شهرستان ها

بیمارستان قوچان به‌عنوان واحد آلاینده معرفی شد

قوچان- رییس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان گفت: بیمارستان موسی بن جعفر (ع) قوچان در پایش پاییز و زمستان سال گذشته به‌عنوان واحد آلاینده معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین اصلاحی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار امسال محیط‌زیست به «سهم من در تداوم حیات» اظهار کرد: شهرستان قوچان دارای ۲ منطقه حفاظت‌شده دربادام و قره چغه بوده که هرکدام از آن‌ها ۳۳ هکتار وسعت داشته و تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست قوچان است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان گفت: درگذشته واحدهای خدماتی پایش نمی‌شدند اما در حال حاضر این واحدها نیز موردبررسی قرار می‌گیرند که بیمارستان موسی بن جعفر (ع) قوچان در پایش پاییز و زمستان سال گذشته به‌عنوان واحد آلاینده معرفی شد.

وی بابیان اینکه گونه‌های مهمی همچون پلنگ ایرانی، گربه وحشی، گربه جنگلی، گربه پالاس از بیشترین گونه‌های گربه‌سانان و کفتار راه‌راه، گرگ خاکستری، روباه، شغال، قوچ و میش اوریال و کل بز در این مناطق زندگی می‌کنند، افزود: یکی از مشکلات مناطق حفاظت‌شده قوچان ورود دام غیرمجاز است که اگر دام‌ها واکسیناسیون نشده باشد یا در زمان چرای درست وارد منطقه نشود می‌توانند آسیب جدی به حیات‌وحش در این مناطق وارد کند.

اصلاحی از تشکیل ۷۷ فقره پرونده در زمینه دستگیری و پیشگیری در دستگاه قضا طی سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: از این میزان ۹ پرونده در زمینه شکار غیرمجاز، ۳۹ فقره مربوط به تحلیف غیرمجاز دام، ۲ فقره تخریب مرتع، ۱۱ فقره آلودگی محیط‌زیستی شامل تخلیه پساب و پسماند و ۵ فقره نیز در زمینه پیشگیری از شکار بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان ادامه داد: در این راستا ۱۰۲ نفر دستگیر و ۹ قبضه سلاح مجاز و غیرمجاز کشف شد که ضرر و زیان وصولی از تخلفات ۵۲۴ میلیون تومان بوده است.

دستگیری ۳۹ نفر شکارچی غیرمجاز در قوچان

وی بابیان این موضوع که مناطق حفاظت‌شده قوچان زیستگاه پرندگان مهمی ازجمله بالابان، ترلان، دلیجه، عقاب طلایی، هما، لاشخورها، کرکس‌ها و … بوده که شکارچیان را از جنوب کشور به اینجا می‌کشاند و در این زمینه نیز دستگیری داشته‌ایم، گفت: از ابتدای امسال نیز ۲۶ فقره پرونده و دستگیری ۳۹ نفر در زمینه شکار غیرمجاز و… داشته‌ایم که به دستگاه قضا معرفی‌شده‌اند و ۲۲ مورد آن در خصوص تحلیف غیرمجاز دام بوده است.

اصلاحی با اشاره به اینکه در زمینه پسماند برای تخلیه زباله‌ها معدن زباله در نزدیکی روستای زیدانلو مشخص‌شده و همه شهرستان برای تخلیه زباله در مکان معین‌شده مجاب شده‌اند، یادآور شد: برای نخاله‌های ساختمانی نیز یک محل در پشت اداره هواشناسی وجود دارد که با درخواست به کارگروه پسماند شهرستان مبنی برای مشخص شدن محل دوم این موضوع در دست بررسی است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان اضافه کرد: پسماندهای پزشکی باید طبق دستورالعمل بی‌خطر سازی شده و سپس به محل تخلیه منتقل شود، در سال جاری یک مورد گزارش مردمی در خصوص رهاسازی پسماند عفونی دریکی از خیابان‌های شهر گزارش شد که پس از بررسی پزشک خاطی نیز به دستگاه قضا معرفی شد.

وی بابیان اینکه در زمستان سال گذشته ۱۱ واحد صنعتی بر اساس نتایج خود اظهاری و پایش به‌عنوان واحدهای آلاینده معرفی‌شده‌اند، تصریح کرد: درگذشته واحدهای خدماتی در این زمینه پایش نمی‌شدند اما در حال حاضر این واحدها نیز موردبررسی قرار می‌گیرند که بیمارستان موسی بن جعفر (ع) قوچان در پایش پاییز و زمستان سال گذشته به دلیل غیر بهداشتی بودن تصفیه خانه به‌عنوان واحد آلاینده معرفی شد.

اصلاحی یکی از خطرات زیست‌محیطی این شهرستان را مشکلات پسماند شهرک صنعتی شماره یک قوچان دانست و خاطرنشان کرد: این شهرک به دلیل مشکلات تصفیه‌خانه و عدم رفع آن به‌عنوان واحد آلاینده معرفی‌شده است و در حال حاضر پرونده آن در شعبه ۴ دادیاری در حال رسیدگی است و فرصت ۶ ماهه برای رفع مشکلات آن داده‌شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان بیان کرد: درگذشته تصفیه‌خانه شهرک صنعتی جوابگوی میزان پساب آن بود اما در حال حاضر جوابگوی این حجم پساب نیست و نیاز به توسعه دارد که باید مدیریت شهرک صنعتی شماره یک قوچان در این زمینه اقدام نماید.

وی با تأکید بر اینکه نظارت بر پسماند وظیفه محیط‌زیست نبوده و پایش یکی از اصلی‌ترین وظایف این اداره است، افزود: پایش ها به‌صورت دوره‌ای انجام می‌شود که در این پایش ها یک واحد کشتارگاهی نیز به‌عنوان واحد آلاینده شهرستان معرفی‌شده است.

اصلاحی در خصوص بوی بد ورودی و خروجی قوچان نیز گفت: در این موضوع به جد پیگیر هستیم، پایش ها مرتباً انجام‌شده و صنایع ملزم به خود اظهاری هستند، طبق قراردادی که با آزمایشگاه معتمد بسته‌شده و آزمایش‌هایی در حوزه آب، خاک و هوا انجام می‌شود، نتایج آن به محیط‌زیست اعلام خواهد شد که این موضوع می‌تواند کمک‌کننده خوبی به ما باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان تأکید کرد: صنایع اگر نتوانند مشکلات خود در زمینه آلایندگی را حل کنند به دستگاه قضا معرفی می‌شوند که در صورت محرز شدن آلاینده بودن آن‌ها در لیست پرداخت مالیاتی صنایع آلاینده قرارگرفته می‌شوند.

وی غذا رسانی به سگ‌های ولگرد در شهر را یکی از راه‌های حضور بیشتر آن‌ها از اطراف شهر به داخل شهر یادکرد و افزود: این روش غذا رسانی در کنار ازدیاد سگ‌های ولگرد در شهر منجر به حضور حیوانات وحشی به داخل شهر نیز خواهد شد و این موضوع می‌تواند بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان را در شهرها بیشتر کند.

اصلاحی ادامه داد: در این راستا باید دستورالعمل‌های موجود اجرایی و مدیریت شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا