اقتصاد

رشد بیش از ۶۰ درصدی صادرات محصولات لبنی

رشد بیش از ۶۰ درصدی صادرات محصولات لبنی


معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، گفت: صادرات محصولات لبنی در سال ۱۴۰۱ با حمایت های دولت سیزدهم، بیش از ۶۰ درصد رشد داشت و در سال ۱۴۰۲ نیز این روند ادامه داشته است.

 نادر اسدزاده، معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه پیش از انقلاب و تا اوایل دهه ۷۰، ایران وارد‌کننده پنیر، کره حیوانی و شیرخشک صنعتی بود‌، گفت: اکنون ایران این سه محصول لبنیاتی را به سایر کشورها صادر می‌کند و این پیشرفت تا جایی ادامه داشت که با حمایت‌های دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۱ نه تنها صادرات لبنیات با کاهش روبه‌رو نشد، بلکه رشد بیش از ۶۰ درصدی را نیز تجربه کرد.

اسدزاده افزود: در حال حاضر ایران صادرکننده انواع محصولات لبنی به ۵۰ کشور دنیا است و آورده ارزی صادرات لبنیات در سال ۱۴۰۰ نیز برای کشور ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

نقش تعیین کننده تحقیقات

وی، با تاکید بر اینکه موسسه تحقیقات علوم دامی کشور نقش مهمی در افزایش تولید شیر و فرآورده های لبنی در ایران داشته است، عنوان کرد: بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور این موسسه، تحقیقاتی را در زمینه بهبود تغذیه گاوهای شیری و افزایش تولید شیر انجام می دهد. در مقابل، بخش تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد دام و طیور، روی بهبود ژنتیکی گاوهای شیری و افزایش پتانسیل تولید شیر آنها تمرکز دارد. همچنین بخش تحقیقات فرآوری تولیدات دامی، روی بهبود کیفیت و افزایش تنوع فرآورده های لبنی تحقیق می کند؛ البته گروه آموزش و انتقال یافته های تحقیقاتی نیز از طریق برگزاری سمینارها و نشر یافته های علمی، نقش مهمی در انتقال دانش و یافته های تحقیقاتی به بخش تولید دارد.

اسدزاده، ادامه داد: به عنوان مثال، طرح بررسی امکان تولید مارگارین و کره کم‌ چرب در کارخانه‌ های لبنیات، طرحی با پتانسیل بالا برای دستیابی به دستاوردهای فنی و اقتصادی قابل توجه است. این طرح که به همت محققان علوم دامی کشور اجرا شده است، می ‌تواند به تنوع ‌بخشی به محصولات لبنی، افزایش ارزش افزوده، صرفه ‌جویی ارزی، ایجاد اشتغال و ارتقای سلامت جامعه کمک کند.

توجه به بهره‌وری

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، در پایان گفت: کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، آمریکا، انگلستان و نیوزیلند از کشورهای پیشرفته و صنعتی محسوب می شوند که در تولید شیر نیز پیشگام هستند. البته باید توجه داشت که تولید زیاد شیر لزوماً به معنای پیشرفته بودن در این صنعت نیست بلکه عواملی مانند بهره وری، کیفیت محصول، استفاده از تکنولوژی های نوین و زیرساخت های مدرن نیز در تعیین پیشرفتگی یک کشور در تولید شیر نقش دارند.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا