شهرستان ها

چهارمین کنفرانس بین‌المللی صیانت از منابع طبیعی در اردبیل آغاز شد

اردبیل- چهارمین کنفرانس بین‌المللی، هفتمین کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست و پنجمین همایش ملی جنگل ایران در اردبیل آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این همایش که به مدت یک روز و در دانشگاه محقق اردبیلی در حال برگزاری است، با حضور شرکت‌کنندگانی از استان‌های گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و.. در حال برگزاری است و شرکت‌کنندگان با ارائه مقالاتی با محتوای جنگل و منابع طبیعی، وضعیت جنگل‌های ایران را بررسی خواهند کرد.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل در آغاز این مراسم که ظهر چهارشنبه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، اظهار کرد: برای این کنفرانس ۳۱۰ مقاله ارسال شده بود که از این تعداد ۲۹۶ مقاله پذیرفته و ۲۷۴ مقاله نیز نهایی شده است.

علیرضا قنبری تصریح کرد: ۲۵۲ مورد از این مقاله‌ها پوستری و ۴۴ مورد نیز شفاهی است که شرکت‌کنندگان و ارائه‌کنندگان مقالات به بررسی آن خواهند پرداخت.

وی محورهای ۱۴ گانه این همایش را یادآور شد و گفت: جایگاه منابع طبیعی ایران در کشورهای منطقه حائز اهمیت است به طوری که ما از نظر منابع طبیعی در منطقه آسیای جنوب غربی رتبه‌بندی شدیم که رتبه کشور در قیاس با کشورهای منطقه جنوب غربی آسیا شامل کشورهای آسیای مرکزی، شبه قاره، قفقاز، خلیج فارس و خاورمیانه با احتساب کشور ایران بیست و ششم است.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل با بیان اینکه ایران از نظر سطح جنگل مقام اول و نسبت سطح جنگل به کل مساحت کشور مقام دهم را دارا است، افزود: در کشور ما ۱۲ میلیون هکتار جنگل، ۸۴ میلیون هکتار مرتع و ۳۲ میلیون هکتار اراضی بیابانی وجود دارد.

قنبری با اشاره به مناطق اکولوژیکی ایران خاطرنشان کرد: این مناطق به منطقه اکولوژیکی هیرکانی، منطقه اکولوژیکی ایران تورانی، منطقه اکولوژیکی خلیج فارس، منطقه اکولوژیکی زاگرس و منطقه اکولوژیکی ارس باران تقسیم می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ منابع طبیعی اضافه کرد: حاکم بودن شرایط نامساعد اقلیمی در بخش اعظمی از کشور به لحاظ محدودیت و عدم پراکنش مناسب زمانی و مکانی ریزش‌های جوی مشهود است.

قنبری با اشاره به منحصر به فرد بودن عرصه‌های جنگلی و ظرفیت‌های بالای محیط زیستی و اقتصادی این عرصه‌ها بیان کرد: محدودیت عرصه‌های جنگلی سبب شده ایران در دسته کشورهای با پوشش کم جنگلی یا ال. اس. سی. سی قرار گیرد.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل یادآور شد: هزینه‌بر بودن و سختی شرایط کار برای برگرداندن اکوسیستم‌های طبیعی مورد خسارت به حالت اولیه از جمله این ضرورت‌ها است و باید گسترش فشارهای عمومی که منجر به تخریب عرصه منابع طبیعی می‌شود، حفظ شود.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین کنفرانس بین‌المللی، هفتمین کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست و پنجمین همایش ملی جنگل ایران در سه بخش علمی و تخصصی ظهر و بعد از ظهر در دانشگاه محقق اردبیلی با ارائه مقالاتی از سوی اندیشمندان ملی و بین‌المللی در حال برگزاری است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا