شهرستان ها

اصل و مساله مهم در رسانه تأثیر گذاری است

مشهد- رئیس دانشگاه فرهنگ و هنر استان قم گفت: اصل و مساله مهم در رسانه تأثیر گذاری است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمرتضی اسماعیلی طبا ظهر پنجشنبه در کارگاه آموزشی جنگ روایت‌ها و مهارت‌های رسانه‌ای از سلسله مباحث سواد رسانه و جنگ شناختی در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به شاخصه‌های رسانه طراز انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: هر اندازه تأثیر گذاری بیشتر باشد، در اشاعه فرهنگ اسلامی به جمهوری اسلامی نقش بهتری خواهد داشت.

رئیس دانشگاه فرهنگ و هنر استان قم با اشاره به آیه «ربِّ اشْرَحْ لی صَدری و یَسِّرْ لی أمری و احْلل عُقدةً مِنْ لسانی یَفقَهوا قَوْلی» گفت: «عقده» به معنای ضعف در رساندن پیام هست یعنی مشکلاتی که در ارائه پیام وجود دارد.گره‌هایی در پیام رسانی وجود دارد و از خدایا می‌خواهیم، این گره‌ها را از زبان ما باز کند؛ برای اینکه مخاطب پیام مرا بگیرد و درک کند و بپذیرد.

وی اظهار کرد: پیام باید به گونه‌ای باشد که به لحاظ ساختار و محتوا جذب کننده مخاطب باشد و بر مخاطب تأثیرگذار باشد.

اسماعیلی طبا افزود: این لسان که در این آیه ذکر شده است در واقع به صورت عام رسانه است. رسانه‌ای که می‌خواهد پیام را به عده‌ای از مخاطبان منتقل کند و به آنها بفهماند و آنها بپذیرند.

رئیس دانشگاه فرهنگ و هنر استان قم با بیان اینکه اصل و مساله مهم در رسانه تأثیر گذاری است، ابراز کرد: رسانه‌ای که تاثیرش کم یا تأثیری نداشته باشد و یا تاثیرش معکوس باشد؛ هیچ فایده‌ای ندارد و در اصل رسانه نیست.

وی با طرح این پرسش که رسانه تأثیرگذار چگونه باید باشد؟ افزود: ما در جبهه خودی رسانه کم نداریم. رسانه‌های سنتی از آن می‌توان به رادیو، تلویزیون، مطبوعات، روزنامه، سینما، تئاتر نام برد که عنوان برود کست به آن اطلاق می‌شود و رسانه‌های جدید که برودمند نامیده می‌شود. در رسانه‌های برودکست یا سنتی پخش عمومی دارند و امکان تعامل برای مخاطبان خیلی وجود ندارد و امکان تولید پیام اشتراک پیام در آن خیلی کم است.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌های برودمند، مخاطبان را در تعاملات رسانه‌ای دخیل می‌کنند، افزود: زمانی که اینترنت و به دنبال آن ظهور رسانه‌های مدرن تعاملی پدیدار شد، فضا متفاوت گشت.

اسماعیلی طبا اظهار کرد: چرا عنوان تعاملی اطلاق می‌شود؟ چون کتاب، روزنامه و امثال اینها که رسانه اند، تعاملی نیستند. در رسانه‌های سنتی مخاطبان فقط مصرف کننده پیام هستند؛ در حالی که در رسانه‌های مدرن حداقل سه وظیفه دیگر به وظایف مخاطبان افزوده می‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگ و هنر استان قم به سه کارکرد رسانه‌های جدید در جنگ روایت‌ها اشاره کرد و گفت: در این حوزه مخاطب تبدیل به کاربر می‌شود و اولاً اینکه خودش تولید می‌کند، دوماً پیام‌های دیگران را به اشتراک می‌گذارد و سوم اینکه می‌تواند باز خورد خودش را راجع به پیام بدهد.

وی بیان کرد: زمانی که حرف از جنگ روایت‌ها می زنیم باید به مساله رسانه طراز انقلاب اسلامی بپردازید؛ چرا که رسانه طراز انقلاب اسلامی رسانه‌ای است که تأثیر گذار باشد.

اسماعیلی طبا اظهار کرد: حال سوال این است که رسانه طراز انقلاب اسلامی در جنگ روایت‌ها چگونه باید باشد؟ باید نقاط ضعف و قوت را بررسی و راهکار ارائه دهیم. تعارفات را کنار بگذاریم و بحث علمی انجام دهیم و بگوییم که رسانه طراز انقلاب اسلامی چه رسانه‌ای هست؟

وی خاطر نشان کرد: هر اندازه تأثیر گذاری بیشتر باشد، بیشتر می‌تواند در اشاعه فرهنگ اسلامی به جمهوری اسلامی کمک کند.

رئیس دانشگاه فرهنگ و هنر استان قم اظهار کرد: جنس و ذات رسانه راهبردی و استراتژیک است؛ برای اینکه ما در رسانه در حال نبرد هستیم. در نگاه راهبردی باید حتماً نیازهای مخاطبان را مدام رصد و به نیازها به موقع پاسخ دهیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا