شهرستان ها

راه اندازی مزارع مرغ مادر بوقلمون در استان زنجان

زنجان-مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از راه اندازی مزارع مرغ مادر بوقلمون در استان خبر داد و گفت: افزایش مراکز بوقلمون در استان از اقدام مهم دامپزشکی استان است.

محمد باقر حاج کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر از راه اندازی راه اندازی کشتار گاه‌های صنعتی دام در استان زنجان خبر داد و گفت: راه اندازی خط دو در کشتار گاه صنعتی طیور و اجرای طرح رتبه بندی گوشت مرغ و توسعه کارخانجات تولید خوراک دام و طیور از اقدامات مهم دامپزشکی استان است.

وی از راه اندازی مزارع مرغ مادر بوقلمون در استان خبر داد و اظهار کرد: افزایش مراکز بوقلمون در استان از اقدام مهم دامپزشکی استان است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به بیماری تب اشاره کرد و افزود: همه ساله با فرا رسیدن فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها، احتمال بروز و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزایش پیدا می‌کند ولی با اقدامات پیشگیرانه از وقوع این بیماری جلوگیری شد.

حاج کاظمی تاکید کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های آلوده دام و تنفس در تماس با دام‌های آلوده قابل انتقال است و در فصل گرما نظارت‌های بهداشتی بر کشتارگاه‌ها تشدید می‌شود.

وی افزود: شهروندان گوشت موردنیاز خود را از واحدهای تحت‌نظر دامپزشکی خریداری کرده و یا از گوشت‌های بسته‌بندی شده هویت دار استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه مهمترین عامل در انتقال این بیماری از دام به دام و از دام به انسان کنه‌ها می‌باشند، ابراز داشت: مهمترین نشانه بیماری تب کریمه کنگو در دام تب است و دام‌های مبتلا به کریمه کنگو چند روزی دچار تب گذرا و کمی بی‌اشتهائی شده که معمولاً برای دامداران قابل تشخیص نیست و گوشت دام‌های ذبح شده در مراسم ملی، مذهبی و قربانی را ۲۴ ساعت و امعاء و احشای دام را ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگهداری کنند.

حاج کاظمی گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و از مردم در خواست می‌شود از مصرف گوشتی که در خارج از کشتارگاه ذبح می‌شود پرهیز کنند و گوشتی که فاقد مهر بهداشتی است خریداری نکنند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا