جامعه

سرپیچی فرمانداران از ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در ورودی شهرها

ضرغامی خبر داد؛

وزیر میراث فرهنگی گفت: به رغم اینکه رئیس جمهور شهید تاکید ویژه ای به فرمانداران کرد که بازارچه‌های صنایع دستی در ورودی شهرها ایجاد شود ولی هنوز برخی فرمانداران این اقدام را انجام نداده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، عزت الله ضرغامی، در مراسم گرامیداشت هفته صنایع دستی که امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، افزود: ما حدود ۳۰۰ رشته داریم تنوع بالای دارد و به همه حق انتخاب می‌دهد من فردا عازم چین به بهانه افتتاح نمایشگاه آثار ایران در شانگهای هستم. گفتم به سفیر چین بگویید چینی‌ها از چه چیزی خوششان می‌آید تا ما به عنوان هدیه به مقامات این کشور بدهیم. او گفت که هر چیزی باشد ما استقبال می‌کنیم. این حق انتخاب خیلی مهم هست. ما در دنیا منحصر به فرد هستیم چون تنوع صنایع دستی داریم.

وی ادامه داد: رئیس جمهور شهید همیشه روی صنایع دستی تاکید ویژه داشت. تحول در هر حوزه تحول در نگاه است. تقریباً در همین وزارتخانه صنایع دستی را مأموریتی درجه دو می‌پنداشتند اما الان مأموریت‌های آن درجه یک هست چون رئیس جمهور تحول در نگاه را ایجاد کرد. رئیس جمهور به من تاکید می‌کرد که نگاه جدید حاکم شود به تعبیر خود ایشان زیر نیز بزنیم.

ضرغامی بیان کرد: به رئیس جمهور گفتم که صادرات صنایع دستی را باید آزاد کنیم هر کسی هر اندازه خواست صنایع دستی بیرون ببرد به او اجازه دهیم. نقطه مقابل آن رونق تولید داخلی است. گفتم هر زمان می‌خواستم کار کنیم می‌گویند که مثلاً باید پیمان سپاری ارزی کنید در حالی که کارما نمی خواهد که پیمان سپاری ارزی شود.

وی افزود: امروز با ۳ و نیم میلیارد نفر از مردم دنیا لغو روادید داریم و این افراد می‌توانند با یک بلیت وارد کشور شوند در حوزه صنایع دستی هم کارهای خوبی شده است ولی اول راه هستیم تنوع و ارزشی که این هنر دارد زیاد است. بیمه ده هزار نفر که برای دولت رقمی می‌شود تصویب شد ولی برای دو میلیون هنرمند، بیمه ده هزار نفر عددی نیست.

ضرغامی گفت: بسته بندی یکی از مشکلات صنایع دستی ماست من خودم در لالجین صنایع دستی خریدم آن را در کاغذ پیچید و تحویل داد. آئین نامه اهدای هدیه به مقامات توسط دستگاه‌های دولتی اصلاح شد تمام‌دستگاه‌ها باید صنایع دستی هدیه بدهند و برای شخصیت‌های درجه یک و دو نیز مشخص شده است باید آنقدر صنایع دستی خوب بسته بندی شده باشد که من بگویم چیز دیگری جز صنایع دستی فاخر نباید اهدا کرد.

وی ادامه داد: هر کسی که دنبال صادرات صنایع دستی هست هیچ مشکلی ندارد چون رئیس جمهور آن را حل کرد. در حوزه گردشگری هم این کار را انجام داد. گفتم اگر می‌خواهید گردشگری ایران رونق بگیرد سختگیری که ما در حوزه صدور روادید داریم را کمتر کنیم و به صورت یکطرفه ویزا را برداریم که ایشان هم قبول کرد.

وزیر میراث فرهنگی گفت: باید از حوزه صنایع دستی تنوع ایجاد کرد. شعار دوره جدید جشنواره ما پیوند نسلی هست. امثال من بلد نیستیم زبان نسل جدید را بفهمیم. بعد از اتفاقات چند سال پیش رهبر گرامی گفتند که باید زبان نسل جدید را بفهمیم.

وی افزود: مردم امروز مشکل معیشت دارند بخشی از مردم صنایع دستی را از سبد خرید حذف کرده‌اند چون نمی‌توانند خریداری کنند پس باید آن را کاربردی کنیم تا احساس نکنند که این کالا تنها تزئینی است بلکه کاربرد هم دارد. رئیس جمهور روی عرضه تاکید داشت به همین دلیل دستور داد همه فرمانداران در ورودی شهرها بازارچه صنایع دستی ایجاد کنند، برخی از افراد این کار را کرده‌اند اما فرمانداران بسیاری از شهرها این کار را نکرده‌اند.

در ادامه این برنامه از هنرمندان صنایع دستی که در داوری چین برگزیده شده بودند تقدیر شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا