شهرستان ها

عملیات استحکام بخشی و مرمت دروازه جنوبی ارگ سلطانیه آغاز شد ‌

زنجان- مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: عملیات حفاظت، استحکام بخشی، خوانا سازی و مرمت برای اولین بار در بخش دروازه جنوبی ارگ سلطانیه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل عالی اظهار کرد: عملیات حفاظت و مرمت دروازه جنوبی ارگ سلطانیه و یافته‌های باستان‌شناسی که از روز گذشته آغاز و با توجه به اقلیم آب و و هوایی شهرستان سلطانیه احتمالاً تا آبان ماه ادامه خواهد داشت.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: این کارگاه اجرایی سنگ تراشی پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه به جهت ویژگی‌های معماری و مساحت بالای بنا، متراژ بالای عملیات خوانا سازی ساختار معماری و مرمت بنا، ویژگی‌های فنی و تخصصی، نوآوری و خودکفایی و همچنین تربیت نیروی انسانی محلی در کشور بی‌نظیر است.

وی افزود: از ویژگی‌های منحصر به فرد و معماری این ارگ می‌توان به مواردی همچون ارگ سنگی سلطانیه بی‌نظیرترین سازه سنگی کشور از دوره ایلخانی است

عالی بیان کرد: ارگ گنبد سلطانیه حدود ده هکتار مساحت با ۱۶ برج مدور، دو دروازه شمالی و جنوبی، شبکه‌های ارتباطی و عناصر معماری و شهرسازی را دارد که یکی از عناصر تشکیل دهنده کهندژ یا بخش حکومتی شهر تاریخی سلطانیه محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: با انجام این کار گردشگر با ورود به ارگ شهر با فضایی منضبط مواجه و با اهمیت و نحوه صحیح نگهداری از محوطه‌های باستانی آشنا می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا