سیاسی

نشست «بانک خصوصی علیه معیشت مردم»/ خصوصی سازی بانک ها موفق نبوده


به همت جمعی از دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان نشست « وضعیت نظام و سیستم بانکی کشور (به طور خاص بانک‌های خصوصی)» و نقش آن در سونامی نقدینگی و وضعیت معیشت مردم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت جمعی از دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های یزد، تهران، اصفهان و علوم پزشکی، بوعلی سینا همدان، ملایر، آزاد اسلامی همدان و شهید باهنر کرمان نشست « وضعیت نظام و سیستم بانکی کشور (به طور خاص بانک‌های خصوصی)» و نقش آن در سونامی نقدینگی و روند آن و تاثیر آن بر معیشت مردم جامعه با حضور حسین میرزایی و سعید قاضی‌پور کارشناسان حوزه اقتصاد برگزار شد.

* یک تیم قوی کمتر از یک سال می تواند اوضاع اقتصادی را بهبود دهد

میرزایی در این مراسم با اشاره به روند رشد نقدینگی در دهه ۹۰ گفت: در حالیکه بانکهای خصوصی، بالغ بر ۲۹ درصد از تسهیلات سیستم بانکی ارائه دادند، اما سهم ۳۶ درصدی از تسهیلات غیرجاری دارند که عملا نشانگر عملکرد پر ریسک این بانکها و بی‌انضباطی مالی آن هاست.  

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم سیستم بانکی را اصلاح کنیم در اصل هسته مهمی از مشکلات اقتصادی را بر طرف کردیم. اگر یه تیم اقتصادی قوی سر کار باشد در کمتر از یک سال هم میتواند اوضاع را بهبود دهد و حتی از همین فردا کارش را شروع کند و جلوی اقدامات بعضی از بانک هارا بگیرند.

*  خصوصی سازی بانک ها موفق نبوده است

قاضی پور در ادامه هم تاکید کرد: از طرفی دیگر، بانک‌های خصوصی ۳۸ درصد از سپرده های بانکی را نزد خود دارند، حال آنکه صرفا سهم ۲۹ درصدی در تسهیلات دارند. به عبارتی مبلغ کلانی را تسهیلات نداده‌اند که تکلیف آن نامعلوم است. 

وی یادآور شد: بانکهای مذکور در تسهیل اعتبار و هدایت اعتبار هم رفتار مفیدی نداشتند. واقعیت این است که  بانک های خصوصی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از سپرده‌های جذب شده (پس از کسر ذخیره قانونی) را تسهیلات ندادند. چه فعالیتی به غیر از فعالیت سوداگرانه با این سپرده ها انجام می شود؟ این بانک ها حجم عظیم سرمایه خود را به عنوان مثال وارد بازار ارز می کنند. 

قاضی پور افزود: وظیفه اصلی بانک این است که سپرده هارا جذب کند و تسهیلات دهد و از محل عایدی ای که بوجود می‌آید، حق‌الوکاله خود را کسب کند. اما در واقعیت برخی بانک ها از طریق افزایش نرخ ارز سود اصلی خود را کسب کرده اند که مقدار آن چند برابر سود عملیاتی بانک هاست.

وی ادامه داد: بازار ارزی شکل گرفته که داخل آن انحصار است، تقاضای سفته‌بازی است، تقاضا برای تامین مالی قاچاق و امور نامولد هست و رصد مالی صورت نمی‌پذیرد، لذا نرخی که از این بازار کشف می‌شود، نمی‌تواند بهینه باشد. نرخ ارز واقعی، ۲۸ هزار تومانی نیست که امروز در بازار شاهد هستیم، این نرخی است که بازاری با مولفه‌های منفی، تعیین کرده است اما متاسفانه حتی در رسانه ملی هم میگویند نرخ ارز واقعی ۲۸ هزار تومان است. 

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در اتاق بازرگانی طرح خصوصی سازی همین بانک های دولتی زده می شود چون می گویند خصوصی سازی بانک ها موفق بوده است؛ در حالیکه در عمل و مبتنی بر آمار و ارقام اینطور نبوده است. مورد دیگر طرح بانکداری بانک مرکزی است که به نام استقلال بانک مرکزی می خواهند بانک مرکزی راهم خصوصی سازی کنند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا