شهرستان ها

کرچال بافی؛ ارثیه ای از مادربزرگ‌های مازندرانی

محمودآباد- تکه‌دوزی و کرچال‌بافی دو هنر زیبای بانوان مازنی بوده و امروزه کمتر از آن یاد می‌شود، هنر دست مادربزرگ‌ها که به نوه‌ها ارث رسیده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – بهناز مقدس: هنر مازنی پیر و جوان نمی‌شناسد، آنقدر جذاب و حیرت‌انگیز است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد، ایده ذهنی و طراحی خلاقانه، هنر بانوان مازندران است که کمتر از آن‌ها می‌شنویم.

تکه‌دوزی و کرچال‌بافی دو هنر زیبای بانوان مازنی است که امروزه کمتر از آن یاد می‌شود، هنر دست مادربزرگ‌ها که به نوه‌ها ارث رسیده اما نسل جوان هنوز آن را درک و لمس نکرده است، زنده نگه داشتن هنر گذشتگان ما تنها با حمایت‌های مسؤولان امر محقق خواهد شد.

برای معرفی بانوی هنرمند و کارآفرین محمودآبادی که برای چند بانوی دیگر نیز اشتغال ایجاد کرد، مهمان کارگاه تکه‌دوزی خانم آقایی شدم.

سارا آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص تولیدات و دست‌بافت‌های خود می‌گوید: کار من ۴۰ تکه‌دوزی و کرچال‌بافی است، روبالشتی و رومیزی تا سرویس خواب از تولیدات دست خودم محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: قطعاتی که در کار خود استفاده می‌کنم، ساده نیست و فکرم درگیر آماده‌سازی آن خواهد شد چراکه در زمان دوخت چیزی در ذهنم نیست، جز طرح تولیدی که در حال آماده کردن هستم.

این کارآفرین محمودآبادی با اشاره به زحمات زیاد دوخت تکه‌دوزی، تصریح کرد: فاصله استراحت تا مجدد شروع دوخت نیز در ذهنم طراحی مرحله بعد است تا کاری جدید آماده شود.

برخی تولیدات اعم از روتختی‌ها با بیش از دو هزار تکه پارچه آماده می‌شود، چیزی جز علاقه نمی‌تواند خستگی کار را دور کند

آقایی با بیان اینکه قطعات کار بسیار ریز است، افزود: برخی تولیدات اعم از روتختی‌ها با بیش از دو هزار تکه پارچه آماده می‌شود، چیزی جز علاقه نمی‌تواند خستگی کار را دور کند.

وی از شیرینی یادگیری کار از زمان کودکی می‌گوید که کارهای دست مادربزرگ باعث شده تا او نیز عاشقانه از سن بسیار پایین شروع به دوخت تکه‌های کوچک پارچه کنار هم کند.

این کارآفرین محمودآبادی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه کرچال‌بافی مختص منطقه مازندران است یا خیر، گفت: کرچال‌بافی برای منطقه مازندران است اما استان یزد هم نمونه کار دارد که با دستگاه بافته می‌شود و مازندران با دست انجام می‌شود.

آقایی خاطرنشان کرد: تکه‌دوزی هم از گذشته‌های دور در مازندران مرسوم بود، مادربزرگم روتختی را آماده کرد که از تکه‌های لباس عروس خودش، لباس کودکی من و یادگاری‌های مختلف به‌صورت نامنظم دوخته شد اما امروز همان کار را به‌صورت منظم در کارگاه خودم برای مشتریان آماده می‌کنم.

وی ادامه داد: کار بسیار سخت است و نیاز به حوصله زیاد دارد، کارها در چند مرحله دوخت می‌شود، یکبار دو هفته بر روی تولید کار خواهد شد و مرحله دوم را شاید دو ماه بعد انجام دهم چراکه نیاز به طراحی در ذهنم برای دوخت دارم.

کرچال بافی؛ ارثیه ای از مادربزرگ‌های مازندرانی

این بانوی کارآفرین محمودآبادی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ به‌صورت حرفه‌ای کار می‌کنم، عنوان کرد: سفارشات عمده زیادی از هتل‌ها برای گلدوزی روکش بالشت و ۶۰ لحاف چهل تکه داشتم که موجب افزایش مشتریان آن مجموعه شد، البته به‌صورت تک دوزی هم برای مشتریان کار انجام می‌شود.

نیازمند خرید دستگاه دوخت هستم / ‬ بازارچه دائمی فروش نداریم

آقایی ضمن تشکر از مسئولان شهرستان محمودآباد، یادآور شد: با توجه به تورم در کشور، نیازمند خرید چند دستگاه برای دوخت هستم که با وام‌های کم نمی‌شود و کارگاه فعال ما با امکانات کم در شهرستان فعالیت می‌کند.

وی نداشتن بازارچه دائم سنتی فروشی در محمودآباد را از دغدغه‌های کارآفرینان بانو در این شهرستان دانست و گفت: بانوان کارآفرین برای به نمایش گذاشتن کارهای خود نیازمند غرفه‌های مختص خود هستند تا به نسل جوان تکه‌دوزی و کرچال‌بافی را نشان دهند و آن‌ها از اینگونه هنرهای گذشتگان بازدید کنند و بیاموزند.

این بانوی کارآفرین محمودآبادی در پایان افزود: برای معرفی کارهای تولیدی دست، باید مسئولان توجه بیشتری داشته باشند و لااقل دو روز در هفته بازارچه‌ای برای بانوان هنرمند محمودآبادی دایر کنند تا بتوانیم تولیدات خود را به همشهریان معرفی کنیم.

از ۲۹۰ رشته صنایع دستی مصوب جهانی ۲۵۰ رشته در ایران فعال است و هنرمندان در این زمینه به تولید محصول می‌پردازند و براساس اعلام معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین از این تعداد ۸۷ رشته صنایع دستی در مازندران فعال است که ۱۷ رشته صنایع دستی بومی و مخصوص این استان است.

تنوع تولیدات صنایع دستی در مازندران

حصیربافی، نمدمالی، لاک تراشی، کوپ بافی و چادر شب بافی از رشته‌های صنایع دستی مختص مازندران هستند که هنرمندان در این زمینه به فعالیت می‌پردازند. حسین ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به تنوع تولیدات صنایع دستی در استان مازندران گفت: تأمین و تهیه مواد اولیه و بازار فروش از دغدغه‌های هنرمندان این رشته‌ها به شمار می‌رود.

کرچال بافی؛ ارثیه ای از مادربزرگ‌های مازندرانی

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر ایجاد بازارچه‌های فروش را از دغدغه‌ها و برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: در این راستا برنامه ریزی و هماهنگی‌هایی با شهرداری‌های استان شده و در برخی شهرها نسبت به ایجاد این بازارچه‌ها اقدام شده است.

وی با عنوان این که گسترش بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف برای صادرات محصولات و برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی نیز در حمایت از فعالان این حوزه نقش بسزایی دارد، گفت: در حال حاضر صادرات به صورت مستقیم و توسط برخی تولیدکننده‌ها انجام می‌شود این درحالی که ساماندهی مسیر صادرات باید به صورت هدفمند صورت گیرد.

ایزدی اعمال مشوق‌ها و برنامه‌های حمایتی از فعالان حوزه صنایع دستی را در رونق و احیای برخی رشته‌های فراموش شده مهم برشمرد و گفت: بازار صنایع دستی می‌تواند سودآور باشد در صورتی که زیرساخت‌های مورد نیاز آن فراهم شود.

اعمال تشویق شرکت‌های بازاریابی با بسته‌های پیشنهادی همچون معافیت‌ها یا تخفیف مالیاتی به عنوان راهکاری برای استقبال و افزایش رغبت جوانان برای گرایش به تولیدات صنایع دستی است.

در حال حاضر مسائلی نظیر نبود بازارچه‌های فروش، بیمه، نداشتن نقدینگی و تأمین مواد اولیه سبب شده تا رغبت جوانان به حرفه پرسود و زودبازده صنایع دستی در مناطق مختلف کمرنگ باشد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا