سینمای ایران و جهان

نگاه ابزاری به سینما را نمی‌پسندم/ تماشاگر به قضاوت نهایی نمی‌رسد

در نشست نقد و بررسی فیلم مطرح شد؛

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «روز مات» شامگاه یکشنبه ۲۰ خرداد با حضور محمود نوری کارگردان، محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده و محمود گبرلو کارشناس و منتقد سینما در پردیس چارسو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی گروه سینمایی «هنر و تجربه»، محمود گبرلو منتقد سینما با اشاره به فیلم سینمایی «روز مات» گفت: روز مات فیلم عمیقی است به این دلیل که تماشاگر را وادار به تفکر و تامل در موقعیت‌های جوان امروزی می‌کند. اینکه جوان امروز با چه شرایطی زندگی می‌کند و چه مشکلات و سختی‌هایی دارد و برای آینده‌اش چه باید بکند.

وی ادامه داد: محمود نوری سعی می‌کند تماشاگر را به قضاوت نهایی نرساند و تماشاگر بتواند سر فرصت درباره موضوعی که فیلم مطرح می‌کند تامل و فکر کند. تا امروز نگاه‌های متفاوتی به مساله مهاجرت و آینده جوان امروزی انجام شده بود اما محمود نوری توانسته در برخی قسمت‌ها با عدالت، انصاف و استدلال این مهاجرت را به نوعی رد کند و بگوید که ما با تمام سختی‌ها باید بمانیم.

محمود نوری کارگردان فیلم روز مات نیز درباره ایده اولیه فیلم و روند ساخت آن گفت: ترکیب چند مساله و تم سبب شد تا ایده اولیه فیلم شکل بگیرد. یکی از این مسایل درگیری ذهنی خود من با مساله زبان بود یعنی هرچقدر که در یادگیری زبان دقیق‌تر شدم، دیدم این صرفا کلمات نیستند که ما یاد می‌گیریم بلکه یک فکر و رفتاری هم همراه این کلمات به ما منتقل شده و برای‌مان یک فضای ذهنی ایجاد می‌شود و فرهنگی را به همراه خود دارد.

وی با اشاره به اینکه بین مهاجرت و سفر به دیگر کشورها تفاوت وجود دارد، بیان کرد: معمولا زمانی که به یک سفر تفریحی به خارج از کشور فکر می‌کنیم ابتدا فقط جذابیتهای سفر به ذهن ما متبادر می‌شود اما زمانی که این فرایند طولانی شده و از آن حالت توریستی خارج شود کم‌کم جذابیت‌ها کنار می‌رود و دغدغه‌های تامین معاش و برقراری ارتباط و تعامل با یک جامعه جدید و متفاوت جایگزینش می‌شود.

نوری با اشاره به اینکه در این فیلم سعی کرده به مشکلات داخلی و خارجی بدون اشاره به کدهای سیاسی توجه کند گفت: سعی من بر این بود که با نشان دادن دشمنی‌های خارجی و برخی نارسایی‌های داخلی، مجموعه فضای پیچیده‌ای که با آن درگیر هستیم را نشان دهم. تلاشم بر این بود که وارد یک فضای تجویزی نشوم که در پایانش به قضاوتی در مورد انتخاب‌ها برسیم زیرا موقعیتی که جوان ایرانی در آن گیر کرده است واقعاً آسان نیست و می‌خواستم این فضا و موقعیت را تا حد امکان درست ترسیم کنم.

کارگردان «روز مات» با اشاره به اینکه با سینما یک زیست عاشقانه دارد، عنوان کرد: ارتباطم با سینما فراتر از ابزار است و در تلاش برای درک درستی از سینما هستم و نگاه ابزار گونه به سینما را چندان نمی‌پسندم. فیلم‌ها با ما و ما با آنها زندگی می‌کنیم و اینکه این تجربه پیش آمد که روز مات دیده شود، گویی این فیلم دارد وارد زندگی ما می‌شود که اگر این فرصت برای اکران و دیده شدن پیش نمی‌آمد این فیلم وارد بافت فکری ما نمی‌شد.

نوری با اشاره به نقش موسیقی در این فیلم گفت: صادق تسبیحی حقیقتا انسان هنرمندی در زمینه موسیقی فیلم است و من در تمام آثارم تاکنون با او همکاری داشته‌ام، همینطور پدرم در فیلم «پرواز دست‌های من» با ایشان همکاری داشتند. صادق تسبیحی شناخت بسیار خوبی نسبت به اینکه چه موسیقی مناسب فضای فیلم است دارد.

محسن علی اکبری تهیه‌کننده فیلم نیز با اشاره به همکاری خود با یک کارگردان جوان گفت: امروز ما آن قدر جوانان فرهیخته‌ای داریم که واقعا از کارکردن با جوان ایرانی لذت می‌بریم حال نه تنها در سینما بلکه در صنعت و بازرگانی و هنر نیز شاهد برآمدن جوانان خوش فکر هستیم و باید تا آنجایی که می‌توانیم کمک کنیم تا جوان‌هایمان با فکرهای خوبشان وارد عرصه سینما شوند.

وی مهاجرات را یکی از دغدغه‌ها و موضعات مهم خانواده‌ها و جامعه دانست و تاکید کرد: دغدغه مهاجرت بحث این روزهای جامعه ما است و زمانی که آقای نوری ایده را مطرح کردند دیدم بسیار پخته‌تر از آنچه که من فکر می‌کنم به موضوع پرداخته‌اند.

محسن علی‌اکبری با تشکر از همکاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» در ایجاد فضای مطلوب برای اکران این فیلم گفت: سینمای پس از انقلاب سینمای فکر و اندیشه بود و روز مات نیز به این نوع سینما تعلق دارد و با ید با حمایت از چنین فیلمهای جوانان را ترغیب کنیم تا با تحقیق و مطالعه زیاد تلاش کنند که فیلم‌های راهگشا بسازند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا