شهرستان ها

طلا و فلزات گرانبها ۵.۵ میلیارد دلار قاچاق به همراه دارد

اردبیل- دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان اردبیل گفت: بر اساس گزارشات حجم قاچاق فلزات گرانبها و گوهر سنگ‌ها ۵.۵ میلیارد دلار از حجم قاچاق در کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی مجتهدی‌نیا پیش از ظهر پنجشنبه در کارگاه آموزشی طلا و جواهرات در اتاق اصناف مرکز اردبیل، اظهار کرد: در راستای ابلاغ دستورالعمل تبصره چهار ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای گروه کالایی فلزات گرانبها و گوهر سنگ‌ها شیوه‌نامه دریافت کد شناسایی فلزات گرانبها دبیرخانه کمیسیون استان با همکاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف مرکز استان برای تمامی کارشناسان و رؤسای ادارات صنعت، معدن و تجارت استان، قضات تعزیرات حکومتی و ضابطان و کاشفان این حوزه برگزار شد.

وی تصریح کرد: با دعوت از مدرسان و فعالان این حوزه از مرکز امید است، بتوانیم گام مؤثری برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی هوشمند برای تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و بانک‌دارهای بزرگ این عرصه در استان برداشته باشیم.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان اردبیل گفت: بر اساس گزارشات آماری و برآورد حجم قاچاق برای گروه‌های کالایی فلزات گرانبها و گوهر سنگ‌ها نشان می‌دهد که این گروه کالایی ۵.۵ میلیارد دلار از حجم قاچاق در کشور را به خود اختصاص داده است.

مجتهدی‌نیا افزود: بر همین مبنا دبیرخانه کمیسیون استان با توجه به گذشت بیش از یک سال از تاریخ دستورالعمل اجرایی تبصره چهار ماده ۱۸ قانون، برای این گروه کالاها با همکاری ارگان‌های امنیتی این کارگاه را برگزار کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بر اساس ضوابط فعالان کالاهای مشمول در این حوزه باید از تاریخ این دستورالعمل ۲۶ خرداد سال گذشته اطلاعات و معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

مجتهدی‌نیا اضافه کرد: الزام ثبت معاملات سکه از تاریخ ۲۶ مهرماه سال گذشته، الزام ثبت طلای شمش و آب شده از آذرماه ۱۴۰۱، الزام ثبت طلای معادن و مصنوعات زینتی از ۲۶ بهمن سال ۱۴۰۱ به فعالان طلافروشی‌ها ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: بر اساس ضوابط اصناف نیز باید معاملات خود با همکاران صنفی و صرافی‌ها را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و پس از ثبت اطلاعات مشتریان، فاکتور یکپارچه سیستمی که در سامانه جامع تجارت صادر می‌شود را به مشتریان تحویل کنند.

مجتهدی‌نیا با اشاره به اینکه در صورتی که قصد جابجایی طلا به شهرهای دیگر را دارند، باید نسبت به ثبت اطلاعات انتقال مکان در سامانه جامع تجارت کنند، یادآور شد: میزان طلایی که نگهداری می‌شود نیز باید در این سامانه ثبت شده باشد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مشتریان نهایی یعنی مردم نیاز به ثبت اطلاعات در این سامانه را ندارند و تنها اعضای صنفی موظف به ثبت هستند و همچنین دریافت فاکتور یکپارچه سیستمی غیر قابل جعل بوده و امکان استعلام به لحظه توسط خریدار و فروشنده را دارد بنابراین تنها وظیفه مردم این است که از فروشنده فاکتور قابل استعلام از سامانه جامع تجارت را مطالبه کنند.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان اردبیل نتایج اجرای این طرح را یادآور شد و گفت: ایجاد شفافیت در بازار طلا و اعضای صنفی، جلوگیری از سوء‌استفاده احتمالی با صدور فاکتور یکپارچه غیر قابل جعل برای مردم، امکان برخورد دستگاه‌های نظارتی با متخلفان حوزه بازار طلا و از بین رفتن و به حداقل رساندن دلالان و بازیگران سودجو در بازار طلا اعلام کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا