ورزش

شرایط سخت صعود برای پرسپولیس و استقلال در آسیا

شرایط سخت صعود برای پرسپولیس و استقلال در آسیا


رقابت‌های باشگاهی آسیا در بالاترین سطح موسوم به لیگ الیت در حالی اولین دوره خود را در شهریورماه سال‌جاری آغاز خواهد شد.

به گزارش ایلنا، رقابت‌های باشگاهی آسیا در بالاترین سطح موسوم به لیگ الیت در حالی اولین دوره خود را در شهریورماه سال‌جاری آغاز خواهد کرد که از ۱۲ تیم حاضر در غرب آسیا تکلیف ۱۰ تیم مشخص شده و در این بین تنها قهرمان لیگ برتر عراق و برنده دو مرحله از دیدارهای پلی‌آف باقی مانده‌اند تا جدول لیگ الیت در غرب آسیا تکمیل شود.

به عنوان قهرمان آسیا و الوصل از امارات، استقلال و پرسپولیس از ایران، الهلال، النصر و الاهلی از عربستان، السد و الریان از قطر و پاختاکور ازبکستان، ۱۰ باشگاهی هستند که تا به امروز حضورشان در لیگ الیت قطعی شده است. از بین دو باشگاه دیگر نیز قهرمان لیگ برتر عراق و برنده دیدارهای پلی‌آف، این جدول را تکمیل خواهند کرد. در حال حاضر الشرطه عراق صدرنشین لیگ عراق به شمار رفته و از شانس بالایی برای حضور در لیگ الیت برخوردار است. همچنین در بین تیم‌های پلی‌آف نیز از بین ۳ تیم تکلیف دو باشگاه اماراتی و قطری مشخص شده و تنها تکلیف باشگاه ایرانی برای حضور در مرحله پلی‌آف روشن نشده است.

حال اینکه کدام تیم از باشگاه‌های ایرانی از بیشترین شانس برخوردار هستند، بررسی حالات مختلف می‌تواند پاسخگوی این سؤال باشد.

نکته مهم در این بین اینکه با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، سهمیه ایران در این رقابت‌ها ۲ سهمیه اصلی و یک سهمیه پلی‌آف خواهد بود. بر همین اساس نیز مهرماه سال گذشته فدراسیون ایران تک سهمیه پلی‌آف را به قهرمان رقابت‌های حذفی اختصاص داد تا دو سهمیه اصلی به قهرمان و نایب قهرمان لیگ ایران برسد.

بنابراین از بین تیم‌های سپاهان، گل‌گهر، آلومینیوم و مس رفسنجان، هر تیمی که قهرمان شود می‌تواند سهمیه پلی‌آف را به خود اختصاص داده؛ این در حالی است که مسی‌ها حتی در صورت قهرمانی نیز هرگز به این سهمیه دست پیدا نخواهند کرد. در واقع از آنجایی که مس رفسنجان در فصل جاری نتوانست مجوز حرفه‌ای و ملی خود را کسب کند حتی در صورت قهرمانی از رسیدن به آسیا محروم شده که در این صورت سهمیه پلی‌آف لیگ الیت به تیم سوم لیگ برتر از بین تیم‌های سپاهان و تراکتور خواهد رسید.

از سوی دیگر سه تیم دیگر این شانس را دارند تا در صورتی که به عنوان قهرمانی جام حذفی برسند سهمیه پلی‌آف لیگ الیت را کسب کرده و حریف شباب الاهلی، تیمی که سعید عزت‌اللهی در آن بازی می‌کند، شود. تیم برنده این دیدار نیز با الغرافه قطر در مرحله بعد دیدار خواهد کرد تا برنده این دیدار راهی جدول اصلی لیگ الیت شود.

همه اینها در حالی است که در صورت کسب عنوان قهرمانی رقابت‌های حذفی توسط هر تیمی به جز سپاهان، این تیم اصفهانی با توجه به حضور در رتبه سوم احتمالی لیگ برتر در پایان این رقابت‌ها راهی لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد و این در شرایطی هست که کسب مقام قهرمانی مشترک جام حذفی با سومی لیگ توسط سپاهانی‌ها، باعث خواهد شد تا تراکتور به عنوان تنها سهمیه ایران راهی لیگ قهرمانان آسیا شود. همچنین بازنده پلی‌آف لیگ الیت نیز راهی لیگ قهرمانان آسیا می‌شود و این یعنی شانس مجدد برای تیم‌هایی که در این مرحله حضور دارند اما از حضور در لیگ الیت باز خواهند ماند.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا