حوادث

قتل‌ عام بیش از ۱۰۰ نفر در یک روستا / در سودان همه وحشت کردند + عکس

حوادث رکنا: در پی یورش شبه‌نظامیان گروه «واکنش سریع» به یک روستا در مرکز سودان تاکنون بیش از ۱۰۰ تن از اهالی کشته شده‌اند .

به گزارش رکنا، در پی حمله شبه‌نظامیان گروه «واکنش سریع» به سرکردگی «محمد حمدان دقلو» به روستای «ود النوره» در استان «الجزیره» واقع در مرکز سودان تاکنون بیش از 100 تن از اهالی روستا کشته شده‌اند.

به نوشته وبگاه شبکه العربی، کمیته‌های مقاومت مدنی سودان در این باره خبر داد که این حمله و محاصره از صبح چهارشنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و عناصر گروه «واکنش سریع» با انواع اسلحه‌ها به شدت روستای «ود النوره» را مورد هدف قرار داده‌اند و تلاش دارند آن را اشغال کنند.

از زمان آغاز درگیری میان ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی این کشور و گروهک «واکنش سریع» به سرکردگی «محمد حمدان دوقلو» ملقب به «حمیدتی» از آوریل 2023 تاکنون حدود 15 هزار نفر کشته و بیش از  8 میلیون نفر آواره شده‌اند. سازمان ملل بارها در خصوص وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور هشدار داده است.

همچنین تاکنون چهار استان سودان به نام‌های «دارفور شمالی»، «دارفور جنوبی»، «دارفور غربی»، دارفور شرقی» و «دارفور مرکزی» به اشغال عناصر واکنش سریع در آمده است.

ناظران امور معتقدند که گروه نیروهای واکنش سریع متشکل از 100 هزار نیرو است و طی سه سال گذشته حمیدتی کمپینی را برای جذب نیروهای بیشتر به‌راه انداخته بود. کارشناسان می‌گویند که این نیروها عمدتاً از غرب سودان، نزدیک دارفور، و مناطقی که مدت‌ها مورد غفلت دولت قرار گرفته بودند، می‌آیند، از جمله مناطقی در شرق نزدیک دریای سرخ و در امتداد مرز با سودان جنوبی.

به گفته ناظران مسائل سودان، حمیدتی ابتدا رهبری یک گروه شبه‌نظامی مخوف و جنایتکار را در منطقه دارفور در غرب سودان به‌عهده داشت و با وجود اینکه تحصیلات زیادی نداشت، عمر البشیر به او نشان «سپهبدی» داد، به‌موازات آن حمیدتی فعالیت‌های تجاری خود را با کمک عمر البشیر توسعه داد و خانواده وی از طریق معدن طلا و دامداری و… به ثروت هنگفتی رسیدند.

نیروهای واکنش سریع سودان به‌فرماندهی حمیدتی همچنین در جنگ یمن نیز در ائتلاف عربی مشارکت کردند و همین عامل موجب شد او روابط نزدیکی با امارات و عربستان برقرار کند و از طریق مشارکت نیروهای خود در جنگ یمن مبالغ قابل‌توجهی به دست بیاورد.

 

منبع رکنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا