ورزش

بررسی عملکرد پاراوزنه‌برداری ایران در توکیو ۲۰۲۰|کمرنگ‌تر از حد انتظار و طلایی که به دست نیامد

عملکرد پاراوزنه‌برداری ایران در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو کمی دور از انتظار بود و شاگردان علی‌اصغر رواسی در سه وزن نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم از توکیو، پاراوزنه‌برداری همیشه یکی از رشته‌های مدال‌آور ایران در پارالمپیک بوده است که این بار در توکیو هم مدال‌آور بود، با حداکثر تعداد اما نه به آن خوشرنگی که تصور و پیش‌بینی می‌شد.

تا پیش از برگزاری بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو کمیته ملی پارالمپیک کشورمان برای تیم پاراوزنه‌برداری پیش‌بینی پنج مدال شامل؛ سه طلا، یک نقره و یک برنز کرده بود که در این بین یک مدال طلا، سه نقره و یک برنز حاصل شد.

امیر جعفری که برایش مدال برنز پیش‌بینی شده بود با مهار وزنه ۱۹۵ کیلوگرمی و ناکامی در پرس وزنه‌های ۱۹۶ و ۱۹۷ کیلوگرمی به مدال نقره پارالمپیک توکیو دست یافت و فراتر از انتظار و تصور ظاهر شد. در وزن او (۶۵- کیلوگرم) ورزشکار چینی با مهار وزنه ۱۹۸ کیلوگرمی قهرمان شد و به مدال طلا رسید.

روح‌الله رستمی را می‌توان چهره برتر تیم پاراوزنه‌برداری ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو بدانیم. او که هر سه انتخاب خود را مهار کرد و با پرس وزن ۲۳۴ کیلوگرمی به مدال طلای وزن ۸۰- رسید. رستمی همان مدالی را گرفت که برای او پیش‌بینی می‌شد.

حامد صلحی‌پور هم دیگر پاراوزنه‌بردار ایرانی بود که در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو رقابت کرد و به مدال نقره رسید. او که برایش مدال طلای وزن ۹۷- کیلوگرم پیش‌بینی شده بود، با مهار وزنه ۲۲۲ کیلوگرمی دوم شد. این در حالی بود که پیش از آن در مهار وزنه‌های ۲۲۱ و ۲۲۲ کیلوگرمی ناکام مانده بود. اختلاف رکورد او با نفر اول وزنش هم پنج کیلوگرم بود.

تیم ایران در وزن ۱۰۷- کیلوگرم هم به مدال برنز رسید و این مدال را سامان رضی با مهار وزنه ۲۳۱ کیلوگرمی به دست آورد. رضی که یکی از شانس‌های مدال نقره تیم پاراوزنه‌برداری بود، در مهار وزنه ۲۳۳ کیلوگرمی ناکام ماند تا اولین برنزی کاروان ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰ باشد.

و در نهایت در وزن ۱۰۷+ کیلوگرم که تیم ایران تا پیش از این با حضور زنده‌یاد سیامند رحمان همیشه صاحب مدال طلا بود، این بار مدال نقره نصیب کشورمان شد. منصور پورمیرزایی با مهار وزنه‌های ۲۳۵ و ۲۴۱ کیلوگرمی به جدال با وزنه ۲۴۶ کیلوگرمی پرداخت که نتوانست آن را مهار کند و به دلیل اختلاف وزن مدال طلا را به حریف اردنی داد. او که یکی از شانس‌های مدال طلا بود، پس از دستیابی به مدال نقره پارالمپیک از وداع خود با دنیای قهرمانی خبر داد. 

با نتایجی که در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو رقم خورد، تیم پاراوزنه‌برداری ایران برای دستیابی به مدال‌های خوشرنگ‌تر در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ باید تدابیری بهتر داشته باشد. با توجه به درگذشت زنده‌یاد رحمان و خداحافظی پورمیرزایی، انتخاب جانشین برای آنها باید اولویت اول باشد و پس از آن تقویت نفرات تیم در دیگر اوزان در دستور کار قرار گیرد.

 

انتهای پیام/ 

خبرگزاری تسنیم

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا