شهرستان ها

مهندسی معکوس و بومی سازی صنعت صیادی در کشور

رشت- معاون وزیر جهاد کشاورزی از مهندسی معکوس و بومی سازی صنعت صیادی در کشور خبر داد و گفت: گیلان استان مستعد در ایجاد شهرک‌های مولد کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحسین حسینی عصر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران گیلان اظهار کرد: دولت سیزدهم در علمی سازی صنعت شیلات گام‌های مهم و اثرگذاری برداشته که در تاریخ شیلات کم نظیر بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات از فعالیت ۵۳ شرکت دانش بنیان در حوزه شیلات خبر داد و اضافه کرد: در گذشته فقط ۹ شرکت دانش بنیان در حوزه شیلات فعال بود.

حسینی از رشد ۱۱ درصدی تولیدات شیلاتی در دولت سیزدهم خبر داد و بیان کرد: میزان تولید محصولات شیلاتی از یک میلیون ۲۶۳ هزار تن در دولت قبل به یک میلیون و ۴۰۸ هزار تن رسیده است.

وی با اشاره به سهم اشتغال در حوزه شیلات افزود: سهم اشتغال در صنایع شیلاتی از ۲۶ هزار نفر به ۲۳۶ هزار نفر در دولت سیزدهم افزایش یافت.

رئیس شیلات کشور با بیان اینکه ۸۵ درصد از تجهیزات قفس‌های پرورش ماهی بومی سازی شده است، گفت: در زمینه توسعه اقتصاد دریامحور استقرار قفس‌های پرورش ماهی از ۱۳۳ قفس به نزدیک ۳۳۹ مورد افزایش یافته سازی شده است.

حسینی با بیان اینکه مؤسسه تحقیقات شیلات به دانش تکثیر مایکرو جلبک‌ها و نشاکاری کاهوی دریایی دست یافته است، اضافه کرد: در دولت سیزدهم در زمینه تولید گیاهان آبزی با رشدی ۱۰ برابری از نظر وزنی، میزان آن از ۳۳ تن به ۳۴۷ تن رسیده است.

وی با بیان اینکه در بخش خوراک آبزیان از وارد کننده به صادر کننده این محصول تبدیل شده‌ایم، افزود: فقط در سال گذشته ۵۶ هزار تن خوراک آبزیان صادر شد که در نوع خود کم نظیر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از خودکفایی در بخش «تخم چشم زده» خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر از حدود ۵۰۰ میلیون قطعه نیاز کشور ۳۶۵ میلیون قطعه توسط شرکت‌های دانش بنیان در کشور تولید می‌شود و این ظرفیت و قابلیت وجود دارد تمامی نیاز تخم چشم زده قزل آلا را تولید کنیم.

حسینی از مهندسی معکوس و بومی سازی صنعت صیادی در کشور خبر داد و بیان کرد: طراحی و ساخت شناورهای صیادی اعم از قایق، لنج و کشتی و ادوات صیادی بومی سازی شده است.

وی با بیان اینکه صید و صیادی در سبد شغل سخت و زیان آور قرار گرفت، افزود: هم افزایی و تعامل دولت و مجلس در سال گذشته این اتفاق مهم را برای جامعه صید و صیادی کشور رقم زد و در بابلسر نخستین صیاد شمالی از مزایا آن استفاده کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلان با بیان اینکه گیلان یکی از استان‌های مستعد در ایجاد شهرک‌های مولد کشاورزی است، گفت: ایجاد شهرک‌های مولد کشاورزی در سواحل یکی از مصداق‌های مهم طرح‌های تولیدی اقتصادی دریا محور است.

حسینی از تصویب اجرای شهرهای مولد در پنج نقطه ساحلی کشور خبر داد و اضافه کرد: نخستین شهر مولد در دلیران استان بوشهر با محوریت وزارت جهاد کشاورزی توسط شرکت جهاد توسعه زیرمجموعه این وزارت خانه طراحی و ۲۰ درصد آن اجرا شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا