ورزش

سومین حضور در لیگ ملت‌ها با مربی قهرمان المپیک/ نخستین محک جدی

تیم ملی والیبال ایران در سومین دوره رقابت‌های لیگ ملت‌ها با هدایت یکی از مربیان مطرح جهان پیش از بازی‌های المپیک نخستین محک جدی را خواهد دید.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی والیبال ایران در سومین دوره مسابقات لیگ ملت‌ها با ولادیمیر الکنو، مربی نام دار جهانِ والیبال محک جدی پیش از بازی‌های المپیک توکیو خواهد داشت. سال ۲۰۱۸ نخستین سالی بود که فرمت مسابقات لیگ جهانی پس از بیست و هشت سال به لیگ ملت‌های والیبال تغییر کرد. این تصمیم همزمان با جشن هفتادمین سالروز تأسیس فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) گرفته شد تا تیم‌های برتر دنیای والیبال هر ساله با فرمت جدید با هم رقابت بپردازند.

ملی پوشان والیبال در سال نخست مسابقات لیگ ملت‌ها ۲۰۱۸ با هدایت ایگور کولاکوویچ در رده دهم جدول رده بندی قرار گرفتند. در سال دوم نیز در حالی که بسیاری از تیم‌ها با ترکیب اصلی خود شرکت نکرده بودند و ایران به امید کسب سکو با نفرات اصلی خود گام در مسابقات گذاشت عنوانی بهتر از پنجمی به دست نیاورد.

ملی پوشان والیبال ایران در پنج دوره رقابت‌های لیگ جهانی با خولیو ولاسکو سال ۲۰۱۳، اسلوبودان کواچ سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، رائول لوزانو سال ۲۰۱۶ و کولاکوویچ (۲۰۱۷) در مسابقات شرکت کرد.

تیم ایران در سال ۲۰۱۳ (نخستین حضور در رقابت‌های لیگ جهانی) با هدایت خولیو ولاسکو مقام نهم را کسب کرد. در سال ۲۰۱۴ (دومین حضور) با هدایت اسلوبودان کواچ عنوان چهارمی را به دست آورد. سال ۲۰۱۵ نیز تیم ایران در دومین حضور خود با اسلوبودان کواچ ضمن تثبیت جایگاه خود در جمع هشت تیم برتر، عملکرد خوبی به نمایش گذاشت و در سال ۲۰۱۶ تیم ایران در بین ۱۲ تیم شرکت کننده رتبه هشتم را به دست آورد. ملی پوشان در سال ۲۰۱۷ و در نخستین سال حضور ایگور کولاکوویچ در رتبه یازدهم مسابقات قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۸ و با تغییر فرمت رقابت‌ها، ملی پوشان والیبال ایران همراه با ایگور کولاکوویچ با هدف جوانگرایی و آماده سازی برای بازی‌های المپیک راهی مسابقات شدند و عنوانی بهتر از دهمی کسب نکردند.

در سال ۲۰۱۹ و دومین دوره رقابت‌های لیگ ملت‌ها در حالیکه رقبا به بازیکنان اصلی خود استراحت دادند، ایگور کولاکوویچ از بدنه اصلی تیم ملی استفاده کرد که انتقادات فراوانی به او وارد شد. در نهایت در سالی که ستاره‌های جهان والیبال غایب بودند اما باز ایران روی سکو قرار نگرفت و تیم ملی در رده پنجم ایستاد.

در سال ۲۰۲۰ نیز مسابقات به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد تا در نهایت سومین دوره رقابت‌های لیگ ملت‌ها در سال ۲۰۲۱ به شیوه متمرکز در ریمینی – ایتالیا برگزار شود. امسال به جز تیم ایتالیا، سایر کشورهای قدرتمند با ترکیب اصلی خود در رقابت‌ها شرکت کرده‌اند چرا که بازی‌های المپیک توکیو در پیش است. تیم ملی ایران با هدف آماده سازی و استفاده از جوانان برای رسیدن به ترکیب اصلی در المپیک در رقابت‌ها حاضر خواهد شد.

ولادیمیر الکنو، سرمربی تیم ملی از ۲۹ فروردین ماه برای نخستین بار در اردوهای ملی حاضر شده است و پس از یک ماه تمرین در نخستین مسابقه رسمی همراه تیم ایران در سومین دوره رقابت‌های لیگ ملت‌ها شرکت خواهد کرد.

الکنو که مدال طلای بازی‌های المپیک را همراه تیم روسیه به دست آورده است تصمیم دارد در این مسابقات بازیکنان جوان را محک جدی بزند تا به ترکیب اصلی خود در المپیک دست یابد. تصمیمی که بارها در تیم ملی گرفته شده است اما هیچ یک از مربیان در چند سال اخیر اجرایی نکردند. باید دید الکنو در ریمینی ایتالیا چه خواهد کرد.

ملی پوشان والیبال ایران در این دوره از مسابقات به ترتیب با تیم‌های ژاپن، روسیه، هلند، کانادا، ایتالیا، بلغارستان، آمریکا، صربستان، آلمان، استرالیا، برزیل، اسلوونی، فرانسه، لهستان و آرژانتین رقابت خواهد داشت.

برنامه کامل دیدارهای تیم ملی ایران در لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۱:

ردیفبازی تیم ملی والیبال ایرانساعتتاریخ
۱ایران – ژاپن۱۵:۳۰جمعه – ۷ خرداد ماه
۲ایران – روسیه۱۴:۳۰شنبه – ۸ خرداد ماه
۳ایران – هلند۱۴:۳۰یکشنبه – ۹ خرداد ماه
۴ایران – کانادا۱۴:۳۰پنجشنبه – ۱۳ خرداد ماه
۵ایران – ایتالیا۱۹:۰۰جمعه – ۱۴ خرداد ماه
۶ایران – بلغارستان۲۲:۰۰شنبه – ۱۵ خرداد ماه
۷ایران – آمریکا۲۰:۳۰چهارشنبه – ۱۹ خرداد ماه
۸ایران – صربستان۱۲:۳۰پنجشنبه – ۲۰ خرداد ماه
۹ایران – آلمان۱۲:۳۰جمعه – ۲۱ خرداد ماه
۱۰ایران – استرالیا۱۴:۳۰سه شنبه – ۲۵ خرداد ماه
۱۱ایران – برزیل۲۳:۳۰چهارشنبه – ۲۶ خرداد ماه
۱۲ایران – اسلوونی۱۸:۳۰پنجشنبه – ۲۷ خرداد ماه
۱۳ایران – فرانسه۱۵:۳۰دوشنبه – ۳۱ خرداد ماه
۱۴ایران – لهستان۱۷:۳۰سه شنبه – اول تیرماه
۱۵ایران – آرژانتین۱۸:۳۰چهارشنبه – ۲ تیرماه

در پایان دور مقدماتی برخلاف ادوار گذاشته، فقط چهار تیم به مرحله بعد صعود خواهند کرد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا