جامعه

افزایش مانایی درمان بهبود یافتگان در مراکز ماده ۱۶ دارای اشتغال

مومنی مطرح کرد؛

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه مانایی درمان اعتیاد در مراکز نگهداری معتادین ماده ۱۶ که دارای اشتغال و حرفه آموزی بوده، بیشتر است، گفت: راهبرد اصلی باید پیشگیری از اعتیاد باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسکندر مؤمنی در آئین افتتاح پارک‌های دوم و سوم مرکز چند منظوره شهید زیادیان که با حضور سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار حسن حسن زاده فرمانده سپاه تهران بزرگ و جمعی از مسؤولان کشوری برگزار شد، گفت: زمانی معتادان فقط برای درمان و سم زدایی به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند اما بعد از مدتی دوباره به اعتیاد برمی گشتند و مانایی شأن در درمان بسیار پایین بود.حلقه مفقوده در فرآیند درمان اعتیاد، «مهارت آموزی و اشتغال» بود.

وی افزود: در بازگشت افراد بهبودیافته از اعتیاد به جامعه «توانمندسازی» نقش اصلی را دارد؛ به عبارتی پس از درمان و سم زدایی معتادان، باید مهارت آموزی و اشتغال وجود داشته باشد که در رویکرد جدید دولت، همه ظرفیت‌ها توأمان وجود دارد و نهادهایی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به میدان آمده اند.

مؤمنی ادامه داد: امروز شاهد افتتاح بخش‌های بیشتری در مرکز اشتغالزایی این اردوگاه بودیم. تمام مددجویانی که وارد این مرکز می‌شوند بلافاصله بعد از سم زدایی و درمان، مهارتی را می‌آموزند و محصولاتی را تولید می‌کنند که به فروش برسد و حتی در برخی مراکز، صادرات محصولات بهبود یافتگان را نیز شاهدیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان داشت: اکنون به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در ۱۱ استان، اردوگاه‌های ترک اعتیاد دایر شده است و در تمام این اردوگاه‌ها، در کنار اقدامات درمانی و سم زدایی کارگاه‌هایی برای مهارت آموزی و اشتغال وجود دارد، برای اینکه اعتماد به نفس و انگیزه در افراد ایجاد شود که وقتی از اینجا بیرون رفتند بتوانند روی پای خود بایستند و سالم به جامعه بازگردند.

وی بیان کرد: یکی از رویکردهای جدید در ستاد مبارزه با موادمخدر، «مردمی سازی و حضور خیرین» است که اکنون در بسیاری از استان‌ها، کارآفرینان و خیران حضور پیدا کرده اند و مراکزی را برای ایجاد مهارت یا تولیداتی را که مددجویان و این مراکز دارند، راه اندازی می‌کنند و یا تولیدات آنان را به فروش می‌رسانند و عوایدش را به این مددجویان بر می‌گردانند؛ اکنون می‌توانم بگویم که به اندازه منابعی که دولت در اختیار قرار می‌دهد، خیران عزیز نیز ورود کرده اند و حتی بیشتر از این نیز کمک می‌کنند.

مؤمنی تصریح کرد: چون موضوع انسانیت است، استقبال خوبی را از خیران شاهد هستیم. در همه مراکز حتی همین مرکز شهید زیادیان حضور خیران را می‌بینیم و اصلاً دلیل اصلی این پیشرفت در کنار همه مجاهدت‌ها، مردمی سازی و حضور خیران است.

وی اعلام داشت: در مراکز ترک اعتیادی که همراه با تولید و اشتغال است، مانایی در درمان بیشتر و حدود ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه راه حل پایدار و ماندگار «پیشگیری» است، گفت: برای ارتقای عمومی سطح آگاهی در برابر آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد «طرح یاریگران زندگی» مصوب شد که با هدف پیشگیری از اعتیاد در حال اجرا می‌باشد.این طرح با همکاری همه نهادهای فرهنگ ساز به ویژه آموزش و پرورش شروع شد تا «نه گفتن به اعتیاد و رفتارهای پرخطر» را به افراد آموزش دهیم.

مؤمنی در پایان با بیان اینکه طبق برآوردها حدود ۱۲ درصد از تولید ناخالص ملی کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم صرف آسیب‌های اجتماعی می‌شود، افزود: بنابراین راهبرد اصلی باید پیشگیری از اعتیاد باشد تا کسی به چرخه اعتیاد وارد نشود. البته همگان از جمله رسانه‌ها، خانواده‌ها و همه گروه‌های مرجع باید کمک کنند تا با کمک یکدیگر جلوی این بلیه شوم را بگیریم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا