جامعه

جزئیات پرونده ۴۰۰۰ صفحه‌ای ترور سردار سلیمانی/ همکاری اینترپل ایران و عراق برای جمع‌آوری اطلاعات


بازپرس ویژه پرونده ترور سردار شهید قاسم سلیمانی با اشاره به اقدامات بین المللی در این پرونده گفت: اینترپل ایران با همکاری اینترپل عراق، شواهد را جمع آوری کرده و تا کنون ۱۱ درخواست نیابت و معاضدت قضایی به ۹ کشور ارسال شده و پرونده بیش از ۴۰۰۰ صفحه است.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، فرهادنیا بازپرس ویژه پرونده ترور سردار شهید قاسم سلیمانی در همایش ابعاد بین المللی و حقوقی ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: بعد از ترور سردار سلیمانی با اعلام جرم وزیر سابقه خارجه و دادستان کل کشور پرونده‌ای تشکیل شد البته شاکی خصوصی نیز در این پرونده وجود دارد و خانواده شهدا نیز در این موضوع ورود کرده‌اند.

وی افزود: بعد از طرح این دعوا ما باید صلاحیت زمانی، مکانی و شخصی را برای رسیدگی بررسی می کردیم و ما براساس مواد ۵، ۸ و ۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ ما احراز کردیم که صلاحیت رسیدگی به این پرونده را داریم؛ چرا که در این پرونده قتل عمد و اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بود.

فرهادنیا ادامه داد: از همان ابتدا سعی شد که در رسیدگی به این پرونده از جامعه حقوقی و سایر ارگان‌هایی که در کشور هستند، کمک گرفته شود.

وی با اشاره به اقدامات بین المللی در این پرونده گفت: اینترپل ایران با همکاری اینترپل عراق، شواهد را جمع آوری کرده و تا کنون ۱۱ درخواست نیابت و معاضدت قضایی به ۹ کشور ارسال شده و پرونده بیش از ۴۰۰۰ صفحه است.

فرهادنیا افزود: در این پرونده ۱۲۷ متهم و مظنون شناسایی شده‌اند. این متهمان از طریق ایمیل یا دفتر حفظ منافع ایران در امریکا احظار شدند و برای تعدادی از متهمین درخواست اعلان قرمز صادر شده است.

وی با اشاره به کمیته مشترک ایران و عراق برای رسیدگی به پرونده ترور سردار سلیمانی گفت: دو جلسه مشترک بین طرفین ایرانی و عراقی برگزار شده و جلسه بعدی نیز بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

بازپرس ویژه پرونده ترور شهید سلیمانی افزود: بنده  به عنوان قاضی بنابر اصل ۱۶۷ قانون اساسی، به محض ارجاع پرونده مکلف به رسیدگی هستم و وظیفه دارم که پرونده را با اطلاعات بررسی کنم و در نهایت در غالب کیفرخواست و قرارهای لازم اعلام نظر کنم.

وی در پایان گفت: هنوز پرونده مراحل تحقیقاتی خود را طی می‌کند و به علت بحث محرمانگی دادسرا از ورود به جزئیات معذوریم.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا