شهرستان ها

رعایت دستورالعمل های بهداشتی در زنجان به ۷۶ درصد رسیده است

زنجان-رئیس علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی در زنجان به ۷۶ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز قزلباش بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه رعایت دستورالعمل های بهداشتی در زنجان به ۷۶ درصد رسیده است، گفت: شهروندان زنجانی توجه ویژه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی دارند که این نشان دهنده از فرهنگ بالای مردم زنجان است.

وی با بیان اینکه نظارت‌های مردمی، نظارت‌های صنفی و نظارت‌های تیمی با حضور کارشناسان بهداشتی از سطح استان انجام می‌شود، افزود: با تلاش تیم‌های نظارتی و مسئولان مرتبط، نظارت‌ها هم بر مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ و هم بر مشاغلی که مجاز به فعالیت هستند، صورت می‌گیرد.

قزلباش با تاکید بر اینکه برای کاهش یا خطی شدن روند بیماری باید رعایت این پروتکل‌ها به بالای ۹۰ درصد برسد، ادامه داد: دلیل ابتلای مجدد این است که افرادی که کرونا می‌گیرند، احساس می‌کنند از شر بیماری مصون می‌مانند، به همین خاطر رعایت دستورالعمل های بهداشتی را به حداقل می‌رسانند.

رئیس علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: با توجه به ویروس جهش یافته و تغییر رفتار ویروس، این امر می‌تواند سبب ابتلای آن‌ها به بیماری شود تا جایی که افراد در دور جدید ابتلا می‌توانند با حال بدتری در بیمارستان بستری شوند.

قزلباش با بیان اینکه مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوبایی _ ایرانی پنج‌شنبه هفته جاری در زنجان آغاز و نزدیک به ۳۵۰۰ نفر در این طرح شرکت خواهند کرد، افزود: تزریق واکسن کوبایی _ ایرانی در فاز مطالعاتی است و هدف، بررسی کارآیی واکسن و عوارض آن است.

وی با بیان اینکه فاز سوم تزریق این واکسن در کوبا آغاز شده و تاکنون بیش از ۵۰ هزار دز در کوبا در قالب فاز سوم مطالعه، این واکسن را تزریق کرده‌اند، افزود: تزریق واکسن کوبایی _ ایرانی از طریق فراخوان اعلام شده است، افرادی که داوطلب شده‌اند، وارد طرح مطالعاتی می‌شوند تا همه عوارض احتمالی و شرایط جسمی هفت ماه پیگیری خواهد شد تا اثر واکسن بررسی شود.

رئیس علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: در استان زنجان در سه مرحله واکسن دریافت شده است، پرونده فاز اول روز دوشنبه به صورت موقت بسته می‌شود و از روز سه‌شنبه وارد فازهای بعدی خواهیم شد، هرچند نیازمند ایجاد سرعت بیشتر در تزریق واکسن هستیم.

قزلباش با بیان اینکه هیچیک از واکسن‌ها ایمنی‌بخشی ۱۰۰ درصد ندارد، افزود: ابتلای مجدد فرد دریافت‌کننده واکسن به کرونا امکانپذیر است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در ادامه با بیان اینکه ورود کرونای هندی به کشور محتمل است، ادامه داد: ویروس کرونای هندی ویروسی وحشتناک است که به لحاظ تاثیرات و رفتار عجیبی که دارد، میزان واگیری بیشتر و نیز میزان مرگ و میر آن بیشتر است و می‌تواند هشدار جدی برای همه باشد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا