فرهنگ

ترجمه «مهارت‌های نرم برای کودکان» در کتابفروشی‌ها عرضه شد

توسط موسسه دکسا؛

کتاب «مهارت‌های نرم برای کودکان؛ در مدرسه، خانه و محیط آنلاین» نوشته نانسی آرمسترانگ ملسر با ترجمه مریم معیرزاده توسط موسسه فرهنگی دکسا منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «مهارت‌های نرم برای کودکان؛ در مدرسه، خانه و محیط آنلاین» نوشته نانسی آرمسترانگ ملسر به‌تازگی با ترجمه مریم معیرزاده توسط موسسه فرهنگی دکسا منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه «کتاب‌های مهارت‌های نرم» است که این‌ناشر چاپ می‌کند.

این‌کتاب بر آموزش مهارت‌های نرم برای کودکان تمرکز دارد که شامل مواردی هستند که کودکان برای رسیدن به اهداف آینده، خوش‌بین‌ماندن و مقابله با تعارض در زندگی به آن‌ها نیاز دارند. مهارت‌های نرم کودکان را برای مشکلات آینده آماده می‌کنند و باعث می‌شوند شهروندانی مسئولیت‌پذیر باشند و مشاغلی را به‌دست آورند که در آینده آن‌ها را توانمند کند.

کتاب پیش‌رو ۱۴ فصل دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «مهارت‌های ارتباطی»، «کار گروهی»، «آداب معاشرت»، «احترام گذاشتن»، «همدلی»، «خویشتن‌داری و متانت»، «مسئولیت‌پذیری»، «انگیزه»، «تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری»، «پای‌بندی اخلاقی»، «سازمان‌دهی»، «مدیریت زمان»، «تعادل» و «نگرش مثبت».

به گفته نویسنده و مترجم کتاب، آموزش در این‌اثر به معنای رایج که با برنامه درسی و در یک زمان و به ترتیب شناخته می‌شود، صورت‌بندی نشده است. بلکه مجموعه‌ای از لحظات آموختنی است که در زندگی کودکان وجود دارد. نانسی آرمسترانگ در این‌کتاب ۱۴ مهارت نرم را برای کودکان مطرح کرده و سپس روش‌های ایجاد این‌مهارت‌ها توسط والدین، مربیان و معلمان را تشریح می‌کند. او می‌گوید مهارت‌های ارتباطی کمک می‌کنند بتوان با دیگران ارتباط برقرار کرد، ایده‌های جدید را به اشتراک گذاشت و احساسات و نگرانی‌ها را مطرح کرد. در این مهارت کودکان یاد می‌گیرند که گوش‌دادن به دیگران و آگاهی از زبان بدن و نشانه‌های غیرکلامی راه‌های ارتباط محسوب می‌شوند. از طرف دیگر، کار گروهی کمک می‌کند یاد بگیرند چگونه با دیگران به شیوه‌ای مهربانانه کار کنند و مهارت‌های لازم برای دنیای شغلی آینده خود را توسعه دهند.

آداب معاشرت مهارت دیگری است که در این‌کتاب مطرح می‌شود و کمک می‌کند مهربانی، شفقت و مهارت‌های لازم برای کار با دیگران را بیاموزند. به این‌ترتیب کودکانی که اخلاق خوب دارند، به دیگران نشان می‌دهند افرادی دلسوز و مهربان هستند که هنجارهای اجتماعی را برای موفقیت می‌شناسند. احترام‌گذاشتن به‌عنوان مهارت دیگر، کمک می‌کند احساس فرد نسبت به کسی و نحوه رفتار شما با او عاقلانه باشد. مهارت بعدی مورد نظر نانسی آرمسترانگ، همدلی است که کمک می‌کند بچه‌ها یاد بگیرند دیگران چه احساسی دارند و چگونه می‌تواند به کسانی که مشکلاتی دارند یا نیاز به کمک دارند کمک کنند. خودداری به‌عنوان مهارت دیگر، کمک می‌کند با یادگیری نحوه حفظ خونسردی در زمان‌های سخت کار کنند و قادر خواهند بود بعدها راه‌های حل مساله را در زندگی خود استفاده کنند.

مسئولیت‌پذیری کمک می‌کند بچه‌ها، وظیفه خود را در محیط خانه و مدرسه بدانند و انجام دهند. انگیزه‌داشتن، حرکت برای تکمیل کاری است که فرد شروع کرده و به آن ادامه می‌دهد. تاب‌آوری ایده گذر از دوران سخت و توانایی ادامه دادن حتی در میان مشکلات و نگرانی‌های زندگی است. صداقت، ایده انجام آنچه درست است، حتی زمانی که هیچ کس آن را نمی‌بیند.

سازماندهی کمک می‌کند بچه‌ها از آموزش خود بهره بیشتری ببرند و برای محل کار آمادگی بیشتری داشته باشند. مدیریت زمان به‌عنوان مهارت بعدی، یادگیری استفاده بهینه از زمان، استفاده عاقلانه از زمان و توانایی پیروی از برنامه‌ها و زمان‌بندی در محیط‌های آموزشی و مشاغل آینده از مهارت‌های مورد نیاز است. تعادل به‌عنوان مهارت سیزدهم، کمک می‌کند اضطراب را تحت کنترل قرار داد. نگرش مثبت فرد هم به‌عنوان مهارت چهاردهم، باعث موفقیت در کار و مدرسه می‌شود. به این‌ترتیب کودکانی که در سنین پایین نگرش مثبت را یاد می‌گیرند، افرادی که نگرش مثبتی دارند نه تنها از کنار هم بودن لذت می‌برند، بلکه توسط همکاران و کارفرمایان مورد قدردانی قرار می‌گیرند.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

انگیزه در مدرسه نیز عامل مهمی برای تشویق و تحریک والدین است. والدینی که به مدرسه علاقه نشان می‌دهند، در انجام تکالیف کمک می‌کنند و در آموزش کودک فعال هستند، در حال الگوسازی از اهمیت تکالیف مدرسه در زندگی کودک‌اند. خواندن برای کودک، بحث در مورد آن‌چه کودک در حال یادگیری است، و علاقه فعال به مدرسه راه‌های ساده و کم‌هزینه‌ای هستند که والدین می‌توانند آموزش را در خانه ترویج و تشویق کنند.

توجه به زمانی که کودک در آزمون نمره خوبی می‌گیرد، کارنامه‌ای عالی به خانه می‌آورد یا حتی نشان می‌دهد که در موضوعی که با آن دست‌وپنجه نرم کرده پیشرفت کرده است، همگی راه‌هایی‌اند که والدین می‌توانند انگیزه و اهمیت آموزش را در زندگی کودک ارتقاء دهند. وقتی کودکان از طرف والدین خود تحسین و تشویق می‌شوند، به احتمال زیاد در مدرسه بهتر عمل می‌کنند و نگرش مثبتی نسبت به یادگیری خواهند داشت.

این‌کتاب با ۲۱۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۹۵ هزار تومان منتشر شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا