفال است. در حوزه انرژی امروز قریب به ۵۰ درصد انرژی ما قبل از آنکه وارد مصرف شود، ۵۰ درصد آن همان ابتدا هدر می‌رود و اتلاف می‌شود؛ بخشی از آن را در گازهای مشعل که می‌سوزانیم و بخشی قاچاق می‌شود. این مشکل دقیقاً در حوزه معدن و پتروشیمی هم وجود دارد.

قالیباف افزود: باید از فرصت‌های کشور به خوبی استفاده کنیم. ما قانون جهش تولید مسکن، قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی و قانون ساماندهی اجاره بهای مسکن را تصویب کردیم و باید بهره وری در حوزه مسکن مدنظر باشد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا