شهرستان ها

ظرفیت صنایع برای توسعه کتابخانه‌های عمومی قزوین به‌کارگرفته شد

برای اولین بار در کشور؛

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: قزوین به عنوان اولین استان در سطح کشور از ظرفیت صنایع برای توسعه، تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های عمومی استفاده کرده و مذاکرات برای توسعه همکاری‌ها در طول سال انجام می‌شود.


فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به استفاده از ظرفیت صنایع برای گسترش کتابخانه‌های استان گفت: چند سالی است که پیگیر بهره‌مندی از ماده ۱۷۲ قانون مالیات بودیم و در نهایت شماره حسابی تعریف شد تا صاحبان مشاغل و صنایع کمک به کتابخانه‌های استان را در آن واریز کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین ادامه داد: میزان کمکی که صاحبان صنایع برای تجهیز و تعمیر کتابخانه‌ها واریز می‌کنند به‌عنوان هزینه قابل قبول لحاظ شده و از درآمد مشمول مالیات کسر می‌شود.

وی عنوان کرد: باتوجه به صنعتی بودن قزوین، در راستای مسئولیت اجتماعی و استفاده از ظرفیت قانونی، مذاکرات متعددی در سطح استان صورت گرفته و برخی واحدهای تولیدی از این موضوع استقبال کرده‌اند.

این مسئول ادامه داد: اگر مبلغی که صنایع به کتابخانه‌ها کمک می‌کنند از مالیات کسر شود، تعداد بیشتری حاضر به همراهی خواهند بود، تحقق این امر به قانون‌گذاری در سطح کلان نیاز دارد و به نمایندگان پیشنهاد شده تا در قانون بودجه اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد.

وی درباره میزان همکاری واحدهای صنعتی با کتابخانه‌ها گفت: این یک امر مستمر بوده و به رویکرد فرهنگی مسئولین واحدها مرتبط است؛ در طول سال با صنایع مذاکره می‌شود، درحال حاضر میزان حمایت از 5 تا 15 میلیون آغاز می‌شود و کمک یک واحد هم به ارزش کنونی حدود یک میلیارد بود.

محمدبیگی با تاکید به اهمیت کتابخانه‌ها گفت: کتابخانه‌ها دانشگاهی عمومی برای جامعه هستند و وجود آن‌ها ضرورت دارد، اما متاسفانه در استان قزوین به‌رغم پیشینه علمی کتابخانه مرکزی نداریم.


انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا