شهرستان ها

زیرساخت های لازم برای توسعه گلخانه ای فراهم شود

اراک_معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: زیرساخت های لازم برای توسعه گلخانه ای فراهم شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی برومندی عصر پنجشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات گل و گیاه محلات اظهار کرد: بخش باغبانی کشور با سه میلیون هکتار باغ، ۲۸ هزار گلخانه و قریب به ۴۰۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی، ۲۶ میلیون تن انواع محصولات را تولید می‌کند و این بخش در ۳۲ محصول باغبانی مهم دنیا رتبه‌های اول تا هشتم تولید را به خود اختصاص داده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طرح پنج ساعت قطعی برق به چاه‌های کشاورزی ضرر سنگینی وارد می‌کند، گفت :۸۵ درصد کشاورزی زیر سه تا چهار هکتار است که به واسطه اصلاحات ارضی شاهد یک کشاورزی خرد معیشتی سنتی در کشور هستیم.

برومندی با بیان اینکه تولید محصول کشاورزی از ۲۶ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن افزایش یافته، گفت: ما تنها در چهار محصول موز، انبه، نارگیل و آناناس وارد کننده هستیم اما در مابقی محصولات مازاد بر مصرف تولید داریم و این مهم سبب درآمد ارزی برای کشور می‌شود.

وی با اشاره به لایحه نظام جامع باغبانی گفت: در حال حاضر یک میلیون هکتار از سه میلیون هکتار باغات کشور فرسوده است و ضروری است برنامه اصلاح، بازسازی، حذف و جایگزین برای آنها لحاظ شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید به سمت باغبانی مدرن حرکت کنیم، افزود: ۲۸ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی و قوانین برنامه توسعه کشور، باید سبزی و صیفی کشور به تدریج به سمت گلخانه‌ای حرکت کنیم.

برومند با بیان اینکه سهم کشور در بخش گیاهان زینتی اندک است، گفت: در حوزه گل و گیاهان زینتی در استان مرکزی ظرفیت قابل قبولی وجود دارد و ضروری است زیرساخت‌های لازم برای توسعه و صادرات گیاهان زینتی فراهم شود.

وی با بیان اینکه باید به سمت توسعه گلخانه‌ها حرکت کنیم، افزود: هم‌اکنون ۲۵ میلیارد مترمکعب آب برای تولید سبزی و صیفی در کشور مصرف می‌شود می‌توان تا پنج میلیارد مترمکعب آن را کاهش داد و این مهم تنها با توسعه گلخانه‌ها محقق می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا