شهرستان ها

وجود۱۱۰۰ میلیارد تومان بدهی در خوزستان/دوگانگی تصمیمات وزارت نیرو

اهواز- استاندار قبلی خوزستان با اشاره به وجود یک هزار و صد میلیارد تومان بدهی در این استان گفت: یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان کمک برای این استان از سوی هیئت دولت تصویب و ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم سلیمانی دشتکی پیش از ظهر امروز پنجشنبه در مراسم تکریم و معارفه استاندار خوزستان اظهار کرد: وقتی وارد خوزستان شدم مشکلاتی مانند پرداخت نشدن حقوق معوق کارکنان دولت از جمله حقوق آبداران و نیروهای شهرداری وجود داشت که باعث تجمعات مختلف شده بود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ناقص، فاز دوم اجرا نشده و توازنی در توزیع طرح ایجاد نشده است، افزود: در روزهای اول حضور در خوزستان با تنظیم سند ملی سازگاری با آب از سوی وزارت نیرو روبه‌رو شدیم که تأکید داشته تا سهم مصرف خوزستان باید به ۱۷ میلیارد مترمکعب برسد و این در حالی است که نظر کارشناسی می‌گفت آورد متوسط بلندمدت خوزستان ۳۱.۵ میلیارد مترمکعب و مصرف استان هم ۳۲ میلیارد مترمکعب است.

استاندار قبلی خوزستان با اشاره به مشکلات فراوان آب شرب در خوزستان و اینکه ۱۲ – ۱۳ شهر خوزستان شبکه فاضلاب دارد، تصریح کرد: اهواز به‌عنوان مرکز و نماد استان در این زمینه خیلی مشکلات دارد؛ مثلاً در خیابان‌ها و منازل بالازدگی فاضلاب وجود دارد که مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورده بود.

سلیمانی دشتکی با اشاره به مشکلات امنیتی، بیکاری، بروکراسی شدید اداری، مشکلات مداوم کشت و صنعت هفت‌تپه، مسکن محرومان، خشک‌سالی شدید و بی‌سابقه (یکباره) در خوزستان گفت: مسئله مناطق حاشیه‌نشین از دیگر مشکلات استان است؛ مثلاً برخی افراد در منطقه حصیرآباد شهرستان اهواز ۲۰ متر بلوک چینی شده و به‌جای در از پرده استفاده می‌کنند و یا اینکه جایی در این مکان با کمترین باران دچار رانش زمین می‌شود.

وی با اشاره به حاشیه‌نشینی محرومان در چهار منطقه اهواز با پهنه خطرساز عنوان کرد: در این مدت کوتاه ۵۷ سفر به شهرستان همراه با مدیران دستگاه‌های اجرایی انجام شد؛ همچنین ۷۰ میلیارد تومان از سازمان برنامه بودجه برای پرداخت حقوق معوق پرسنل مختلف اخذ و از محل مالیات بر ارزش افزوده و حق آلایندگی باقی‌مانده از سال‌های قبل نیز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان آن (۲.۴۵ برابر مدت مشابه سال قبل) جذب و به شهرداری‌ها و دهیاری پرداخت شد.

استاندار قبلی خوزستان با اشاره به حقوق معوق بین یک تا ۱۸ ماه پرسنل شهرداری خبر داد: در بودجه‌بندی سال ۹۸ برای سال ۹۹ ضریب درآمد مالیاتی را برای خوزستان ۴۸ درصد افزایش دادند؛ بر اساس قانون بودجه اگر درآمد از ۱۰۰ درصد افزایش یافت مابقی به خوزستان بر می‌گردد و این افزایش برای یک سال زیاد بود چون درآمد پروژه‌های ملی ۱۰۴ درصد و درآمد پروژه‌های استانی ۹۳ درصد بود ولی ملاک ۹۳ درصد قرار گرفت.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۵۰ میلیارد تومان حقوق معوق پرسنل شهرداری و همچنین ۶۵۰ میلیارد تومان بدهی به بیمه در خوزستان وجود دارد، گفت: در اولین سفر رئیس‌جمهور به خوزستان پیشنهاد شد تا از اعتبارات سازمان بحران کشور اعتباری برای این بخش اختصاص پیدا کند تا عقب‌ماندگی حقوق کارگران و حق بیمه پرداخت نشده آنها حل شود.

تنش آبی در خوزستان بر اساس پیش‌بینی‌ها رخ نداد

وی عنوان کرد: تنش آبی بر اساس پیش‌بینی‌ها رخ نداد، مثلاً برای فروردین‌ماه امسال آورد رودخانه‌های استان به‌جای اینکه مثل متوسط سال‌های قبل ۲۳ میلیارد مترمکعب پیش باشد ولی حدود ۱۷ میلیارد مترمکعب شد که فقط حدود ۱۳ میلیارد مترمکعب آن قابل بهره‌برداری بود؛ آب به هورالعظیم کمتر رسید، دام‌های سنگین از بین رفت، کشاورزان آسیب دیدند و آب شرب غلظت پیدا کرده بود.

استاندار قبلی خوزستان با اشاره به اینکه تنش آبی خوزستان به یک فرصت تبدیل و یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان کمک برای این استان از سوی هیئت دولت تصویب و ابلاغ شد، بیان کرد: البته در سفر معاون اول رئیس‌جمهور نیز مبلغ ۵۶ میلیارد تومان به آن افزوده شد.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اخذ تصمیمات خوب برای روان آب‌ها و لایروبی رودخانه‌ها مثل تخصیص ۱۰۰ درصدی ۱۵ درصد از اعتبارات تنش آبی وزارتخانه‌های جهاد و نیرو به خوزستان گفت: بعد از تنش آبی حدود ۲۴۰ روستا با کمک منابع ملی و استانی و به‌خصوص بسیج و سپاه آب‌رسانی شد.

احداث ۵ طرح صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در خوزستان

وی با اشاره به در دست اقدام بودن پنج طرح صنایع پایین‌دستی پتروشیمی (احداث واحدهای پتروپالایش در شهرستان‌های آغاجاری، رامهرمز، شادگان، دشت آزادگان و بهبهان) و تصویب در شورای برنامه‌ریزی گفت: این طرح‌ها بیش از یک هزار شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد و عددی بیش از آن نیز به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی دارند.

استاندار قبلی خوزستان گفت: برای نیشکر هفت‌تپه جلسات بسیاری با محوریت وزیر اقتصاد، صمت و کشاورزی، سایر عوامل، مدیران استانی به‌خصوص مدیرکل اطلاعات و فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) برگزار شد؛ صدها تجمع در خصوص کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه داشتیم که برخی از آنها غیر کارگری بود ولی در نهایت با صدور رأی قضائی باید مالکیت از مدیرعامل فعلی سلب و این تصمیم باید سریع‌تر اجرایی شود.

سلیمانی دشتکی یادآور شد: در خوزستان بانک‌های عامل تعهد کردند که از ماده ۵۶ برای تعداد قابل‌توجهی از فاضلاب شهرستان‌ها و آب شرب اعتبار دو هزار و ۱۹۰ میلیارد تومانی را لحاظ کنند که این امر در دست اقدام است؛ البته یکی از بانک‌ها نپذیرفته که خواستار تشکیل جلسه با حضور وزیر اقتصاد برای به نتیجه رسیدن این موضوع هستیم.

وی عنوان اینکه بحران و تنش آبی را پشت سر گذاشتیم ولی در کشت پاییزه با مشکل مواجه می‌شویم، ادامه داد: سدها به دلیل فشار زیاد برای دام‌های تلف شده، آب شور ایجاد شده در مناطق پایین‌دست و سایر منابع باز شد که هرچند در حد متعادل بوده ولی برای کشت پاییزه قطعاً مشکل داریم.

دوگانگی تصمیم‌گیری در وزارت نیرو

استاندار قبلی خوزستان با اشاره به دوگانگی تصمیم‌گیری در وزارت نیرو به‌خصوص میان دیسپاچینگ برق و آب اظهار کرد: اختلاف‌نظر برخی دستگاه‌ها در تصمیم‌گیری باعث بروز مشکلات شده است؛ مثلاً جهاد کشاورزی و صمت برای جوجه، مرغ نهاده‌های دامی، تخلیه بنادر و نرخ کالاهای مصرفی مختلف اختلاف‌نظر دارند.

سلیمانی دشتکی با اشاره به حریم‌های بسیار نفت، حفاری و پادگان در بافت خوزستان تصریح کرد: این موضوع باعث بروز محدودیت در زمینه کشاورزی، صنعت و حتی پروژه‌های عمرانی شده است؛ هزینه جبران این حریم باید بر عهده حریم دار باشد چون بودجه دولتی کفاف این کار را نمی‌دهد.

وی انتقاد کرد: منابع، ارزش افزوده، مالیات و درآمد شرکت‌های بزرگ خوزستان به استان‌های دیگر واریز می‌شود؛ امور مالیاتی استان هم باید با دردسرهای بسیار پیگیر مسیر واریز در استان مقصد را پیدا کند که دستگاه‌های نظارتی باید با جدیت خواستار پرداخت درآمدها به‌حساب خزانه درآمدی استان واریز شود.

استاندار قبلی خوزستان با اشاره به اینکه واریزی این شرکت‌ها باید در خوزستان انجام شود که در این صورت اعتبارات و درآمد خوزستان افزایش پیدا می‌کند، گفت: پرداخت نشدن این درآمدها در استان باعث ضعف گردش مالی در سیستم بانکی استان می‌شود که در نهایت کاهش منابع بانکی و ناتوانایی پرداخت سیستم بانکی را در پرداخت تسهیلات به دنبال دارد.

سلیمانی دشتکی با تأکید بر اینکه نباید بگذاریم که درد به گلو برسد و مطالبات مردم باید به گوش مسئولان برسد، انتقاد کرد: خوزستان به هر دلیلی تنش داشته و دارد؛ خودکشی، فوت بر اثر کرونا، مسائل اجتماعی، درگیری مجرمان و شهادت نیروهای مختلف فرماندهی انتظامی از آن جمله است که باید همه آنها را رفع کرد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا